سرخوردگی دانش آموزان طبقه متوسط پیامد نخبه گرایی

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، یک کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به گردش اقتصادی بیش از 10 هزار میلیارد تومانی کتب یاری درسی گفت: افزایش فرار مغزها، سرخوردگی طبقه متوسط و ضعیف از پیامدهای نظام مبتنی بر نخبه گرایی و یکی از راهکارها این است که برنامه درسی را برای دانش آموزان متوسط طراحی کنیم و نه نخبه.

سرخوردگی دانش آموزان طبقه متوسط پیامد نخبه گرایی

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، طیبه موسوی در پنل مبارزه با فقر آموزشی همایش فقرپژوهی که در مرکز همایش های صداوسیما برگزار گردید به بیان یافته ها و تجارب آموزشی کشورهای دیگر و فرایند قبولی دانش آموزان در کنکور سراسری اظهار کرد: در کشورهایی که نظام نخبه گرا دارند و افراد فقیر از تحصیل باز می مانند باید راهکارهای جایگزین دیگری اتخاذ کرد که یک نمونه آن برگزاری آزمون های مهارتی و هوش در هند است که حتی در گزینش شغل ها نیز اثرگذار بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به یافته های نوبلیست ها، نظام آموزش و پرورش ایران شبیه به 18 کشور جهان و مبتنی بر نخبه گرایی است. بی ثباتی نظام آموزشی، کتب درسی و تجاری شدن آموزش و پرورش از آسیب های این امر است.

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به تغییرات نظام آموزشی گفت: طی 53 سال دو نظام آموزشی داشتیم که ابتدا نظام 6-6 بود و از سال 45 تا 70 نظام قدیم را داشتیم که 4-3-5 بود اما در 20 سال اخیر سه نظام آموزشی را می بینیم و این تغییرات مداوم باعث تغییر کتب درسی و بی ثباتی آن می گردد.

موسوی اضافه کرد: سال 92 نسبت به 91 نظام آموزشی تغییر نکرد اما شاهد بودیم برای کتاب زیست 180 مورد اصلاحات صورت گرفت وکتاب به کلی تغییر کرد. از 95 تا 97 حدود 123 واژه نونگاشت وارد کتب زیست شناسی شد و هزینه های اساسی ایجاد کرد.

وی با اشاره به جدایی دو نهاد آموزشی و خانواده از همدیگر در پی تغییرات سریع نظام آموزشی گفت: قبلا خواهر و برادرهای بزرگتر به اعضای کوچکتر در درس خواندن یاری می کردند و این احتیاج به معلم خصوصی را کم نموده و صمیمیت را افزایش داده بود اما اکنون آنقدر تغییرات سریع است که اعضای خانواده نمی توانند یاری نمایند.

این کارشناس آموزش و پرورش اضافه کرد: در واقع آسیب این است که احتیاج خانواده به معلم خصوصی، آکادمی و کتب یاری درسی افزایش یافته است و به سمت تجاری شدن آموزش پیش می رویم.

وی با اشاره به گردش اقتصادی بیش از 10 هزار میلیارد تومانی کتب یاری درسی اظهارکرد:افزایش فرار مغزها، سرخوردگی طبقه متوسط و ضعیف از پیامدهای نظام مبتنی بر نخبه گرایی و یکی از راهکارها این است که برنامه درسی را برای دانش آموزان متوسط طراحی کنیم و نه نخبه. باید به کتاب درسی ثبات داده گردد و از تغییرات نظام آموزشی جلوگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سرخوردگی دانش آموزان طبقه متوسط پیامد نخبه گرایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرخوردگی دانش آموزان طبقه متوسط پیامد نخبه گرایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید