چگونه از نظر ذهنی خود را برای مهاجرت آماده کنیم؟

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، بدون شک مهاجرت به کشورهای دیگر بر سلامت روانی و عاطفی شما تأثیر بسیاری خواهد داشت. برای همین به آمادگی ذهنی مهاجرت احتیاج دارد. قطعا روزهایی خواهند آمد که دلتان برای خانه به شدت تنگ گردد. ممکن است گاهی برای کنار آمدن با شرایط و برقراری تعادل میان کار و زندگی نو به سختی کوشش کنید. شاید هم از ناتوانی در برقراری ارتباط و گفت وگو با اطرافیان خود دچار استرس شوید.

چگونه از نظر ذهنی خود را برای مهاجرت آماده کنیم؟

با این حال، شما تنها کسی نیستید که با این مسائل دست وپنجه نرم می نماید. تقریبا هر مهاجری با چنین مسائلی روبه رو می گردد. ممکن است که این مسائل هر کسی را مستأصل کند. برای دوام آوردن در شرایط تازه، باید مسائل روانی احتمالی در مهاجرت را بشناسید و از نظر فکری خود را برای مهاجرت آماده کنید.

مسائل روانی رایج در مهاجرت

شرایط زندگی بهتر و مسائل روانی در مهاجرت دو روی یک سکه هستند. زمانی که مهاجرت می کنید، با زندگی و جامعه تازهی روبه رو می شوید که باید خود را با آن وفق دهید. در این میان، بعضی مسائل یا به عبارت بهتر چالش های روانی بر زندگی شما تأثیر می گذارند. در این میان، 7 دسته از مسائل رایج تر هستند و دانستن درباره آن ها می تواند به آمادگی فکری مهاجرت در شما و بچه ها تان یاری کند.

1. چالش های جامعه مهاجر

جوامع مهاجر با چالش های بسیاری مانند تبعیض روبرو می شوند. این افراد اغلب جملاتی مانند به کشور خودت برگرد را زیاد می شنوند. یادگیری زبان کشور مقصد، دسترسی کمتر به مراقبت های بهداشتی، پیدا کردن مشاغل کم عایدی و بدون مزایا و مسائل مربوط به ویزا از جمله چالیش هایی هستند که جامعه مهاجر با آن روبه رو می گردد. علاوه بر این، جامعه مهاجر اغلب در انزوا قرار می گیرد و با جامعه بزرگتر در کشور مقصد ارتباط کمتری دارد. بسیاری از خانواده های مهاجر در جامعه مهاجر خود یا بسیار نزدیک به آن زندگی می نمایند.

همین امر نیز می تواند حس جدایی را در این افراد تقویت کند. مقابله با چنین چالش هایی اغلب به مسائل مربوط به سلامت روان یا بیماری روانی منجر می گردد. کسانی که از نظر بیولوژیکی نسبت به بیماری های روانی آسیب پذیر هستند نیز بیش از همه در معرض خطر ابتلا به این نوع بیماری ها قرار دارند.

2. درمان ناکافی سلامت روان

در گذشته، آموزش بهداشت روانی به میزان امروز وجود نداشت. به ندرت درباره سلامت روان افراد صحبت می شد. از سویی دیگر، مهاجرانی که وارد خاک کشوری دیگر می شدند، نمی توانستند زبان مردم آنجا را به خوبی متوجه شوند. مسئولین بهداشت روانی در این کشورها نیز اغلب به چند زبان اصلی مانند انگلیسی صحبت می کردند.

معدود روان شناسان و روان پزشکان در این کشورها که به زبان های مختلف مسلط بودند نیز مراجعان بسیاری داشتند و برای رسیدگی به مسائل روانی تمام مهاجران فرصت کافی نداشتند. امروزه در بعضی از جوامع مهاجر، مسائل مربوط به سلامت روان نادیده گرفته می شوند و مهاجران از جست وجوی یاری دلسرد می شوند.

دلسردی این افراد اغلب از هزینه های بالای درمانی یا اینکه دیگران متوجه مشکل شان شوند، ناشی می گردد. بعضی از فرهنگ های مردم مهاجر نیز برای مراقبت از سلامت روان از روش های درمانی جایگزین مانند گیاهان دارویی یا شیوه های معنوی مانند فکر آگاهی یاری می گیرند.

3. انگ ناهنجار بودن در جامعه

در بعضی از جوامع مهاجر، ابتلا به بیماری روانی نوعی ناهنجاری محسوب می گردد. زنان و مردان اغلب تمایلی ندارند تا درباره مسائل روانی خود صحبت نمایند. اگر زنانی نگرانی های عاطفی خود را ابراز نمایند، به سرعت از جامعه اخراج می شوند. مردان نیز هرگز درباره نگرانی های عاطفی خود چیزی نمی گویند چون تصور رایج این است که مردان قوی نباید احساساتی شوند.

نتیجه این می گردد که بسیاری از افراد از نشانه های مسائل روانی خود، روش های شناسایی آن ها و حتی روش های درمانی بیماری های روانی اطلاعی ندارند.

4. کلیشه های رایج

بعضی از باورهای کلیشه ای رایج مانند اینکه مهاجران تحصیلات کمتری دارند می تواند بر سلامت روان این افراد تأثیر منفی بگذارد. برای اجتناب از این باورها گاهی افراد خود را از جامعه مهاجرشان جدا می نمایند. این مسئله نیز به نوبه خود به از دست دادن شبکه حمایت گر افراد منجر می گردد که یکی دیگر از عوامل مؤثر در بروز مسائل روانی است.

5. از دست رفتن حس تعلق افراد

گاهی مهاجران احساس می نمایند که در کشور تازه پذیرفته نشده اند اما در خانه والدین و در کشور مبدأ آن ها را خارجی می دانند. بنابراین، این افراد هویت روشنی ندارند و نمی دانند که دقیقا چه کسی هستند. این موضوع ممکن است برای سلامت روان آن ها مشکل آفرین گردد.

6. ناتوانی فرهنگی

یکی دیگر از عواملی که باید به عنوان آمادگی فکری مهاجرت در نظر داشته باشید ناتوانی فرهنگی است. ممکن است در کشور مقصد به چندین روان شناس یا روان پزشک مراجعه کنید اما هیچ یک از شما درباره سابقه فرهنگی تان سؤال نپرسند. در بیشتر مواقع، تربیت فرهنگی و تجربیات شما ناچیز یا نادیده گرفته می گردد و بقیه درباره شما دچار سوءتفاهم می شوند.

این چالش برای کسانی که به زبان کشور مقصد تسلط ندارند، بیشتر خواهد بود. اگر آن ها به روان شناس مراجعه نمایند، بیان احساسات به زبانی غیر از زبان مادری برایشان سخت خواهد بود. در چنین حالتی، وجود مترجم یاری می نماید اما روان شناس به درک بیشتری از زمینه فرهنگی فرد احتیاج دارد تا بتواند به او به طرز مؤثری یاری کند. گویش های مختلف زبانی نیز می توانند ترجمه را سختتر سازند.

بنابراین، بسیاری از مهاجران به علت ناتوانی فرهنگی و درک نشدن، کمتر در پی درمان می روند یا به مشاوران روان شناس اعتماد می نمایند.

7. استرس در مهاجرت

مهاجرت به کشوری تازه و آشنایی با محیط زبانی و جامعه ای تازه فرایندی است که همواره به استرس و فشار روانی می انجامد. عواملی که در ایجاد استرس مهاجران نقش مهمی دارند، عبارت اند از:

  • تبعیض و نژادپرستی؛
  • تنهایی؛
  • عدم اطمینان مالی؛
  • چالش ها زبانی و فرهنگی؛
  • دسترسی به خدمات اجتماعی و بهداشتی.

روش هایی برای کنار آمدن با شرایط مهاجرت

مهاجرت در کنار فرصت هایی که دارد، شما را با چالش های روانی و عاطفی نیز روبه رو می نماید. برای اینکه با این چالش ها مقابله کنید، باید روش های کنار آمدن با مسائل را بدانید.

1. تحقیق کنید

پیش از مهاجرت به خارج از کشور، باید درباره موضوعات کاربردی بسیاری تحقیق کنید. اول از همه باید شرایط اسکان در کشور مقصد را بدانید. هزینه مسکن در این کشور چقدر است؟ آیا مبلمان و قبض ها شامل هزینه های اجاره مسکن می شوند؟ آیا بعضی از محله های شهر مقصد از بقیه امن تر هستند؟

هرچه بیشتر درباره بازار مسکن در کشور یا شهر تازه بدانید، انتظارات تان منطقی تر می گردد و یافتن جایی برای زندگی ساده تر خواهد شد. علاوه بر مسکن، باید درباره موضوعات مهم دیگری مانند ویزا، مالیات، آب و برق و حمل ونقل نیز تحقیق کنید. آگاهی از این مسائل سبب می گردد که پیش از مهاجرت با مردم محلی شهر مقصد آشنا شوید. بنابراین، هنگام سازگار کردن خود با زندگی تازه دغدغه های کمتری خواهید داشت.

آگاهی از تفاوت های فرهنگی میان کشور خود و کشور میزبان نیز به شما یاری می نماید. با تحقیق درباره این موضوع، متوجه می شوید که مردم محلی ویژگی هایی دارند. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که مردم این کشور نسبت به دوستان و آشنایان شما صریح تر صحبت می نمایند. آگاهی از این نکته به شما یاری می نماید تا پس از مهاجرت، خود یا توانایی هایی خود برای دوست یابی را زیر سؤال نبرید و با شرایط تازه ساده تر کنار بیایید.

2. یک مرتبه پیش از مهاجرت به کشور مقصد سفر کنید

اگر فرصت کافی دارید یا از نظر مالی مسئله ای ندارید، بهتر است که پیش از مهاجرت به کشور یا شهر تازه، یک بار به آنجا سفر کنید. از این راه، متوجه می شوید که مردم محلی چگونه زندگی می نمایند.

آیا آن ها برای خرید سراغ فروشگاه های بزرگ می روند یا از بازارهای محلی خرید می نمایند؟ آیا آن ها سنت یا آداب ورسوم خاصی دارند که شما باید بدانید؟ پاسخ دادن به چنین سؤالاتی پیش از مهاجرت، به شما یاری می نماید که در مدتی بسیار کوتاه با همه دوست شوید. علاوه براین، سفر پیش از مهاجرت به شما یاری می نماید تا درباره تدارکات و اقداماتی که باید در کشور یا شهر مقصد انجام بدهید، استرس نداشته باشید.

به طور مثال، می توانید با کارکنان یک بانک محلی صحبت کنید و شرایط افتتاح حساب در آنجا را جویا شوید. بعلاوه، می توانید محله های شهر مقصد را آنالیز کنید تا ببینید که کدام یک امن تر، مهمان نوازتر و برای شما مناسب تر هستند. حتی ممکن است با بعضی از مشاوران املاک آن شهر تماس بگیرید یا از خانه های مختلف بازدید کنید و هم اتاقی یا مکانی برای زندگی پیدا کنید.

3. برای سفر به خانه برنامه ریزی کنید

تحقیق و رسیدگی به اموری مانند ویزا، شغل، محل اقامت و حساب بانکی به شما یاری می نماید تا از استرس دوری کنید اما دلتنگی شما را کمتر نمی نماید. هر کسی که مجبور به ترک وطن شده دوست ندارد تا دوباره به کشورش بازگردد اما برنامه ریزی برای سفری به خانه پیش از نقل مکان کردن به شما یاری می نماید تا در چند ماه اول زندگی در غربت احساس بهتری داشته باشید.

سفر به خانه به این معناست که اگر در ابتدا احساس دلتنگی کردید، می توانید برای برطرف آن کاری انجام بدهید. در چند هفته اول مهاجرت فقط فکر کردن به یک غذای محلی یا آب وهوای شهرتان می تواند به شما یاری کند تا از بحران عبور کنید. اگر هم احساس می کنید که به عنوان مهاجر باید امور مختلف را سروسامان بدهید یا کمی تنها باشید، می توانید یک هفته یا بیشتر را در خانه بگذرانید.

سفر به خانه به دوستان و خانواده شما نیز یاری می نماید تا از نظر فکری آماده شوند. آن ها اگر بدانند که به زودی دوباره شما را خواهند دید کمتر احساس رها شدن خواهند داشت. برقراری تماس ویدیویی طولانی مدت با دوستان و خانواده هم به شما یاری می نماید تا کمتر دچار دلتنگی شوید.

4. با مهاجران و مردم محلی شهر تازه صحبت کنید

سعی کنید پیش از مهاجرت، با کسانی که در شهر یا کشور تازه زندگی می نمایند، ارتباط برقرار کنید. هرچند تحقیقات آنلاین مفید است، هیچ راهی بهتر از گفت وگو با افرادی که در شهر یا کشور تازه زندگی می نمایند، نیست. این افراد می توانند با پاسخ دادن به سؤالاتی که جواب آن ها در اینترنت نیست یا با اتصال شما به کارفرمایان یا صاحب خانه ها به شما یاری نمایند تا از استرس دوری کنید. این افراد می توانند درباره رویدادهایی که در چند هفته اول سکونت شما در منطقه تازه اتفاق میفتند، شرح بدهند.

از این راه، با فرهنگ خانه تازه و مردم محلی آنجا آشنا می شوید. اگر پیش از مهاجرت فرصتی برای سفر به کشور مقصد داشته باشید، یافتن یک مهاجر محلی یا کسی که شرایطی مانند شرایط شما داشته، ساده خواهد بود. می توانید با پیشخدمت یک رستوران، راننده تاکسی یا فروشندگان یک فروشگاه محلی صحبت کنید. اگر فرصت سفری کوتاه را ندارید، شاید کارفرمای تازه بتواند شما را با همکاران تازهتان آشنا کند. در صورتی که قبلا محل اقامت تان را پیدا نموده اید نیز می توانید با هم اتاقی های آینده خود به صورت مجازی گفت وگو کنید.

5. برای خود روتین روزمره درست کنید

کمی عادی سازی می تواند به شما یاری کند تا با زندگی تازه سریع تر سازگار شوید. صبح ها به باشگاه بروید، عصرها در کلاس زبان شرکت کنید یا برای یادگیری مهارتی تازه اقدام کنید. برنامه ریزی برای انجام دادن همه این کارها حتی پیش از مهاجرت به این معناست که می دانید از هر روز چه انتظاری دارید.

این کار به شما یاری می نماید تا در چند هفته اول پراسترس خود آرام بمانید. برنامه ریزی فعالانه برای انجام دادن کارهای خاص یا انتخاب بعضی تفریح ها به شما اطمینان می دهد که همه این کارها را انجام می دهید. زندگی مهاجرتی به ویژه در ابتدا ممکن است بسیار طاقت فرسا باشد و محتمل است که به سادگی فعالیت هایی را که به لذت و شادی شما یاری می نمایند از دست بدهید. برنامه ریزی و ترتیب دادن جلسات یا رویدادهای خاص به این معناست که کمتر گرفتار شتاب زندگی مهاجران می شوید و بیشتر بر استقرار و جاافتادن در مکان تازه تمرکز می کنید.

6. دوستی را به خانه خود دعوت کنید

احتمالا به دوستان خود گفته اید که در حال مهاجرت به خارج از کشور هستید اما آیا آن ها را به خانه تازه خود دعوت نموده اید؟ دانستن اینکه دوستی تعطیلات آخر هفته را با شما می گذراند، به شما انگیزه می دهد و ممکن است به شما یاری کند تا در ابتدای مهاجرت به هر گونه استرس یا چالشی که با آن روبرو می شوید، توجه نکنید.

علاوه براین، برنامه ریزی برای فعالیت هایی که در طول اقامت او انجام می دهید، راهی عالی برای شناخت شهر تازه و کشف رستوران ها، موزه ها، پارک ها و سایر مکان های گردشگری این شهر خواهد بود. با دعوت از دوستان، به آن ها اطمینان خواهید داد که حتی در زندگی تازه نیز آن ها را فراموش نخواهید کرد و به دوستی با آن ها اهمیت می دهید.

کلام آخر

مهاجرت همواره سختی ها و شیرینی های خاص خود را دارد. شما باید علاوه بر انجام اموری مانند تهیه ویزا یا یافتن شغل و محل اقامت تازه، خود را از نظر فکری هم آماده کنید. در این مقاله، چالش ها و راهکارهای آمادگی فکری برای مهاجرت را شرح دادیم. به نظر شما چه موارد دیگری را باید به این دو لیست اضافه نمود؟

منبع: internations

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه از نظر ذهنی خود را برای مهاجرت آماده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از نظر ذهنی خود را برای مهاجرت آماده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید