نگرانی گزارشگران سازمان ملل از شرایط وخیم کارگران مهاجر در عربستان

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد از برخورد غیر انسانی عربستان سعودی با کارگران مهاجر و شکنجه آنها انتقاد کردند .

نگرانی گزارشگران سازمان ملل از شرایط وخیم کارگران مهاجر در عربستان

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ساعت زنانه به نقل از الواقع السعودی، صدها کارگر مهاجر در عربستان سعودی در بسکمک از بازداشت گاه ها به سر می برند. این کارگران مهاجر علاوه بر آزار و اذیت روحی و جسمی که چندین ماه در معرض آن بوده اند ، در شرایط سخت غیربهداشتی و غیرانسانی زندگی می کنند.

تعدادی از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد در تاریخ 28 ژانویه 2021 ، پیامی را در خصوص شرایط فعلی مهاجران گرفتار در بازداشتگاه های شلوغ به عربستان سعودی ارسال کردند.

این نامه توسط گزارشگر ویژه در خصوص حقوق بشر مهاجران ، کارگروه بازداشت خودسرانه ، گزارشگر ویژه در خصوص حق بایگانی غذا ، گزارشگر ویژه در خصوص حق همه افراد از برخورداری از بالاترین سطح استاندارد جسمی و بهداشت روانی ، گزارشگر ویژه در خصوص شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات های بی رحمانه یا غیرانسانی یا تحقیرآمیز و گزارشگر ویژه حقوق بشر برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به عربستان سعودی ارائه شد.

این گزارشگران به شرایط وخیم بازداشتگاه ها اشاره کردند ، زیرا مهاجران قادر به دریافت کمک های حقوقی نبوده و به صورت غیرقانونی بازداشت شده اند .این مراکز فاقد آب و سرویس بهداشتی کافی و تقریباً بدون آب آشامیدنی هستند. در این پیام همچنین آمده است که مهاجران فقط یک تکه نان در روز و مقدار کمی برنج برای عصرانه دریافت می کنند.

گزارشگران ویژه خاطرنشان کردند که مقامات سعودی صدها مهاجر را از آفریقا و کشورهای آسیایی بازداشت کردند. همچنین اتاقهای باداشتگاه مملوء از زنان و بچه ها است.

براساس این نامه ، مهاجران به مدت شش ماه و حداقل دو مرد بیش از یک سال در بازداشت بوده اند و برخی از آنها مورد شکنجه و رفتار غیرانسانی مانند ضرب و شتم با شلاق و شوک الکترونیکی قرار گرفتند. در این نامه همچنین آمده است که سه مرد در اثر شکنجه جان خود را از دست داده اند.

در نامه این گزارشگران آمده است که ویروس کرونا جان بسکمک از بازداشت شدگان را تهدید می کند؛ که صدها زندانی مهاجر در مکان های کوچک و با تراکم زیاد بدون اتخاذ اقداماتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نگهداری می شوند و آن ها مورد آزمایش کرونا قرار نگرفته اند. همچنین گزارشگران ویژه در این نامه از سرنوشت صدها پناهجو که بدون دسترسی به استانداردهای بین المللی در بازداشت به سر می برند، ابراز نگرانی کردند.

در این نامه نگرانی در خصوص احتمال اخراج صدها مهاجر بدون ارزیابی فردی از نیازهای آنها مطرح شده است. برخی از مهاجران بدون ارزیابی فردی، در صورت بازگشت ممکن است تحت آزار و شکنجه قرار بگیرند.

شرایط نگهداری این اتباع خارجی در زندان های عربستان سعودی به قدری وخیم است که به علت نبود جا، برخی از این زندانیان در کنار سرویس های بهداشتی و زباله ها می خوابند.

سازمان حقوق بشر اروپایی سعودی از نگرانی های سازمان ملل متحد در خصوص شرایط نامناسب کارگران مهاجر در عربستان سعودی استقبال می کند. بر اساس بیانیه گزارشگران ویژه وظیفه عربستان سعودی است که تمام اقدامات لازم را برای محافظت از جان و سلامت جسمی افراد بازداشت شده اتخاذ و امکانات بهداشتی برای همه کارگران مهاجر بازداشت شده فراهم کند.

شرایط کنونی بازداشت شدگان مهاجر در عربستان با ادعاهای مقامات سعودی در خصوص به کارگیری اقدامات جامع و غیرتبعیض آمیز برای مقابله با ویروس کرونا تناقض دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "نگرانی گزارشگران سازمان ملل از شرایط وخیم کارگران مهاجر در عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی گزارشگران سازمان ملل از شرایط وخیم کارگران مهاجر در عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید