مرسوم ترین استراتژی های قیمت گذاری

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، استراتژی های مناسب قیمت گذاری به شما یاری می نمایند تا قیمت هایی را برای محصولات خود انتخاب کنید که سود شما را حداکثر نمایند. هنگام قیمت گذاری، صاحب یک کسب و کار باید عوامل زیادی را در نظر بگیرد. بعضی از این عوامل شامل: هزینه های فراوری و توزیع، پیشنهادهای رقبا، استراتژی های موقعیت یابی و اهداف کسب و کار می شوند.

مرسوم ترین استراتژی های قیمت گذاری

اگر قیمت محصولات شما خیلی زیاد باشد، مشتریان محصولات شما را خریداری نمی نمایند. در عین حال، اگر قیمت محصولاتتان خیلی هم مقرون به صرفه باشد، جوابگو هزینه های شرکت شما نخواهد بود. در کنار محصول، مکان و ترفیع، قیمت یکی از عوامل مهمی است که تاثیر زیادی بر موفقیت کسب و کارها دارد.

در ادامه بعضی از استراتژی های قیمت گذاری روی کالاها و یا خدمات را معرفی خواهیم کرد. با وبلاگ ساعت زنانه همراه باشید.

قیمت گذاری ویژه

با استفاده از این روش قیمت گذاری، کسب و کارها قیمت هایشان را بالاتر از قیمت های رقیبانشان قرار می دهند. استراتژی قیمت گذاری ویژه معمولاً در اولین روزهای چرخه عمر محصول تاثیرگذاری بیشتری دارد و برای کسب و کارهایی مفید است که محصولاتی خاص و منحصر به فرد دارند. این کسب و کارها باید به سختی کوشش نمایند تا تصور ارزشمند بودن را برای محصول خود ایجاد نمایند. این امر بدین خاطر است که مشتریان حاضر باشند این قیمت بالاتر محصولات آنها را بپردازند. بنابراین، کسب و کارها نه تنها باید محصولاتی با کیفیت بالا داشته باشند، بلکه آن ها باید کوشش های بازاریابی زیادی هم انجام دهند و بسته بندی محصول و حتی دکوراسیون فروشگاه هم باید هم راستا با قیمت ویژه محصول باشد.

قیمت گذاری برای نفوذ به بازار

استراتژی های قیمت گذاری برای نفوذ به بازار قصد دارند که به وسیله ارائه قیمت های پایین برای کالاها و خدمات، مشتریانی را جذب خود نمایند. درحالیکه خیلی از شرکت ها در عرصه رقابت از این استراتژی برای جلب توجه مشتریان نو استفاده می نمایند، قیمت گذاری نفوذی معمولاً باعث از دست رفتن بخشی از عایدی شرکت می گردد. در طول زمان، این افزایش آگاهی از محصولات شرکت می تواند منجر به افزایش خرید آن و در نتیجه، افزایش عایدی و سودآوری کسب وکار گردد. ولی در طولانی مدت، بعد از اینکه شرکت ها به قدر کافی به بازار نفوذ کردند، قیمت های خود را افزایش می دهند تا موقعیت خود در بازار را بهتر نشان دهند.

قیمت گذاری مالی

خیلی از کسب و کارها، از قبیل شرکت های غذایی و خرده فروشان ارائه نماینده تخفیف، از این روش استفاده می نمایند تا مشتریانی که بیشترین حساسیت نسبت به قیمت دارند را جذب نمایند. به وسیله این استراتژی، شرکت ها هزینه های مربوط به بازاریابی و فراوری را به حداقل می رسانند تا قیمت های خود را پایین نگاه دارند. بنابراین مشتریان محصولات مورد نظر خود را بدون نوسان قیمتی می خرند. اگرچه قیمت گذاری مالی سود بسیاری را برای شرکت های بزرگ مانند وال مارت به همراه دارد، اما استفاده شرکت های کوچک از این تکنیک می تواند خطرناک باشد. چراکه این شرکت ها حجم فروش بالایی مثل این شرکت های بزرگ ندارند و ممکن است در کسب سود از قیمت های کم مشکل داشته باشند.

در وبلاگ ساعت زنانه بخوانید: با اصول اولیه قیمت گذاری آشنا شوید

قیمت گذاری گزاف

در این روش شرکت ابتدا قیمت های بالایی را وضع می نماید و سپس به مرور زمان قیمت ها را کاهش می دهد و به محصولات خود را وارد بازار رقابتی میکند. یکی از مزایای این روش این است که در اوایل فراوری، و قبل از اینکه قیمت خود را کاهش دهد، سود خود را حداکثر می نماید. یکی دیگر از مزایای این روش قیمت گذاری این است که به کسب و کار یاری میکند تا هزینه های توسعه های آینده خود را تهیه کند. این روش بعلاوه این توهم را ممکن است در فکر خریدار ایجاد کند که از آنجایی که قیمت این محصولی که نواً وارد بازار شده گران است، پس احتمالاً کیفیت بالایی هم دارد.

قیمت گذاری روان شناختی

این روش اشاره به تکنیک هایی دارد که بازاریابان به وسیله آن سعی مینمایند تا مشتریان تصمیمات احساسی بگیرند و به جنبه های عقلانی کمتر توجه نمایند. برای مثال، اینکه محصولی را 2900 تومان (به جای 3000 تومان) قیمت گذاری کنیم، اگرچه تفاوت قیمتی بسیار ناچیز است، ولی از جنبه های روان شناختی روی مشتری تاثیر گذاشته ایم چراکه از لحاظ روانشناختی مشتریان به رقم اول قیمت ها توجه بیشتری می نمایند.

قیمت گذاری مجموعه محصول

به وسیله این استراتژی، کسب وکارها مجموعه چند محصول را به هم به قیمتی مقرون به صرفه تر از حالتی می فروشند که مشتریان باید هریک جداگانه بخرند. این روش دو مزیت عمده دارد. اول اینکه می توانید اجناس کمتر فروش رفته خود را بفروشید. دوم اینکه با استفاده از این روش در اذهان مشتریان ارزش افزوده ایجاد می کنید، چراکه احساس می نمایند چیزی را به رایگان به آنها می دهید. این روش برای کسب و کارهای مفید است که محصولات جانبی و اضافه هم دارند. برای مثال، یک رستوران می تواند از این شیوه استفاده کند و همراه هر وعده غذایی، دسر هم بفروشد.

منبع: smallbusiness.chron.com

منبع: الی گشت

به "مرسوم ترین استراتژی های قیمت گذاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرسوم ترین استراتژی های قیمت گذاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید