آشنایی با خوشمزه ترین غذاهای ارمنی

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، بهترین غذاهای ارمنی

کشور ارمنستان در همسایگی ایران خودمان قرار گرفته و به همین دلیل یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری به شمار می رود. سالانه مسافران ایرانی زیادی از طریق تور ارمنستان، به صورت شخصی و با خرید بلیط هواپیما یا حتی از طریق زمینی و با اتومبیل شخصی به ارمنستان سفر می کنند. یکی از بهترین تجربیات هر سفر بدون شک تجربه غذاهای خوشمزه آن کشور است. ارمنستان هم از این نظر بسیار غنی است و غذاهای بسیار لذیذ و خوشمزه ای در نقاط مختلف این کشور وجود دارد. در این مطلب قصد داریم بهترین و خوشمزه ترین غذاهای ارمنی را به شما معرفی کنیم. ارمنستان به دلیل قرارگیری در همسایگی ایران اشتراکات غذایی زیادی با ما دارد. به همین دلیل مطمئنا تمام غذاهای ارمنی با ذائقه و طبع ما سازگار است و با خیال راحت می توانید در طول سفر شکم گردی کنید. با خبرنگاران همراه باشید.

آشنایی با خوشمزه ترین غذاهای ارمنی

دلمه | Dolma

دلمه غذایی ناآشنا برای ما نیست و در بسیاری از کشورهای خاورمیانه مثل ایران و ترکیه هم می توانید این غذای خوشمزه و ترش را پیدا کنید. با این حال، دلمه ارمنی در ترکیباتش کمی با دلمه های دیگر تفاوت دارد و همین موضوع آن را به یکی از بهترین غذاهای ارمنی تبدیل کرده است. داخل برگ های مو ترکیبات مختلفی مثل گوشت قرار می دهند و بعد دلمه را می پیچند و می پزند. البته اگر گیاهخوار هستید می توانید دلمه گیاهی سفارش بدهید که داخلش هم با مواد گیاهی و خوشمزه پر شده است. دلمه را می توانید به عنوان میان وعده، پیش غذا یا یک شام سبک و خوشمزه سفارش بدهید و از طعم آن لذت ببرید.

کباب خوروات | Khorovats

واژه خوروات در زبان ارمنی به معنای گوشت کباب شده است و این غذا هم دقیقا همین است! کباب در آشپزی ایرانی هم جایگاه ویژه ای دارد و ما ایرانی ها عاشق انواع کباب هستیم. پس خودتان را آماده کنید تا در سفر به ارمنستان و ایروان یکی از لذیذترین غذاهای ارمنی را امتحان کنید. خوروات از تکه های گوشت با استخوان مرغ، بره و … تهیه می شود که به سیخ کشیده می شوند و بعد روی بستری از ذغال کباب می شوند. ارمنی ها عاشق این کباب هستند و در مناسبت های مختلف و به ویژه در پیک نیک و طبیعت گردی آن را تهیه می کنند. پیشنهاد می کنیم در سفر به ارمنستان حتما کباب خوروات را امتحان کنید و لذت این کباب بی نظیر ارمنی را تجربه کنید.

قاپاما | Ghapama

به قاپاما می رسیم: یکی از معروف ترین غذاهای ارمنی که با کدو حلوایی تهیه می شود و بسیار خوش طعم است. مردم ارمنستان قاپاما را بیشتر به عنوان غذای سال نو و کریسمس تهیه می کنند، هرچند در مواقع دیگر هم می توانید آن را در رستوران ها امتحان کنید. با توجه به این که الان در فصل پاییز قرار داریم و کدو حلوایی و کدو تنبل در بازار موجود است می توانید این غذا را خودتان هم درست کنید. برای تهیه قاپاما هسته های کدو را خالی می کنند و بعد ترکیبی از برنج، میوه های خشک شده مثل سیب، برگه زردآلو، خرما، آلو و کشکش و گردو می ریزند و بعد داخل فر قرار می دهند تا کدو کاملا پخته شود و طعم مواد به خورد همدیگر برود. این غذا بسیار خوشمزه و خوش عطر و بو است و با توجه به ماهیت و طبع گرمی که دارد برای روزهای سرد سال عالی است. قاپاما با همان کدو سرو می شود و به دلیل ظاهر زیبا و جالبی که دارد برای میهمانی ها گزینه بسیار مناسبی است.

کله پاچه یا خاش | Khash

حتما برایتان جالب است بدانید که کله پاچه منحصر به کشور ایران نیست و در بسیاری از کشورهای خاورمیانه مثل ارمنستان و ترکیه هم سرو می شود! بله، اگر از عاشقان و دلباختگان کله پاچه یا همان کلپچ هستید در سفر به ارمنستان هم می توانید این غذای لذیذ و دلچسب را به سبک و سیاق ارمنی امتحان کنید. ارمنی ها به کله پاچه، خاش می گویند و یکی از محبوب ترین غذاهای ارمنی به شمار می رود. خاش مثل ایران از کله و پاچه گوسفند تهیه می شود، هرچند در برخی منطقه ها ممکن است کله پاچه گاو هم مشاهده کنید. اگر در طول سفر می خواهید یک صبحانه درست و حسابی و مقوی بخورید و یک روز پرانرژی را شروع کنید خاش مطمئنا گزینه مناسبی به نظر می رسد.

مانتی | Manti

مانتی هم یکی دیگر از غذاهای ارمنی است که علاوه بر ارمنستان در کشورهای منطقه مثل ترکیه هم وجود دارد و به همین نام نامیده می شود. مانتی در حقیقت دامپلینگ ها یا دلمه های خمیری گوشتی است که با خمیری بسیار لطیف و خوشمزه تهیه می شود. داخل خمیرها را با گوشت چرخکرده گوساله یا بره و سبزیجات پر می کنند و بعد آن را می بندند و به شکل یک دلمه کوچک درمی آورند. در ارمنستان مانتی بسیار محبوب است و ارمنی ها اغلب آن را همراه با ماست موسیر یا سس گوجه سرو می کنند. مانتی را اگر به تعداد کم بخورید می توانید یک میان وعده یا شام سبک باشد و اگر به تعداد متنابهی نوش جان کنید حتی جای یک وعده اصلی و ناهار خوشمزه را هم می تواند بگیرد.

نان گاتا | Gata

در مطلب بهترین غذاهای ارمنی جا دارد به یکی از خوش طعم ترین نان های ارمنی هم اشاره کنیم که محبوبیت زیادی پیدا کرده است. گاتا یک نوع شیرینی یا نان شیرین ارمنی است و در هر شهر و منطقه ای این نان به روش متفاوتی تهیه می شود. ارمنی ها نان گاتا را بیشتر در مناسبت های خاص و تعطیلات مثل عید و سال نو تهیه می کنند و آن را در شکل ها و مقدار ها و تزئینات مختلف تهیه می کنند. در روش سنتی گاتا در تنور پخته می شد، اما امروزه این نان ها در فر پخته می شود. در برخی انواع گاتا داخل خمیر موادی مثل گردو و کشمش می ریزند که باعث خوشمزه تر شدن گاتا می شود. همان طور که گفتیم ارمنی ها گاتا را به مناسبت کریسمس و سال نو هم تهیه می کنند و رسم جالبی در این مورد دارند: هنگام درست کردن گاتا، داخل یکی از آن ها یک سکه گذاشته می شود. این باور وجود دارد که نان سکه ای به هرکس بیفتد در آن سال خوشبختی و بخت و اقبال همراه او خواهد بود!

باستورما | Basturma

نمی شود در مورد بهترین غذاهای ارمنی صحبت کرد و حرفی از باستورما به میان نیاورد. باستورما در واقع یک نوع کالباس دست ساز است که به سبک جالبی تهیه می شود و در ارمنستان محبوبیت زیادی دارد. باستورما از گوشت دودی شده و طعم دار شده گوساله تهیه می شود که در هوا خشک شده باشد. روش تهیه باستورما نیازمند صبر و حوصله زیاد است و ابتدا گوشت نمک سود شده را به مدت 15 روز در هوای باز قرار می دهند تا خشک شود. بعد، گوشت با خمیری خوش طعم که از ترکیب ادویه هایی مثل دارچین، سیر، فلفل تند پاپریکا و فلفل سیاه تهیه شده پوشانده می شود و بعد باستورما آماده می شود.

هریسه | Harissa

هریسه هم یکی دیگر از غذاهای ارمنی است یک نوع پوره خوشمزه است و به ویژه در فصول سرد سال بیشتر طبخ می شود. هریسه تقریبا شبیه به حلیم خودمان است و از ترکیب بلغور گندم، گوشت بره یا مرغ و … تهیه می شود. راز خوشمزه شدن هریسه در زمان طولانی پخت آن است و آنقدر باید با حرارت ملایم بپزد تا کاملا جا بیفتد و طعم مواد به خورد یکدیگر برود.

پیشنهاد می دهیم رزرو هتل در ارمنستان ایروان را اینترنتی انجام دهید تا راحت تر باشید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت

به "آشنایی با خوشمزه ترین غذاهای ارمنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خوشمزه ترین غذاهای ارمنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید