13 فایده بی نظیر مصرف روزانه تخم مرغ برای سلامتی بدن

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، فرقی ندارد تخم مرغ را به شکل نیمرو مصرف کنید یا به سراغ پخت آب پز و املت بروید، این ماده غذایی خوشمزه در هر صورت دارای فواید بسیاری است و می تواند به عنوان یک صبحانه مقوی رژیم غذایی شما را دگرگون کند.

13 فایده بی نظیر مصرف روزانه تخم مرغ برای سلامتی بدن

احتمالا می دانید که تخم مرع یک منبع غنی و سرشار از پروتئین و اسیدهای آمینه است و به همین علت می تواند به سیر نگه داشتن شما یاری کند. به معنای دیگر، با مصرف تخم مرغ در شروع روز می توانید انرژی بیشتری داشته باشید و هنگامی که به محل کار یا تحصیل می روید کمتر با سروصدای شکمتان و احساس گرسنگی روبه رو شوید!

امروزه تخم مرغ یکی از اصلی ترین خوراکی ها به شمار می رود و کم وبیش در هر رژیمی پیدا می گردد. حتی گیاه خوارانی که تنها گوشت نمی خورند هم به سراغ تخم مرغ می فرایند تا از پروتئین باکیفیت آن بهره مند شوند. به همین علت بسیاری از مردم ممکن است به طور روزانه تخم مرغ مصرف نموده و غذاهای مختلفی را با آن درست نمایند.

ولی آیا می دانید مصرف روزانه تخم مرغ چه تأثیری روی بدن شما می گذارد؟ در نوشته امروز می خواهیم به همین موضوع بپردازیم و درباره فواید مصرف روزانه تخم مرغ سخن بگوییم.

به طور کلی، تخم مرغ فواید فراوانی دارد ولی شاید سطح کلسترول و چربی آن برخی از مردم را نگران کند. در ادامه می خواهیم ببینیم دیدگاه کارشناسان درباره مصرف روزانه تخم مرغ چیست و آیا این کار واقعا مفید است یا خیر. پس با ما همراه باشید.

با مصرف روزانه تخم مرغ زندگی سالم تری داشته باشید

تخم مرغ سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین A و B12 است که سیستم ایمنی بدن و کارکرد سایر اندام ها را بهبود می بخشند. زرده تخم مرغ هم یک منبع فوق العاده از ویتامین D است که به محافظت از بدن در برابر بیماری ها یاری می نماید. برخی کارشناسان ادعا دارند شما با مصرف مرتب تخم مرغ هنگامی که سرما می خورید یا آنفولانزا می گیرید می توانید سریع تر بهبودی پیدا کنید.

افزون بر این ها، تخم مرغ حاوی سلنیوم و روی هم هست. این دو ماده معدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کارکرد مناسب مغز، فکر و سیستم باروری مردان و زنان مهم و ضروری هستند.

بنابراین، شما با مصرف روزانه تخم مرغ می توانید زندگی سالم تری داشته باشید و سالیان سال از بیماری ها و مسائل گوناگون برای سلامتی در امان بمانید.

مصرف روزانه تخم مرغ چه فوایدی دارد؟

تخم مرغ یک منبع پروتئینی کامل است که شامل همه 9 اسید آمینه ضروری می گردد و می تواند فرآیند ساخت، رشد و ترمیم ماهیچه های بدن را سرعت ببخشد. بسیاری از مردم از این ماده غذایی یاری می گیرند تا سلامتی خود را حفظ نمایند.

جدا از بحث پروتئین، تخم مرغ بعلاوه شامل مواد مغذی دیگری از جمله ویتامین B12، فسفر، ریبوفلاوین و چربی های سالم می گردد. این مواد مغذی به شما یاری می نمایند زندگی سالم تری داشته باشید و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها هم پیشگیری کنید.

اکنون باید ببینیم مصرف روزانه تخم مرغ چه فوایدی دارد. در ادامه 13تا از مهم ترین تأثیرات مصرف روزانه تخم مرغ روی بدن را آورده ایم:

1. مصرف روزانه تخم مرغ انرژی و شادابی شما را افزایش می دهد

یکی از دلایلی که باید صبح خود را با خوردن یک وعده تخم مرغ شروع کنید این است که تخم مرغ می تواند سطح انرژی و شادابی شما را افزایش دهد و یاریتان کند برای انجام کارهای روزمره آماده شوید. فرقی ندارد چه سبک زندگی ای داشته باشید، در هر صورت باید انرژی صبحگاهی خود را افزایش دهید تا بتوانید برای انجام کارهای گوناگون آماده شوید.

وجود پروتئین و چربی به همراه ویتامین B12 در تخم مرغ باعث می گردد پس از مصرف این ماده غذایی احساس سیری بیشتری داشته باشید و تا مدت زیادی احساس گرسنگی نکنید. گرسنگی می تواند یکی از دلایل اصلی خستگی و کمبود انرژی در نظر گرفته گردد. بنابراین شما با مصرف روزانه تخم مرغ می توانید همواره انرژی داشته باشید و با خستگی مبارزه کنید.

2. سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می نماید

شما با افزودن تخم مرغ به رژیم غذایی خود می توانید مواد مغذی مورد احتیاج بدن را تأمین کنید و به سیستم ایمنی اجازه دهید با بیماری ها مبارزه نموده و از شما در برابر مسائل گوناگون سلامتی محافظت کند.

تخم مرغ حاوی مقادیر بالایی از ویتامین های A ،D و E است که همگی برای کارکرد مناسب سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. جدا از این، تخم مرغ دارای آنتی اکسیدان سلنیوم هم هست که به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید.

این آنتی اکسیدان ها ویژگی ضدالتهابی دارند و به سلامت بدن یاری می نمایند، بنابراین سیستم ایمنی احتیاجی به درگیر شدن نخواهد داشت و می تواند روی مسائل دیگر بدن تمرکز کند. به معنای دیگر، مصرف روزانه تخم مرغ باعث می گردد سیستم ایمنی بدن نفس راحتی بکشد و روی مبارزه با سایر خطرات و تهدیدهای سلامتی تمرکز کند!

3. کارکرد مغز و ویژگی های شناختی شما را بهبود می بخشد

برخی از مواد مغذی موجود در تخم مرغ نقش مهمی در حفظ سلامت مغز و فکر شما ایفا می نمایند. برای نمونه، کولین یکی از مواد مغذی تخم مرغ است که می تواند کارکرد مغز را تقویت کند. این ماده در کنار اسیدهای چرب امگا 3 برای ساختار مغز و کارکرد مناسب آن بسیار لازم است.

هر تخم مرغ بسته به مقدار و شرکت فراورینماینده آن حاوی کم وبیش 100 تا 500 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 است. این مقدار اسیدهای چرب به همراه ویتامین B12 می تواند مغز شما را تقویت کند و جلوی ابتلا به زوال عقل، شیدایی، کاهش حافظه و حتی روان پریشی را بگیرد. بنابراین، با مصرف روزانه تخم مرغ می توانید سلامت روان خود را حفظ نموده و فرآیند تفکر، تمرکز و حافظه را تقویت کنید.

4. مصرف روزانه تخم مرغ شکل گیری التهاب را در بدن کاهش می دهد

اسیدهای چرب امگا 3 نه تنها برای سلامت قلب و مغز مفید هستند، بلکه می توانند التهاب های درون بدن را هم کاهش دهند. تخم مرغ با تأمین حجم بالایی از این چربی های سالم می تواند جلوی شکل گیری التهاب را بگیرد و به درمان بیماری های قلبی، التهاب مفصل و حتی آلزایمر یاری کند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که تخم مرغ جدا از امگا 3 دارای اسیدهای چرب امگا 6 هم هست. این اسیدها می توانند منجر به شکل گیری التهاب شوند.

با وجود این، نکته مهم نسبت امگا 3 به امگا 6 است. یعنی تا زمانی که تخم مرغ مصرفی شما نسبت امگا 3 به امگا 6 بیشتری داشته باشد مصرف آن خطری در پی نخواهد داشت و التهاب های درون بدن را کاهش خواهد داد. بنابراین باید به سراغ تخم مرغ هایی بروید که اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری دارند.

برای این کار می توانید از تخم مرغ هایی بهره ببرید که در مزارع و فضای باز فراوری شده اند. مرغ هایی که در قفس یا شرکت ها نگهداری می شوند به احتمال زیاد تخم مرغ هایی را فراوری می نمایند که اسیدهای چرب امگا 6 بیشتری دارند. از آن سو مرغ هایی که در مزارع، مراتع و فضای باز نگهداری می شوند می توانند تخم مرغ های سالم تر و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 فراوری نمایند.

5. سطح کلسترول را بهبود می بخشد

شاید عموم مردم بر این باور باشند که تخم مرغ، به ویژه زرده آن، می تواند سطح کلسترول بد را بالا ببرد. ولی کارشناسان ادعا دارند که این ماده غذایی برای کنترل و بهبود سطح کلسترول مفید است.

کلسترول یک جزء ساختاری ضروری از هر سلول در بدن به شمار می رود. کلسترول دو نوع خوب (HDL) و بد (LDL) دارد. کلسترول خوب به انتقال کلسترول به کبد و دفع آن یاری می نماید. ولی کلسترول بد باعث می گردد کلسترول به شریان ها و سرخرگ ها برود و پس از انباشته شدن منجر به بیماری سختاک سرخرگ ها گردد.

پژوهش های متعددی نشان داده اند که تخم مرغ می تواند سطح کلسترول خوب را افزایش دهد. جدا از این، پژوهش گران مشاهده نموده اند که این ماده غذایی تأثیری روی کلسترول بد و افزایش آن ندارد. بنابراین، با مصرف روزانه تخم مرغ می توانید سطح کلسترول خوب را در بدن افزایش دهید و جلوی ابتلا به بیماری ها و مسائل گوناگون را بگیرید.

6. سلامت پوست و موی شما را حفظ می نماید

پروتئین و بیوتین موجود در تخم مرغ بعلاوه به سلامت پوست و موی شما یاری می نمایند. این دو ماده رشد بهتر موها را در پی دارند و مصرف روزانه تخم مرغ باعث می گردد سلامت موی خود را حفظ کنید و جلوی ریزش و شنمایندگی آن را بگیرید.

افزون بر این، تخم مرغ دارای آنتی اکسیدان های بی نظیری هم هست که به مبارزه با رادیکال های آزادِ آسیب زننده می پردازند. این رادیکال ها می توانند به سلول های شما آسیب برسانند و سلامت پوست را به خطر بیندازند. مصرف روزانه تخم مرغ می تواند جلوی این رادیکال ها و بعلاوه نشانه های پیری را بگیرد و کاری کند تا دیگر به کرم ها و مواد دارویی یا آرایشی گوناگون احتیاج نداشته باشید!

7. مصرف روزانه تخم مرغ به چربی سوزی و کاهش وزن سریع یاری می نماید

تخم مرغ می تواند نقش مهمی در کاهش وزن شما داشته باشد. البته به این بستگی دارد که آن را چگونه و با چه مواد غذایی دیگری مصرف کنید. پس باید دقت داشته باشید که مصرف تخم مرغ یا املت به تنهایی باعث نمی گردد در ماه چند کیلو وزن کم کنید!

پروتئین و چربی های سالم موجود در تخم مرغ منجر می شوند احساس سیری بیشتری داشته باشید و انرژی و شادابی خود را افزایش دهید. این احساس سیری به شما یاری می نماید غذای کمتری در درازای روز مصرف کنید و عادت های غذایی ناسالم را کنار بگذارید. مصرف غذاهای سرشار از پروتئین در کنار ورزش و فعالیت بدنی مناسب می تواند چربی های بدن شما را آب کند و وزنتان را کاهش دهد. پس با مصرف روزانه تخم مرغ می توانید به آسانی کالری دریافتی و وزن خود را کاهش دهید و سلامتی تان را حفظ کنید.

افزون بر این، تخم مرغ با تأمین کولین می تواند به فرآیند تجزیه چربی یاری کند و به شما اجازه دهد از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده کند. بنابراین بدن شما چربی را به انرژی تبدیل می نماید، کالری بالایی می سوزاند و وزن خود را کاهش می دهد.

یک سفیده تخم مرغ کم وبیش 17 کیلوکالری انرژی و 0.1 گرم چربی دارد. یک زرده تخم مرغ هم حاوی کم وبیش 55 کیلوکالری انرژی و 4.5 گرم چربی است. شما با مصرف روزانه تخم مرغ می توانید پروتئین مناسبی دریافت کنید و جلوی پرخوری و میل به هله هوله را بگیرید. بنابراین، کالری دریافتی خود را کاهش می دهید و بهتر وزنتان را مدیریت می کنید.

شما بعلاوه می توانید تخم مرغ را در کنار سایر مواد غذایی و سبزیجات مصرف کنید تا هم تنوع بیشتری به رژیم غذایی خود بدهید، هم ویتامین و مواد معدنی بیشتری به بدن خود برسانید. افزون بر این، تنوع دادن باعث می گردد از خوردن تخم مرغ خسته نشوید و بتوانید آن را به طور مرتب مصرف کنید تا بهتر وزنتان کاهش دهید.

8. به احساس سیری و جلوگیری از پرخوری یاری می نماید

همانگونه که گفتیم تخم مرغ دارای پروتئین و چربی های سالم است. این مواد مغذی دیرهضم هستند، احساس سیری بیشتری به شما می دهند و برای مدت زمان بیشتری هم سیرتان نگه می دارند. مصرف تخم مرغ به عنوان صبحانه باعث می گردد روز خود را با شادابی بیشتری شروع کنید و جلوی میل به خوردن غذاهای نامناسب را بگیرید. بنابراین در درازای روز کالری کمتری مصرف می کنید و جلوی پرخوری را می گیرید.

پژوهش گران با انجام آزمایش های گوناگون مشاهده نموده اند افرادی که صبح ها تخم مرغ می خورند می توانند میل به هله هوله و شیرینی ها را کاهش دهند و انتخاب های غذایی بهتری داشته باشند. این موضوع جدا از کنترل کردن پرخوری، به کاهش وزن و بهبود سلامتی هم یاری می نماید. به طور کلی، غذاهایی که دارای پروتئین و چربی های سالم هستند بهترین گزینه برای صبحانه به شمار می فرایند. این غذاها جلوی پرخوری را می گیرند و سبک زندگی شما را دگرگون می نمایند.

9. منجر به کاهش سطح استرس و اضطراب می گردد

اسید آمینه های ضروری موجود در تخم مرغ فواید بی نظیری برای سلامتی دارند. با توجه به پژوهش ها، مصرف روزانه تخم مرغ که سرشار از ویتامین بیوتین و اسید آمینه لیزین است می تواند اضطراب های طولانی مدت و استرس های شدید را کاهش دهد. جدا از این، تخم مرغ مواد معدنی از جمله روی هم دارد که برای کاهش اضطراب مفید هستند.

لیزین بعلاوه می تواند به درمان تبخال و دیابت یاری کند و فشار خون را پایین بیاورید. شما با یاری این اسید آمینه می توانید سلامت گوارش خود را هم حفظ کنید و استرس ها و فشارهای روی بدن را کاهش دهید. همه این ها باعث می شوند استرس کمتری داشته باشید و سلامت روان خود را بهبود ببخشید.

به طور کلی این اسیدهای آمینه لازمه زندگی هستند. اسیدهای آمینه نه تنها برای ساخت پروتئین بخش های گوناگون بدن، بلکه برای فراوری انرژی لازم هم ضروری به شمار می فرایند. جدا از این ها، اسیدهای آمینه وظایف دیگری مانند ساخت ماهیچه، رشد بدن، هضم غذا، ترمیم بافت ها، تعادل نیتروژن در بدن، تنظیم اشتها، تنظیم فشار خون، ساخت مواد شیمیایی مغز، تنظیم سیستم ایمنی و چندین فرآیند و کارنمودهای دیگر بدن را بر عهده دارند.

بهترین کار برای تأمین اسیدهای آمینه مصرف غذاهای طبیعی است. جدا از تخم مرغ می توانید محصولات لبنی مانند ماست، پنیر، کره، شیر و بعلاوه گوشت چهارپایان و جانوران دریایی هم مصرف کنید تا اسیدهای آمینه ضروری را به بدن خود برسانید.

10. به بهبود سلامت و کارکرد چشم ها هم یاری می نماید

هویج و سبزیجات تیره رنگ بیشترین معروفیت را برای بهبود بینایی دارند، ولی تنها خوراکی هایی نیستند که می توانند سلامت چشم را بهبود ببخشند. کارشناسان تغذیه بر این باورند که تخم مرغ هم مانند این سبزیجات سرشار از لوتئین است. لوتئین یک آنتی اکسیدان است که می تواند به درمان مسائل چشمی و پوستی و بعلاوه سرطان و تنگی عروق یاری کند. اگرچه لوتئین موجود در تخم مرغ کمتر از سبزیجات است، ولی فزونی آن هضم سریع تر و وارد شدن مستقیم به جریان خون است.

به معنای دیگر، شما با مصرف روزانه تخم مرغ می توانید یاری بیشتری به سلامت چشم کنید. البته همچنان باید سبزیجات تیره و هویج را هم در رژیم غذایی خود داشته باشید.

11. مصرف روزانه تخم مرغ برای بهبود سلامت کبد مفید است

برخی کارشناسان ادعا دارند که هنوز درمان پزشکی قطعی برای کبد چرب وجود ندارد، ولی شما با یاری برخی راهکارها می توانید از شکل گیری این مشکل جلوگیری کنید.

رژیم غذایی یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب است. برای نمونه، شما با یاری قهوه، زیتون و رژیم مدیترانه ای می توانید به طور قابل توجه ای سلامت کبد خود را حفظ کنید و احتمال ابتلا به کبد چرب را کاهش دهید. وجود میوه ها و گیاهان گوناگون در این رژیم برای کبد بسیار مفید است.

جدا از این، مصرف روزانه تخم مرغ هم می تواند به بهبود سلامت کبد یاری کند. مواد مغذی موجود در تخم مرغ از جمله کولین که به وفور در زرده تخم مرغ پیدا می گردد یاری زیادی به حفظ سلامت کبد می نمایند و جلوی ابتلا به بیماری های جدی کبدی را می گیرند.

12. مصرف روزانه تخم مرغ به تقویت استخوان ها و دندان ها یاری می نماید

زرده تخم مرغ که حاوی مقدار قابل توجه ای از ویتامین D است می تواند سلامت استخوان ها و دندان ها را بهبود ببخشد. جدا از این، فسفر و ویتامین K موجود در تخم مرغ هم برای حفظ سلامت دندان ها مفید هستند.

البته این ها تنها مواد مغذی مفید برای دندان ها نیستند. تخم مرغ با تأمین پروتئین مورد احتیاج بدن هم می تواند روی تقویت دندان ها تأثیر بگذارد. پروتئین برای شکل گیری و حفظ ساختار دندان ها بسیار مهم و حیاتی است. این ماده مغذی بعلاوه از غشاء مخاطی و بافت همبند پوشاننده حفره دهان محافظت می نماید. در کنار پروتئین، ویتامین A موجود در تخم مرغ هم برای سلامت این بخش از بدن مهم و کارآمد است.

13. جدا از همه این ها، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش نمی دهد

همانگونه که گفتیم، تخم مرغ برخلاف باور عموم مردم می تواند سطح کلسترول را کنترل کند و حتی کاهش دهد. پژوهش ها هم نشان داده اند که مصرف روزانه تخم مرغ نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش نمی دهد، بلکه می تواند از شما در برابر این بیماری ها و مسائل محافظت هم کند.

البته دقت داشته باشید که تخم مرغ را در کنار سایر مواد غذایی سالم مصرف کنید. در صورتی که غذای شما شامل تخم مرغ، کره، پنیر فراوان، سوسیس و سایر غذاهای فرآوری شده گردد می تواند سطح کلسترول را به طور خطرناکی افزایش دهد و سلامتی تان را به خطر بیندازد.

بنابراین تا زمانی که انتخاب های غذایی سالم داشته باشید و بیشتر رژیم غذایی خود را به میوه ها و سبزیجات تازه اختصاص دهید، مصرف روزانه تخم مرغ دردسری در پی نخواهد داشت و سلامت قلب و عروق شما را بهبود خواهد بخشید.

سخن پایانی

تخم مرغ یکی از مغذی ترین مواد غذایی است که کم وبیش همه ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج بدن را دارا است و به همین علت به عنوان یک مولتی ویتامین طبیعی شناخته می گردد. پروتئین و آنتی اکسیدان های موجود در تخم مرغ هم منجر شده اند این ماده خوراکی را یکی از بهترین بخش های هر رژیم غذایی در نظر بگیریم.

تخم مرغ طعم بسیار خوبی دارد و می تواند با غذاها و سبزیجات گوناگونی ترکیب گردد. به همین علت می توانید غذاهای بسیار مجذوب نماینده و متنوعی با آن درست کنید و از غذا خوردن لذت ببرید.

همانگونه که دیدید تخم مرغ دارای فواید بسیاری است. شما با مصرف مرتب این ماده خوراکی می توانید سطح انرژی خود را افزایش دهید، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید، کارکرد مغز خود را بهبود ببخشید، التهاب های بدن را برطرف کنید، سطح کلسترول را کنترل کنید، استحکام استخوان و دندان های خود را تقویت کنید، چربی بسوزانید و وزنتان را کاهش دهید، سلامت پوست و موی خود را حفظ کنید و بعلاوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهید.

البته این تنها بخشی از فواید بی نظیر تخم مرغ است. برخی از کارشناسان ادعا دارند که تخم مرغ برای مقابله با برخی سرطان ها و بعلاوه مسائل روانی مانند اختلال عاطفی فصلی هم مفید و کارآمد است.

با در نظر داشتن همه این ها می توانیم نتیجه بگیریم که مصرف روزانه تخم مرغ یکی از بهترین راهکارها برای حفظ سلامت جسم و روان به شمار می رود. بنابراین، از این پس کوشش کنید تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از فواید آن بهره مند شوید.

البته یادتان باشد که تأثیر تخم مرغ روی سطح کلسترول خون می تواند برای هر فرد متفاوت با فرد دیگر باشد. در نتیجه اگر به بیماری های قلبی یا دیابت دچار هستید بهتر است هر روز تخم مرغ مصرف نکنید. به پیشنهاد کارشناسان شاید بهتر باشد مصرف تخم مرغ خود را به بیش از 6 عدد در هفته نرسانید. برای آگاهی بیشتر می توانید به یک پزشک مراجعه نموده و با او مشورت کنید. ببینید مصرف روزانه تخم مرغ با توجه به شرایط فیزیکی تان برای شما مناسب است یا نه. با این کار می توانید جلوی جدی شدن مسائل را بگیرید و از سلامت خود مطمئن شوید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ ساعت زنانه مگ را بخوانید.

منابع: Eat This Not That, The List

منبع: دیجیکالا مگ

به "13 فایده بی نظیر مصرف روزانه تخم مرغ برای سلامتی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 فایده بی نظیر مصرف روزانه تخم مرغ برای سلامتی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید