خبرنگاران داوطلبان احیای قلعه خرگوشی اردکان تجلیل شدند

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، یزد - خبرنگاران - 30 نفر از داوطلبان احیای قلعه خرگوشی اردکان با حضور مسوولان این شهرستان تجلیل شدند .

خبرنگاران داوطلبان احیای قلعه خرگوشی اردکان تجلیل شدند

کننده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در آیین تجلیل از گروه جهادی نجات قلعه خرگوشی با بیان این نکته که در شهرستان اردکان از گنج های نهفته در حوزه میراث فرهنگی برخورداریم اما همگان از آن غافل هستیم تاکید کرد: باید با حفظ و بازسازی آن سعی در شناساندن آن به جهانیان باشیم.

محمدرضا دشتی اردکانی گفت: امیدواریم با تأسیس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری در مجلس شورای اسلامی و حضور کنندگان استان در آن، در مباحث قانون گذاری دراین حوزه بیشتر فعالیت داشته باشیم و از این ذخائر حمایت کنیم.

وی با اشاره به حرکت انقلابی میراث دوستان این شهرستان در بازسازی و بازسازی کاروانسرای قلعه خرگوشی اضافه کرد: در این حرکت مدرک و مقام برای اشخاص مهم نبود مساله جهادی بود که در کار این عزیزان تجلی یافت.

کننده منتخب مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: قدم برداشتن در راه حفظ میراث فرهنگی اردکان باید سرلوحه ای برای دیگر مردم استان یزد قرار بگیرد.

دشتی اردکانی با بیان اینکه نگاه اینجانب به مباحث گردشگری مثبت است و پیگیر آن خواهم بود یادآور شد: اردکان دارای پتانسیل های بسیار بالا نظیر بافت تاریخی منحصر به فرد، کاروانسراها، زیارتگاه های زرتشتیان نظیر چک چک است که فرصتی برای گسترش صنعت توریسم و قرار دریافت این شهرستان در صدر گردشگری استان است.

دشتی اردکانی با اظهار تأسف اضافه کرد: یکی از نقاط ضعف در بحث صنعت گردشگری در اردکان ناشناخته بودن این شهرستان در بحث شناسایی بناها و آثار تاریخی است و حتی تورهای گردشگری نیز به نام یزد و میبد این مکان ها را معرفی می کنند.

وی در ادامه از فرماندار، بخشداران خرانق و عقدا تقاضا کرد که با هماهنگی اداره میراث فرهنگی ، رسیدگی به بناهای تاریخی به توسعه صنعت توریسم بپردازند و اضافه کرد: با گسترش صنعت گردشگری مسلماً کشور از تک محصولی نجات پیدا می کند و با توجه به گفته برخی کارشناسان اقتصادی جهان که در 20 سال آینده همه صنعت ها به غیر صنعت گردشگری از بین خواهد رفت با بها دادن به این حوزه می توان حداکثر بهره را از این صنعت برد.

دشتی اردکانی گفت: با برنامه بلندمدت باید چراغ این صنعت را روشن نگه داشت و در این سمت گام برداشت.

فرماندار اردکان هم در این آیین با بیان اینکه در این شهرستان برخی افعال رشد نامتعارفی داشته است و چنانچه به بحث صنعت و گسترش کارخانه ها پرداخته شده مسائل فرهنگی مغفول مانده است اضافه کرد: این در حالی است که در شرایطی که در تنگنای اعتباری قرار داریم صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزای پاک بسیار حایز اهمیت است .

بهروز شهابی زاد با اشاره به اینکه این ظرفیت و پتاسیل را نباید از دست داد گفت : در حرکت جهادگونه بازسازی و بازسازی کاروانسرای قلعه خرگوشی عشق و علاقه عزیزان میراث دوست تجلی یافت که بسیار قابل ستایش است .

وی در ادامه درخواست بازسازی و بازسازی طرح نیمه تمام پردیسان را داد و یادآور شد : این طرح باید تعیین تکلیف شود چرا که یک طرح کشوری است و بهترین ظرفیت برای جذب گردشگر به سمت شهرستان و رونق گردشگری در اردکان می باشد.

فرماندار اردکان با بیان اینکه این شهرستان دارای بناهای تاریخی باارزشی است ولی به دلیل عدم رسیدگی به آنها به نگاه آفت دیده می شود گفت: گاه دیده شده است که به دلیل ناآگاهی و عدم توجه حتی نام محل استقرار بنا تعویض شده است و از مدیران استانی در حوزه میراث خواهانیم که به این مساله توجه داشته باشند .

شهابی زاد ادامه داد : بایداز آسیب رساندن به این بخش جلوگیری شود تا این پتاسیل و ظرفیت نابود نشود.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری تنها صنعتی است که نه تنها هیچ آلودگی و مسئله ای ندارد بلکه سودآور هم است تاکید کرد: باید در این محور بیش از این کار شود و طرح های شاخص حمایت و مورد بهره برداری قرار بگیرد .

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اردکان هم در این آیین گفت: داوطلبان جهادگر میراث با تلاش خود از تخریب کاروانسرای قلعه خرگوشی بخش عقدا که از بناهای عهد صفویه شهرستان است، جلوگیری کردند.

محسن میرجانی اضافه کرد: مهر1398 در مرحله اول با فعالیت این گروه و اجرای مولاژ کتیبه سردر و برخی تخریب های ناشی از حفاری غیرمجاز ،اصلاح و ترمیم شد.

وی اضافه کرد: در این مرحله اصلاح و ترمیم شمع گذاری برای مقاوم سازی و جلوگیری از رانش ایوان های شرقی و جنوبی در دستور کار قرار گرفت و برخی ستون های سنگی به واسطه بی توجهی و متروکه شدن بنا ریزش کرد و در حد توان به تعداد پنج ستون، سنگ چینی مجدد و استحکام بخشی کامل انجام شد.

این مسوول یادآور شد : هدف از انجام این قبیل فعالیت ها ایجاد حساسیت در جامعه محلی و کمک به ثبات میراث کهن ایران است.

وی تاکید کرد: بدون تردید یکی از بزرگترین مسائل برای حفظ آثار تاریخی نبود آگاهی و جهل عمیق نسبت به گنجینه های ارزشمند از سوی جامعه است.

رییس اداره میراث فرهنگی اردکان گفت: تا زمانی که جامعه نداند، اصالت، هویت، پس زمینه و گذشته او حال و آینده اش را می سازد، به قول معروف اگر زمین و زمان دست به دست هم دهد قرار نیست این آثار حفظ شود.

وی شرح داد: یکی از اهداف گروه داوطلبان میراث دوست همانا برجسته کردن و ایجاد حساسیت برای نوعی آگاهی رسانی جمعی در خصوص ارزش های غیرقابل انکار کاروانسرای قلعه خرگوشی است.

میرجانی اظهارداشت : حمایت مادی و معنوی مسوولان شهرستان و استان یزد در برآورد نیازهای اولیه و حیاتی برای بازسازی و ایجاد شرایط مناسب عاملی برای تداوم این برنامه هاست .

رییس میراث اردکان با قدردانی از تلاش جامعه محلی سرو به عنوان نزدیک ترین روستا به قلعه خرگوشی اظهارامیدوای کرد که با ایجاد تقویم منظم و برنامه ریزی شاهد افزایش این نوع فعالیت ها برای ابنیه های دوردست و آثار در معرض تخریب در شهرستان باشیم.

بنای یادشده یکی از شاخص ترین کاروانسراهای بین راهی و از ظرفیت های مهم گردشگری اردکان است که به دستور شاه عباس در سال 1023 هجری قمری ساخته شد.

قرارگیری قلعه خرگوشی در راستا گردشگری ورزنه و باتلاق گاوخونی اصفهان و قرار داشتن در راستا شهرهای عقدا و اردکان، زیارتگاه چک چک زرتشتیان و روستای خرانق، اهمیت آن را دوچندان کرد.

آسیب های وارده به این بنای ارزشمند به همت اداره میراث فرهنگی اردکان و با همکاری انجمن های فعال و دل سوزان میراث در حال بازسازی است.

تا به امروز یک هزار اثر تاریخی و فرهنگی در شهرستان اردکان شناسایی شد که 240 مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال غربی شهر یزد واقع شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران داوطلبان احیای قلعه خرگوشی اردکان تجلیل شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران داوطلبان احیای قلعه خرگوشی اردکان تجلیل شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید