21 مورد از برترین خواص کنجد برای مو، پوست و سلامتی

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، خواص کنجد در کنار طعم بی نظیر آجیل مانندش، آن را به دانه ای محبوب و پرطرفدار تبدیل نموده است. دانه های کنجد علاوه بر ارزش غذایی بسیار بالا، فواید بی شماری را برای سلامتی و زیبایی به همراه دارند؛ به طوری که پس از خواندن این مقاله و آشنایی با خواص کنجد خام، بوداده و روغن کنجد، بلافاصله تصمیم خواهید گرفت که این دانه های کوچک شگفت انگیز را در رژیم غذایی خود بگنجانید!

21 مورد از برترین خواص کنجد برای مو، پوست و سلامتی

خواص کنجد برای مو، پوست و سلامتی انسان به قدری زیاد است که تا مدت ها می توان درباره آن صحبت کرد و به سرمنزل مقصود نرسید. در این مقاله از بلاگ وبلاگ ساعت زنانه به معرفی مهم ترین خواص کنجد پرداخته ایم و شما را با این دانه خوشمزه بیشتر آشنا خواهیم کرد. حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کنجد چیست؟

کنجد، دانه ای خوراکی و گیاهی ست که بومی هند و آفریقا به شمار میرود و قدیمی ترین دانه روغنی در دنیا محسوب می گردد. بیش از 3500 سال است که دانه های کنجد کشت می شوند و از آن ها در پخت نان، تهیه سالاد، سوپ، کیک، شیرینی و سایر مواد غذایی استفاده می گردد.

دانه های کنجد به عنوان آجیل هم مصرف می شوند و از روغن به دست آمده از آن ها برای پخت انواع غذا استفاده می گردد. خواص کنجد تنها به دانه های آن محدود نمی گردد و روغن کنجد هم غنی از مواد مغذی، انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان است. دانه های کنجد با توجه به نوع یا گونه گیاه کنجد، در رنگ های سفید، قهوه ای و سیاه یافت می شوند.

ارزش غذایی دانه های کنجد

دانه های کنجد سرشار از مواد معدنی ضروری مانند روی، مس، منیزیم و کلسیم هستند. علاوه بر این، دانه های کنجد از نظر برخورداری از ویتامین B، ویتامین E، آنتی اکسیدان، فیبر و پروتئین بسیار غنی هستند. بعلاوه، کنجد دارای مقادیر زیادی پروتئین و پلی فنول های چربی سوز است و اگر در راستا کاهش وزن قرار دارید، قراردادن آن در رژیم غذاییتان اقدامی کاملا هوشمندانه محسوب می گردد.

ارزش غذایی 100 گرم کنجد عبارت است از:

  • انرژی: 563 کیلوکالری
  • کربوهیدرات: 25 گرم
  • فیبر: 16.8 گرم
  • چربی: 43.3 گرم
  • پروتئین: 18.3
  • کلسیم: 1450 میلی گرم
  • آهن: 9.3 میلی گرم
  • فسفر: 570 میلی گرم
  • مس: 2.29 میلی گرم
  • روی: 12.20 میلی گرم

وجود این ترکیبا مغذی در دانه های کنجد، باعث شده اند که کنجد خام و بوداده مزایای زیادی برای سلامتی به همراه داشته باشند. در ادامه با مهم ترین خواص کنجد برای مو، سلامتی و پوست بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: خواص روغن کنجد و فواید بی شمار آن

خواص کنجد برای سلامتی

اگر دوست دارید دانه ای خوش طعم و مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، ما به شما کنجد را پیشنهاد می کنیم. در کنار طعمی عالی، خواص کنجد خام و بوداده مهم ترین علتی ست که افراد را به سوی مصرف این دانه های کوچک اعجاب انگیز سوق می دهد و هزاران سال است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین خواص کنجد خام، بوداده و روغن کنجد برای سلامتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. منبعی غنی از فیبر

سه قاشق غذاخوری دانه کنجد (معادل 30 گرم)، 3.5 گرم فیبر دارد که 12% از احتیاج روزانه شما به فیبر را تامین می نماید. فیبر، سلامت دستگاه گوارش شما را تامین می نماید و در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، چاقی و دیابت نوع 2 موثر است. اگر از مسائل گوارش رنج می برید، با اضافه کردن کنجد به رژیم غذایی تان، می توانید از خواص کنجد برای معده و دستگاه گوارش بهره ببرید.

2. کاهش کلسترول

بعضی مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم کنجد به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بالا که زمینه ساز خطر بیماری قلبی هستند، یاری می نماید. برای آنالیز خواص کنجد در کاهش کلسترول، در آزمایشی از 38 نفر خواسته شد که به مدت 2 ماه، روزانه 5 قاشق غذاخوری (معادل 40 گرم) کنجد میل نمایند. پس از این مدت، مشاهده شد که کلسترول LDL و تری گلیسیرید آن ها 10% کاهش پیدا نموده است.

3. تامین پروتئین مورد احتیاج گیاه خواران

اگر گیاه خوار هستید، توصیه می کنیم حتما کنجد را در وعده های غذایی خود بگنجانید. هر 30 گرم کنجد بوداده، حاوی 5 گرم پروتئین است و مصرف آن در کنار سایر منابع گیاهی پروتئین (مانند حبوبات) می تواند بخش زیادی از پروتئین مورد احتیاج بدن شما را تامین کند.

4. کاهش فشار خون

فشار خون بالا، امروزه پدیده ای شایع است و شما با افزودن کنجد به رژیم غذایی خود، تا حدی می توانید با آن مبارزه کنید. دانه های کنجد سرشار از منیزیم هستند و به کاهش فشار خون یاری می نمایند. علاوه بر این، ویتامین E و آنتی اکسیدان های موجود در دانه های کنجد مانع از تجمع پلاک در شریان ها می شوند و فشار خون را در محدوده نرمال نگه می دارد.

5. افزایش سلامت استخوان ها

بعضی از مواد مغذی موجود در کنجد (کلسیم، منیزیم و روی) به افزایش سلامت استخوان ها و تقویت آن ها یاری می نمایند. برای آن که از خواص کنجد برای بهبود سلامت استخوان هایتان بهره بیشتری ببرید، سعی کنید کنجد را به صورت برشته و خیس داده شده بهره ببرید.

6. مبارزه با التهاب بدن

التهاب باعث ایجاد بیماری های مزمنی مثل چاقی، سرطان و بیماری های قلبی گردد. مطالعات نشان داده است که دانه ها و روغن کنجد، تاثیر ضد التهابی را برای بدن به ارمغان می آورند.

7. مبارزه با کم خونی

دانه های کنجد حاوی آهن، مس و ویتامین B6 هستند؛ موادی که فراوری سلول های خونی و گلبول قرمز را افزایش می دهند. اگر از کم خونی و ضعف رنج می برید، مصرف کنجد به همراه خرما را دست کم نگیرید. خواص کنجد و خرما برای درمان کم خونی بسیار فراوان است.

حتما بخوانید: خواص خرما براساس شواهد و مستندات علمی

8. کنترل قند خون

دانه های کنجد کربوهیدرات بسیار کمی دارند و در عین حال، غنی از پروتئین ها و چربی های سالم هستند. همین مسئله هم موجب شده است که کاهش قند خون یکی از خواص کنجد خام، بوداده و روغن کنجد باشد.

9. تقویت سیستم ایمنی بدن

دانه های کنجد منبع خوبی از چند ماده مغذی ست که برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری هستند؛ از جمله روی، مس، آهن، ویتامین E و ویتامین B6. برای در امان ماندن از سویه های نو ویروس کرونا، از مصرف روزانه کنجد غفلت نکنید.

10. بهبود آرتروز

آرتروز شایع ترین علت درد مفاصل است و اغلب هم زانوها را درگیر می نماید. التهاب و آسیب اکسیداتیو به غضروف، از جمله مهم ترین عواملی هستند که در بروز آرتروز نقش دارند. ترکیبات کنجد دارای خاصیت صد التهابی هستند و آنتی اکسیدان های موجود در آن از غضروف های استخوان حفاظت می نمایند.

11. یاری به سلامت کبد و درمان کبد چرب

ترکیبات موجود در کنجد، به بهبود بیماری کبد چرب یاری می نماید. اگر کبدتان چرب است می توانید کنجد را به برنامه های غذایی خود اضافه کنید و در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب، از خواص کنجد برای کبد هم در درمان کبد چرب بهره ببرید.

حتما بخوانید: درمان فوری کبد چرب با 10 روش خانگی

خواص کنجد برای پوست

کنجد علاوه بر سلامتی، فواید بی شماری را برای پوست هم به ارمغان می آورد. اسیدهای چرب موجود در روغن دانه کنجد، آن را به مرطوب نماینده ای تمام عیار برای پوست تبدیل نموده است. بعلاوه، برخورداری از ویتامین D، E و B کمپلکس، آن را به ماده ای اثرگذار بر التهابات پوستی تبدیل نموده است و بسیاری از شرکت های آرایشی و بهداشتی در فراوری محصولات خود از روغن کنجد استفاده می نمایند.

در ادامه ابتدا به آنالیز خواص کنجد برای پوست خواهیم پرداخت و سپس خواص کنجد برای مو را معرفی خواهیم کرد. بعضی از خواص کنجد برای پوست عبارت اند از:

1. ترمیم سلول های آسیب دیده پوست

خاصیت روغن کنجد به گونه ای ست که به راحتی جذب پوست می گردد و مواد مغذی خود را در اختیار آن قرار می دهد. روغن کنجد خاصیت مرطوب نمایندگی بسیاری دارد و به پوست یاری می نماید که رطوبت خود را حفظ کند. از این رو، رطوبت کافی برای احیای سلول های آسیب دیده پوست فراهم خواهد بود.

2. ضد آفتابی طبیعی

دانه های کنجد به طور طبیعی دارای ویتامین E هستند؛ ویتامینی که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می نماید. بنابراین، روغن دانه کنجد علاوه بر مرطوب کردن پوست، از آن در برابر آسیب های مضر نور خورشید محافظت می نماید.

3. برخورداری از خاصیت ضد التهابی

دانه های کنجد دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند. بنابراین، برای رفع کردن لکه های پوستی، آکنه و جوش های پوستی -به ویژه پوست صورت- بسیار مفید هستند.

4. مبارزه با خشکی پوست

اسیدهای چرب موجود در دانه های کنجد موجب شده است که روغن کنجد مرطوب نماینده ای عالی برای پوست قلمداد گردد. اگر پوستتان خشک است، روغن کنجد می تواند دوست خوب پوست شما باشد و رطوبت مورد احتیاج آن را تامین کند.

حتما بخوانید: درمان خشکی پوست؛ راهکارهای خانگی و غیرخانگی

5. برخورداری از خاصیت ضد پیری

دانه های کنجد دارای خواص ضد پیری هستند. علاوه بر استعمال روغن کنجد روی پوست، خوردن دانه کنجد هم این خاصیت را برای بدن به ارمغان خواهد آورد. استفاده از روغن کنجد برای پوست، چین وچروک پوستی را رفع می نماید و مصرف کنجد بر داشتن پوستی جوان و شاداب موثر خواهد بود.

فکر می کنیم معشوقه سعدی از جمله افرادی بوده باشد که از همان چند قرن پیش مصرف کنجد را جدی گرفته است. وگرنه چه علتی می تواند داشته باشد که او با هر بار تماشا معشوقش، اشعاری چون: اکنون که تو روی باز کردی، رو باز به خیر کرد حالم، شمایل تو بدیدم، نه عقل ماند و نه هوشم و ای گلبن بوستان روحانی، مشغول بکردی از گلستانم را در وصف جمال معشوق خود سراییده باشد؟

خواص کنجد برای مو

سلامت و شادابی مو یکی از مهم ترین مواردی ست که بر شادابی و زیبایی چهره شما تاثیر می گذارد. اگر دنبال ماده ای طبیعی و پرخاصیت برای تقویت و شادابی بیشتر موهایتان هستید، از خواص کنجد برای مو غافل نشوید. علاوه بر پوست، خواص کنجد برای مو زیاد است و دانه های کنجد در خدمت گزاری به موهایتان آماده هستند! مهم ترین خواص کنجد برای مو عبارت اند از:

1. تقویت رشد مو

دانه های کنجد و روغن به دست آمده از آن غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع مانند امگا3 و امگا6 هستند. کمبود این اسیدهای چرب منجر به ریزش مو می گردد. ماساژدادن مو باعث افزایش گردش خون می گردد و در مدت زمان کوتاهی، موهایتان دوباره رشد خواهد نمود. این مهم ترین خواص کنجد برای مو است.

حتما بخوانید: فواید و خواص امگا 3 چیست

2. مبارزه با شوره سر

اگر از شوره و خارش سر رنج می برید، از روغن کنجد غفلت نکنید. روغن کنجد دارای خواص ضد باکتریایی ست و با جلوگیری از بروز شوره سر و سایر مسائل مو، از عفونت های قارچی جلوگیری می نماید.

3. بهبود خشکی پوست سر و آسیب مو

گاهی اوقات خشکی سر باعث ایجاد شوره می گردد، اما روغن کنجد این مسئله را هم می تواند رفع کند. روغن کنجد به فولیکول مو نفوذ می نماید و آسیب ناشی از گرمای شدید را التیام می بخشد. در نتیجه، از شنمایندگی موها جلوگیری خواهد شد. هنوز به خواص کنجد برای مو ایمان نیاورده اید؟

4. جلوگیری از سفیدی زودرس موها

مبارزه با سفیدی مو، از دیگر خواص کنجد برای مو است. روغن کنجد دارای خواص تیره نمایندگی برای مو است و می تواند از سفیدشدن زودرس موها جلوگیری کند. علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی کنجد به مبارزه با سفیدی موها یاری می نماید. برای آن که موهایتان رنگ طبیعی خود را حفظ کند، استفاده منظم از روغن کنجد را نباید فراموش کنید و از مزایای کنجد برای مو نهایت بهره را ببرید.

5. برخورداری از خاصیت خنک نمایندگی

تسکین دهندگی و خنک نمایندگی از دیگر خواص کنجد برای مو است. گرما، رطوبت پوست را از بین می برد و به فولیکول مو آسیب می رساند. روغن کنجد به حفظ رطوبت پوست و خنثی کردن تاثیر گرما یاری می نماید. در فصول گرم سال، از خواص کنجد برای مو غافل نشوید.

عوارض مصرف کنجد

بیشتر مطالعات نشان داده اند که کنجد دانه ای بی خطر است و مصرف آن اثرات جانبی به همراه ندارد. اما در کنار خواص کنجد خام و بوداده برای بدن، مصرف بیش از حد آن -مانند هر خوراکی دیگری- ممکن است اثرات نامطلوبی به همراه داشته باشد، از جمله:

  • اگر دانه های کنجد بیش از حد مجاز مصرف شوند، ممکن است سطح گلوکز خون به کمتر از حد عادی برسد.
  • مصرف بیش از حد کنجد ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون گردد.
  • فیبر دانه های کنجد ممکن است لایه ای روی آپاندیس ایجاد کند و باعث نفخ و درد گردد.
  • از آن جایی که آلرژی به دانه های کنجد بسیار شایع است، پیش از آن که کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید.
  • مصرف بیش از میزان دانه های کنجد، خطر افزایش وزن را به همراه دارد.
  • افراد مبتلا به نقرس اکیدا باید از مصرف کنجد خودداری نمایند. چون ترکیبات موجود در آن منجر به تشدید علائم نقرس می گردد.

سخن پایانی

کنجد، دانه ای گیاهی و خوراکی ست که بیش از 3500 سال است که کشت می گردد و به علت فواید بی شمارش، در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور بهره مندی از خواص کنجد برای مو، پوست و زیبایی، توصیه می کنیم حتما آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید و برای آن که خواص کنجد خام و بوداده نتیجه عکس ندهد و عوارض جانبی ایجاد نکند، از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

آیا شما تا کنون از خواص کنجد برای سلامتی خود بهره برده اید؟ عموما به چه شکلی آن را مصرف می کنید؟ از بین مواردی که اشاره نمودیم، کدامشان برای شما به واقعیت تبدیل شده اند؟ نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان این مقاله در میان بگذارید.

منبع: اسنپ مارکت

به "21 مورد از برترین خواص کنجد برای مو، پوست و سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "21 مورد از برترین خواص کنجد برای مو، پوست و سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید