نقش مهم اورژانس اجتماعی در پیشگیری از آسیب ها

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری با توسعه شهرنشینی، مهاجرت به شهرها و رشد نامتوازن آن به علت نبود برخورداری یکپارچه امکانات در منطقه ها مختلف شهری، بروز آسیب های اجتماعی همیشه امری اجتناب ناپذیر است، به همین منظور برنامه هایی و شناسایی آسیب های اجتماعی و برطرف مسائل و مسائل ناشی از آن در دستور کار قرار گرفته است.

نقش مهم اورژانس اجتماعی در پیشگیری از آسیب ها

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، اورژانس اجتماعی کشور تحت نظر سازمان بهزیستی با هدف به حداقل رساندن و کاهش مقدار آسیب های اجتماعی وارده به افراد راه اندازی شد و با همکاری سایر دستگاه ها و ارگان هایی از جمله نیروی انتظامی، اورژانس و دستگاه قضا به ارائه خدمت پرداخت.

در دوران کرونا، به علت اینکه افراد بیشتر زمان خود را در کنار خانواده و با یکدیگر سپری می نمایند، آسیب هایی هم چون فرزندآزاری، همسرآزاری، اختلافات خانوادگی و ... افزایش یافت، بالتبع آن خدمات اورژانس اجتماعی افزایش یافت که خوشبختانه توانسته با مداخله به هنگام از شدت آسیب ها بکاهد.

نرگس عسگری- مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با وبلاگ ساعت زنانه با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی خدمات بحرانی در قالب مسائل و آسیب های اجتماعی را انجام می دهد، اظهار کرد: اورژانس 123 در برطرف مسائل اجتماعی جامعه، کوشش می نماید.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: بدنه اورژانس اجتماعی شامل مددکار و روانشناس است و کوشش بر این بوده که بستر لازم برای افزایش تعداد نیروهای روانشناس فراهم باشد، از طرفی اورژانس اجتماعی نقش مهمی در پیشگیری از بعضی آسیب های اجتماعی موجود در جامعه دارد

وی گفت: در راستای گروه های همکاری، تفاهم نامه های متعددی از سوی اورژانس اجتماعی با نهادهایی هم چون نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و دادگستری منعقد شده است، از طرفی هرچه همراهی دستگاه ها از لحاظ عملیاتی در راستای تفاهم نامه ها، افزایش پیدا کند، می توان مداخله و پیشگیری بهتری را در بحران ها انجام داد.

عسگری بیان نمود: در ایام کرونا بیشترین مشکل مربوط به اختلافات خانوادگی، خشونت خانگی، کودک آزاری و همسرآزاری بوده است، همجواری افراد خانواده در کنار یکدیگر، تعطیل بودن مدارس و حضور در خانه و بُعد مالی موجب شده چنین مسائلی ایجاد گردد، گرچه دوران پساکرونا دوران پرآسیبی خواهد بود.

وی در مورد والدآزاری، گفت: این امر جزو اولویت های اورژانس اجتماعی بوده در آنالیز های آماری انجام شده والدآزاری مانند سال های گذشته، در دوران بحران کرونا افزایش چشمگیری نداشته است.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: طی تماس با اورژانس اجتماعی و ورود افراد به محل موردنظر، شرایط خانواده و راه چارههای موردنظر سنجیده و برترین انعکاس و راه چاره به افراد ارائه می گردد، اما برخورد از سوی تیم اورژانس اجتماعی به گونه ای صورت می گیرد که آن آسیب برای فرد آسیب دیده بیشتر نگردد، حتی بعضی مواقع تیم اورژانس اجتماعی مجبور به ترک محل می گردد که در صورت بحرانی بودن شرایط، با راه چارهی دیگر یا مداخله پلیس و دادگستری وارد عمل می شوند.

وی با بیان اینکه کمبود نیروی اورژانس اجتماعی در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، توضیح داد: در صورت کمبود نیرو، سریعا طی هماهنگی های لازم با سازمان بهزیستی تزریق نیرو انجام می گردد و به وسیله آن ها به کارگیری نیرو اتفاق می افتد که خوشبختانه در حال حاضر هیچ مسئله ای از لحاظ کمبود نیرو وجود ندارد.

عسگری اعلام کرد: باتوجه به افزایش بعضی آسیب های اجتماعی و حجم بالای کار، تیم اورژانس اجتماعی از امتیازات دورکاری برخوردار نبوند و جزو مشاغلی بود که دورکاری به آن ها تعلق نمی گرفت، گرچه این کار هم چون سایر کارها فرد باید با عشق و علاقه کار خود را انجام دهد تا موفقیتی حاصل گردد، اما همیشه کوشش بر این بوده که به وسیله مباحث مادی و معنوی به گونه ای زحمات این افراد در اورژانس اجتماعی تا حدی جبران گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نقش مهم اورژانس اجتماعی در پیشگیری از آسیب ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش مهم اورژانس اجتماعی در پیشگیری از آسیب ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید