خاتمه ایده ساخت لپ تاپ های خورشیدی سامسونگ به کجا رسید؟

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، تصور کنید بدون احتیاج به شارژر و فقط با استفاده از انرژی خورشید باتری لپ تاپ خود را شارژ کنید و دیگر احتیاجی به همراه داشتن شارژرهای بزرگ و سنگین نداشته باشید. شاید ندانید که لپ تاپ های خورشیدی در گذشته وجود داشتند، اما اوضاع چندان خوب پیش نرفت.

خاتمه ایده ساخت لپ تاپ های خورشیدی سامسونگ به کجا رسید؟

با معرفی هر نسل تازه، لپ تاپ ها انرژی کمتری مصرف می نمایند و در همین حال، پنل های خورشیدی هم به منابع ارزان تری تبدیل می شوند. در بازه ای، این دو ترند دست به دست هم دادند تا سامسونگ در سال 2011 از لپ تاپ NC215S مجهز به پنل خورشیدی خود رونمایی کند که در واقع یک نِت بوک بود.

نت بوک ها امروزه به حاشیه رفته اند، اما در آن موقع رایانه های مناسبی محسوب می شدند که می توانستند توان پردازشی حداقلی را در قالب یک محصول ارزان ارائه نمایند و همین موضوع آن ها را به یک انتخاب مناسب برای دانش آموزان و دانشجویان تبدیل می کرد.

نت بوک NC215S سامسونگ به یک پنل خورشیدی در قاب پشتی خود مجهز بود که می توانست با دو ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، یک ساعت شارژدهی داشته باشد.

مشکل لپ تاپ های خورشیدی چه بود؟

همان طور که گفتیم، نت بوک خورشیدی سامسونگ برای گروه هایی از کاربران که در پی محصولات مالی بودند بسیار مناسب بود، اما برای آن هایی که در کشوری زنذگی می کردند که آفتاب زیادی دریافت می کرد یا دسترسی به نیروی برق در آن سخت بود. ممکن است شما در طول روز تنها چند ساعت برای استفاده از انرژی خورشیدی فرصت داشته باشید، اما همین زمان محدود هم بسیار به صرفه تر از استفاده از منابع گران قیمت برق مانند ژنراتورهای دیزلی است.

با این حال، استفاده از پنل های خورشیدی در لپ تاپ ها با چند مانع روبرو شد که تحقق این ایده را سخت کردند. یکی از آن ها، قرار دادن لپ تاپ در آفتاب برای مدت طولانی بود که به چالش بزرگی تبدیل شد. علاوه بر آسیب هایی که گرما به سخت افزار وارد می کرد، نمایش تصویر هم مشکل بزرگی بود. حتی تازهترین صفحات نمایش هم به سختی می توانند با حداکثر روشنایی در زیر نور خورشید تصویر قابل قبولی ارائه دهند.

به علاوه، باتری های لیتیومی موجود در لپ تاپ ها و بسیاری گجت های دیگر به گرما حساس هستند و قرار گرفتن آن ها در زیر آفتاب و در معرض گرما برای مدت طولانی می تواند به بروز حوادث خطرناکی مانند آتش سوزی و انفجار منتهی گردد.

آیا لپ تاپ ها واقعا به پنل خورشیدی احتیاج دارند؟

لپ تاپ های مدرن که در رده اولترابوک ها قرار می گیرند، بسیار باریک، سبک و قدرتمند هستند و در عین حال، عمر باتری طولانی تری هم دارند. برای مثال، مک بوک ایر M1 را در نظر بگیرید که یک لپ تاپ پرچم دار با عملکرد بالا، باریک و سبک، بدون فن و با عمر باتری 17 ساعته است.

بسیاری از کاربران امروزی شاید به مدت بسیار طولانی از منابع انرژی الکتریسیته دور نباشند که باتری لپ تاپ آن ها کاملا از شارژ خالی گردد و حتی اگر این اتفاق هم افتاد، می توانند از پاوربانک های لیتیومی ارزانی که همه جا در دسترس هستند استفاده نمایند. برخی از این پاوربانک های قابل حمل می توانند حتی بیش از یک بار هم لپ تاپ را شارژ نمایند.

بعلاوه، باید به این نکته اشاره کنیم که باتری های امروزی با سرعت بسیار بیشتری نسبت به سال 2011 شارژ می شوند و برای رساندن آن ها از صفر به 100 تنها به یک تا 2 ساعت زمان احتیاج دارید.

بنابراین، با توجه به این که اضافه کردن پنل خورشیدی به لپ تاپ ها باعث افزایش وزن و ضخامت آن ها می گردد و با توجه به موانعی که پیش تر اعلام کردیم، ایده لپ تاپ های خورشیدی در عصر حاضر چندان منطقی به نظر نمی رسد.

ژنراتورهای خورشیدی می توانند ایده بهتری باشند

یکی از دلالی که لپ تاپ های خورشیدی را به عنوان محصولاتی رایج در بازار ندیده ایم این است که فناوری های مرتبط با انرژی خورشیدی به حدی پیشرفت نموده اند که داشتن ژنراتورهای خورشیدی و به تازگی، پاوربانک های خورشیدی که می توانند در قالب یک منبع انرژی تمامی دستگاه های شما مانند لپ تاپ و گوشی و … را شارژ نمایند، ایده بسیار منطقی تری به نظر می رسد. حتی اگر بتوانید تبدیل مورد احتیاج را پیدا کنید، می توانید دستگاه هایی که از برق AC تغذیه می نمایند را هم با ژنراتورهای خورشیدی شارژ کنید.

پنل های خورشیدی امروزه به منبعی بسیار به صرفه تبدیل شده اند، اما حتی تازهترین و برترین پنل ها هم برای تحقق ایده لپ تاپ های خورشیدی مناسب نیستند؛ زیرا سطح قاب پشت نمایشگر لپ تاپ ها به مقدار ای بزرگ نیست که بتواند انرژی زیادی فراوری کند. بنابراین، داشتن ژنراتورهای خورشیدی ایده منطقی تری است. می توان با یک پنل 150 واتی یا بیشتر، یک ژنراتور خورشیدی قابل حمل را راه اندازی کرد و با سرعتی بسیار بالاتر نسبت به پنل های پشت یک لپ تاپ، لپ تاپ خود را شارژ کنید.

لپ تاپ های خورشیدی هنوز نمُرده اند

این موضوع که لپ تاپ های خورشیدی تا به امروز نتوانسته اند سهمی از بازار برای خود کسب نمایند به این معنی نیست که چنین ایده ای کاملا مرده تلقی گردد. در حالی که امروز نمی توانید لپ تاپی مجهز به پنل خورشیدی مانند آنچه سامسونگ در سال 2011 معرفی نموده بود را در بازار ببینید، ممکن است در آینده به سطحی از تکنولوژی دست پیدا کنیم که لپ تاپ ها و حتی سایر محصولات را هم بتوان با پنل های خورشیدی شارژ کرد، کاری که سامسونگ مدتی است در ریموت کنترل تلویزیون ها و مانیتورهای خود شروع نموده و در نمایشگاه IFA 2022 هم نسخه های تازهی از آن ها را به نمایش گذاشته است.

لپ تاپ ها به لطف سخت افزارهای قدرتمند و در عین حال بهینه خود، هر نسل به سوی مصرف کمتر انرژی پیش می فرایند و پنل های خورشیدی هم در هر نسل پیشرفته تر و ارزان تر می شوند. فناوری باتری های موجود هم در حال تغییر است و دسترسی به ظرفیت های بالاتر و شارژ سریع تر باتری را ممکن می نماید. با همه این تفاسیر، بعید نیست در آینده شاهد حضور لپ تاپ هایی با پنل های خورشیدی در بازار باشیم.

منبع: How to geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "خاتمه ایده ساخت لپ تاپ های خورشیدی سامسونگ به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه ایده ساخت لپ تاپ های خورشیدی سامسونگ به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید