قلعه اسرارآمیز خون خوارترین پادشاه ایران

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، بر بلندای کوه های سر به فلک کشیده شمال شرق ایران زیبای ما، قلعه ای تاریخی با قدمت دو هزار سال استواری از دل افسانه های کهن شاهنامه بیرون آمده است.

قلعه اسرارآمیز خون خوارترین پادشاه ایران

در بیست کیلومتری جنوب شرقی شهرستان هشترود در استان آذربایجان شرقی، قلعه ای خونین و وحشتناک جا خوش نموده که به قلعه ضحاک معروف است. مجله گردشگری وبلاگ ساعت زنانه در این مطلب به سراغ داستان های کهن ایرانی رفته است، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

داستان قلعه اسرارآمیز چیست؟

افسانه ها از پادشاهی ظالم و ستمگر می گویند که مارهایی بر شانه داشت و روزی خون مردم بی گناه را می مکید و از مغز سر آنان خوراکی برای مارهای وحشتناک روی شانه هایش تهیه می کرد. مردم بالاخره به ستوه آمدند و دوشادوش یکی از شجاع ترین مردان شهر به جنگ با پادشاه ظالم رفتند. او را گرفتند و در قلعه ای دورافتاده بر بلندای کوه های صعب العبور به بند کشیدند.

این قلعه باستانی در کنار طبیعت بی نظیر و منظره فوق العاده زیبای این منطقه به یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی آذربایجان شرقی تبدیل شده است. محلی های این منطقه، آن را به نام نارین قالا هم می شناسند. محقق ها تحقیقات زیادی روی این قلعه انجام داده اند و اطلاعاتی را توضیح داده اند که نشان می دهد این قلعه تا دوره تیموریان هم وجود داشته است و آن موقع آن را به نام قلعه آژدهاک ماد می شناختند.

قلعه ضحاک یا اژدهاک در یکی از بلندترین بخش های هشترود قرار گرفته است و به گفته باستان شناسان متعلق به دوره اشکانیان یا به گفته برخی دیگر دوره ساسانیان است. قلعه ضحاک برای اولین بار در سال 1971 از طریق یک هیئت آلمانی آنالیز شد. آثار باقیمانده در این قلعه، برج های نیم استوانه ای دروازه قلعه و پوشش دیوارها از سنگ های مکعب مستطیلی است. قدمت بنا مربوط به دوره ساسانی است؛ ولی سفالینه های کشف شده متعلق به قرن 6 - 7 قمری است.

برای این قلعه که از دل افسانه ها بیرون آمده و یادآور داستان شجاعت کاوه آهنگر و جمشید دادگر است نام های بسیاری از جمله دژ اژدهاک، قیز قلعه سی، داش قلعه سی، باروآس، رویی دژ و قلعه گویی ذکر شده است. برخی از باستان شناسان معتقدند که این قلعه تنها کاربری نظامی داشته و تفاوتی با سایر قلعه های ایران ندارد. برخی هم معتقدند که نمونه ای از قصر ایزدبانوی عشق و باروری باستان، یعنی آناهیتا است که در بالاترین طبقه آسمان قرار گرفته است.

برخی ها قلعه ضحاک را مربوط به آژدهاک، پادشاه مادها می دانند که از طریق کوروش، پادشاه هخامنشی، شکست سختی خورد. این نظریه بر اساس نقش و نگاره ها و اسناد موجود در قلعه منطقی تر است. قلعه ضحاک با بیش از سه هزار سال قدمت از دژهای مهم اقوام مانایی و مادها بوده است. این قلعه که به عنوان یک دژ استفاده می شده، از سه طرف مشرف به پرتگاه بوده و دیوارهای آن کنده کاری شده است.

قلعه اژدهاک کجاست؟

این قلعه در بیست کیلومتری جنوب شهرستان هشترود و در مسیر آزادراه تبریز تهران واقع شده است. ایستگاه راه آهن خراسانک در غرب این قلعه و نزدیک ترین روستا به آن روستای عربلو است. تا کیلومتر چهارده جنوب شرق شهرستان هشترود را می توانید با ماشین طی کنید؛ اما بقیه راه را باید پیاده و البته اندکی هم کوهنوردی کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب رازهای سربه مهر مجسمه ابوالهول را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا

به "قلعه اسرارآمیز خون خوارترین پادشاه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه اسرارآمیز خون خوارترین پادشاه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید