این در تا 6 هزار سال دیگر باز نخواهد شد!

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، ساخت دخمۀ تمدن ایدۀ یک مصرشناس به نام دکتر تورنول جیکوبز (Thornwell Jacobs) بود. او احساس می کرد اطلاعات ما دربارۀ تمدن های باستانی بسیار اندک است. جیکوبز به عنوان یک محقق دریافته بود که تمام اطلاعاتی که ما از تمدن هایی مثل مصر باستان داریم، صرفا از چند منبع محدود مثل اهرام یا چند لوح حکاکی شدۀ باستانی گرفته شده اند.

این در تا 6 هزار سال دیگر باز نخواهد شد!

به گزارش فرادید، به همین علت بود که او فکر کرد وظیفۀ تاریخی ما این است که از تمدن خودمان آثاری به جا بگذاریم که تمدن های آینده بر اساس آن ها بتوانند اطلاعات دقیقی دربارۀ ما داشته باشند. از این رو بود که او اولین کپسول زمان را در دوران مدرن ساخت؛ این اصطلاحی بود که خود او آن را ابداع کرد.

عکسی که درون اتاقک را قبل از مهر و موم شدن نشان می دهد

جیکوبز رئیس دانشگاه اوگلتورپ در جورجیا بود و در ساختمان همین دانشگاه بود که او کپسول زمانش را ساخت. این کپسول در واقع اتاق بزرگی بود که با انواع مصنوعات و اشیاء روزمره که در دهۀ 1930 کاربرد داشتند و همینطور اسنادی از دانش ما دربارۀ تاریخ شش هزارسالۀ تمدن پر شده و سپس در یک استخر شنا که دیگر کاربرد نداشت دفن شد.

ساختمان دانشگاه اوگلتورپ

ایدۀ جیکوبز این بود که این دخمه به نوعی مثل مقبرۀ توت عنخ آمون باشد که کشف آن باعث افزایش دانش ما از مصر باستان شد. از جمله چیز هایی که در این دخمۀ مدرن مدفون شدند، صفحاتی ضبط شده از بعضی موسیقیدانان مشهور آن دوره به اضافۀ فیلم ها و تصاویری از سال 1898 به بعد بودند؛ 100 کتاب و میکروفیلم هم در این دخمه گذاشته شدند. اشیاء روزمره ای مثل یک عروسک کوچک از دونالد اردک هم در این کپسول زمان جا گرفتند. البته هیچ جواهر یا شیء قیمتی ای در آنجا گذاشته نشد.

در کنار این اشیاء یک کتاب راهنما هم گذاشته شد که نحوۀ استفاده از اشیاء را برای انسان های آینده (یا شاید هم سگ های فوق هوشمند آینده!) شرح می داد.

بعضی اشیاء درون اتاقک

اما شاید زبان آیندگانی که قرار است این اتاق را باز نمایند با ما فرق داشته باشد؛ جیکوبز فکر اینجا را هم نموده بود! او یک دستگاه در اتاقک گذاشت که تصویر اشیاء را همراه با نامشان که به انگلیسی نوشته شده است نمایش می دهد؛ به این ترتیب آیندگان می توانند تا حد زیادی از راز و رمز زبان امروزی سر در بیاورند.

اما چرا سال 8113 برای بازگشایی معین شد؟ جیکوبز می خواست آن کسی که در آینده در اتاقک را باز می نماید به نقطه ای از زمان که درست در میانۀ زمان خودش و زمان شروع تمدن در مصر باستان قرار گرفته است نگاه کند. اگر حدود شش هزار سال از تمدن مصر گذشته است، پس باید شش هزار سال دیگر این اتاقک بازگشایی گردد.

نمونه ای از دستگاهی که عکس و نوشته را همراه با پخش صدا نشان می دهد و می تواند به عنوان کلیدی برای ترجمه زبان ما برای آیندگان به کار بیاید

در حال حاضر هیچ کس امکان وارد شدن به دخمۀ تمدن را ندارد و فقط می توان از بیرون به دری فولادی که آن را مسدود نموده است نگاه کرد.

ایدۀ ساخت اتاقک در سال 1936 به فکر جیکوبز رسید، اما وقتی اتاقک ساخته و آمادۀ مهر و موم شدن بود چهار سال گذشته بود و جنگ دنیای دوم شروع شده بود. به همین دلیل جیکوبز پیغامی اندوهناک در اتاقک گذاشت: دنیا در حال دفن کردن همیشگی تمدن ماست و در اینجا ما این تمدن را برای شما به میراث می گذاریم.

منبع: فرارو

به "این در تا 6 هزار سال دیگر باز نخواهد شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این در تا 6 هزار سال دیگر باز نخواهد شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید