قیمت ها در سایه کرونا رو به افزایش است

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، عضو اتاق بازرگانی ایران می گوید با سودجویی بعضی تامین کنندگان کالا، قیمت بسیاری از کالاها در هفته های گذشته رو به افزایش گذاشته است.

قیمت ها در سایه کرونا رو به افزایش است

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه به نقل از ایسنا، خسرو فروغان گران سایه اظهار کرد: امروز اقتصاد ایران در یک دو راهی مهم واقع شده است. یا دولت باید اعلام کند با حمایت از تمامی فعالان مالی، کشور را تا زمان از بین رفتن خطر کرونا، تعطیل نگه می دارد یا با پذیرش ریسک بیماری، مجوز فعالیت بعضی اصناف صادر گردد. در چنین فضایی مدیریت درست فاصله گذاری و جلوگیری از خطرناک شدن فعالیت اصناف، بسیار سخت خواهد بود.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا بر بسیاری از مشاغل و افراد تاثیر جدی گذاشته است، گفت: در چنین فضایی نخستین گروهی که آسیب می بیند، اقشار کم درآمد جامعه هستند که هم منبع درآمد ثابتی ندارند و هم پس اندازشان در حدی نیست که چند ماه گذران زندگی نمایند. جدای از آن بسیاری از اصناف کوچک با توجه به تعطیلات اخیر، آسیب دیده اند. از بین رفتن درآمد، سررسید بدهی ها و اجاره ها بخشی از مسائل این گروه هاست.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که در هفته های گذشته با آن روبرو بودیم، افزایش قیمت بعضی از کالاهاست، بیان نمود: در شرایطی که اقتصاد کشور تعطیل بوده معین نیست چگونه قیمت بسیاری از کالاها رو به افزایش است؟ متاسفانه بعضی از سودجویان که توزیع نماینده کلان کالا هستند نسبت به این افزایش قیمت اقدام نموده اند که این موضوع چه برای واحدهای صنفی و چه برای مصرف نماینده نهایی مشکل آفرین خواهد شد.

فروغان گران سایه ادامه داد: در کنار آن بعضی اینگونه تحلیل نموده اند که با افزایش نسبی قیمت دلار و محدود شدن تجارت بین المللی، دسترسی به کالا در ماه های آینده سخت خواهد شد و از این رو نسبت به بالا بردن قیمت کالاهایشان اقدام نموده اند. در این بستر نظارت بر قیمت ها و جلوگیری از سودجویی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در اقتصاد ایران، برنامه ریزی کلان و بلندمدتی وجود ندارد و همین امر باعث می گردد در زمان شکل گیری بحرانی مانند کرونا، نوعی سرگیجه در سیاست ها دیده گردد. در صورتی که بهترین گزینه های موجود برای عبور از دوران کرونا در دستور کار قرار نگیرد، در آینده بسیاری از فعالان مالی با مشکل جدی روبرو می شوند.

پس از دستور به تعطیلی اصناف در فروردین ماه، دولت از 23 فروردین در سراسر کشور و از 30 فروردین در تهران به بعضی اصناف کم خطر اجازه از سرگیری فعالیت هایشان را داد.

منبع: همشهری آنلاین

به "قیمت ها در سایه کرونا رو به افزایش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت ها در سایه کرونا رو به افزایش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید