قله پازن پیر یکی از جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، سیری در ایران/ براساس آخرین گزارشات منتشر گشته، قله پازن پیر یکی از جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود.

قله پازن پیر یکی از جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود

قله پازن پیر یاسوج یکی از قله های مرتفع دنا، از رشته کوههای زاگرس واقع در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هست. قله بر روی مرز منطقه ها قشقایی اصفهان قرار گرفته است. پازن پیر در جناح جنوبی قپه های دنا و در جنوب گردنه بیژن واقع شده است و مرتفع ترین قله این منطقه است. سراسر جناح های غربی قله به وسیله دیواره های صخره ای و سنگلی پوشیده شد. خط الرأس شمالی آن به قلل نول و گردنه دنگزلو و از جنوب به دشت بزرگ گرگی و جاده پادنا می رسد.

از جمله ساده ترین و سهل الوصول ترین مسیرهای دستیابی، آبادی کوچکی به نام کاکان در سر راه شیراز هست. بر فراز این قسمت است که تنگ گاودانه و تمام سرچشمه های آب تنگ مهریون که در مسیر جاده آسفالت یاسوج بوده، معین است. تمام آب و برف زمستانی این ناحیه پس از ذوب، از مسیر این تنگ به آب نهر ریخته می گردد. در صورتیکه کوهنوردان بخواهند مسیر میان بر صعود به پازن پیر را انتخاب نمایند، میتوان چنین مسیری را از نظر زمانی نسبت به مسیر دشت مارپیچ ترجیح داد.

پس از استراحتی کوتاه، برای ادامه حرکت خود را آماده و از دو قسمت یخچالی فصلی گذشته تا به آخرین قسمت کِر خدا که اصطلاحا به دروازه معروف است، وارد می شویم. از کاکان مسیری توأم با افت و خیزهای فراوان را پشت سر گذارده و به وسیله وسیله نقلیه خود را به جناح جنوبی قله می رسانیم.

منبع: همگردی

به "قله پازن پیر یکی از جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قله پازن پیر یکی از جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید