چگونه با کودک پرخاشگر و عصبانی برخورد کنیم؟

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، برای یک کودک، توجه منفی مثل پاسخ والدین به یک کج خلقی، بهتر از توجه نکردن است. این عادت را در فرزندتان ایجاد کنید که در مقابل رفتارهای مثبتش به او توجه نشان دهید.

چگونه با کودک پرخاشگر و عصبانی برخورد کنیم؟

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه به نقل از وبلاگ ساعت زنانه؛در این مطلب پرسش و پاسخی پیرامون شیوه های تربیتی بچه ها گرد آوری شده که می خوانید :

دختر پنج ساله ای دارم که خیلی بدخلقی می نماید و دائما بهانه گیری و گریه می نماید. لطفا من را هدایت کنید که چگونه با او رفتار کنم؟

بهترین راه برای مقابله با کج خلقی در بچه ها، متوقف کردن کودک در اولین مرحله ممکن است. در اینجا به چند روش اشاره می کنم:

علت تغییر رفتار کودکتان را پیدا کنید

سعی کنید بفهمید چه اتفاقی روی داده که موجب عصبانیت فرزندتان شده است. بدخلقی و عصبانیت، بی دلیل ایجاد نمی گردد. سعی کنید بفهمید که بر کودکتان چه گذشته است.

آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید

اجازه ندهید بداخلاقی کودکتان بر مهارتهای فرزند پروری شما غلبه یابد و شما هم بد اخلاق شوید. به هنگام بروز بدخلقی در کودکتان سعی کنید با کشیدن نفس های عمیق آرامش خود را حفظ کنید و هر آنچه باعث عصبانیت، نفرت و خشونت شما می گردد را به فراموشی بسپارید.

مراقب باشید که به فرزندتان بیش از حد بی توجهی نکنید

مطمئن شوید که کودکتان به خاطر عدم توجه شما دچار نق نق نشده است. برای یک کودک، توجه منفی مثل پاسخ والدین به یک کج خلقی، بهتر از توجه نکردن است. این عادت را در فرزندتان ایجاد کنید که در مقابل رفتارهای مثبتش به او توجه نشان دهید.

از روش توجه برگردانی بهره ببرید

حواس کودک خود را پرت کنید. موقعی که کودکتان عصبانی است، حواس او را با پیشنهاد یک چیز جدید پرت کنید یا محیط او را عوض کنید. او را بیرون ببرید یا به یک اتاق دیگر منتقل کنید.

برخورد جدی داشته باشید

اگر کودک در حال تکرار رفتاری است که احتمال صدمه به خود را دارد و شما قبلا از او خواسته اید که این کار را نکند، با جدیت با او برخورد کنید تا بفهمد در مورد مسائل مربوط به سلامتی او کاملا جدی و انعطاف ناپذیر هستید.

با کودکتان هم صحبت شوید

با کودکتان صحبت کنید و سعی کنید علت بدخلقی اش را بفهمید. دانستن اینکه چه چیزی باعث بدخلقی او شده است در واقع کلید این معما است که چگونه به او یاری کنید که هم احساس بهتری پیدا کند و هم رفتاری بهتر داشته باشد. به علاوه اگر کودکتان دلیل ناراحتی خود را بتواند به شما بازگو کند احتمالا بیشتر از این بداخلاقی نخواهد کرد. این موضوع به ویژه در مورد بچه های صادق است که از بد اخلاقی به عنوان نوعی روش ارتباطی با والدین خود استفاده می نمایند تا آنها را متوجه آنچه اشتباه است بنمایند.

در روبرو با عامل بداخلاقی کودک خود مراحل و فرایند مناسب را طی کنید

به عنوان مثال کودکتان را به رختخواب ببرید، یا محل جشن و مهمانی را ترک کنید، به کودکتان در رفع درگیری و نزاع با دیگران یاری کنید و او را از عشق و علاقه خود نسبت به او آگاه کنید تا به این طریق کودکتان به تدریج به آرامش و احساس خوشایندی برسد.

رفع خستگی کنید

به محض آنکه کودک بداخلاقتان به شرایط طبیعی بازگشت و به احساس خوشایندی رسید سعی کنید کم حوصلگی، عصبانیت و بدخلقی احتمالی خود را نیز تخلیه کنید. برای این کار می توانید سراغ سرگرمی ها یا فعالیتهای مورد علاقه تان بروید تا شما نیز به آرامش برسید.

پسر سه سال و نیمه ای دارم که بچه های دیگران را میزند حتی گاهی من و پدرش را موقع عصبانیت میرند و اگر بچه دیگری به اسباب بازی او دست بزنند به شدت واکنش نشان داده و آنها را هل میدهد و اصلا اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد واقعا این کارها باعث شرمندگی ما در جمع می گردد ولی بسیار باهوش است و با ادب بدون اجازه دست به وسایل بقیه نمیزند. روابط اجتماعی خیلی خوبی هم دارد نمی دونم چه رفتاری باید داشته باشم اگر لطف کنید هدایت بفرمایید یا کتابی در این زمینه معرفی بفرمایید.

عمدتا پرخاشگری بچه ها این دلایل را دارد:

- الگوپذیری بچه ها از والدین

یکی از دلایل بسیار مهم پرخاشگری در بچه ها یادگیری است. یعنی بچه های که الگوهای رفتاری پرخاشگرانه داشته اند، همانند الگوهای خود رفتار می نمایند.

نکته دیگر این که حتماً لازم نیست والدین با خودِ کودک پرخاشگری نموده باشند؛ چنانچه او شاهد رفتارهای خشونت بار پدر و مادر با افراد دیگر نیز باشد، این گونه رفتار را فرا می گیرد. بنابراین بچه ها به وسیله مشاهده، رفتارهای والدین را می آموزند.

- بچه ها ناکام پرخاشگر می شوند

ناکامی یکی از مسائلی است که به پرخاشگری می انجامد. وقتی کودک به هدف خود دست نیابد و ناکام گردد، یکی از رفتارهایی که از او سر می زند پرخاشگری است.

با کودکتان صحبت کنید و سعی کنید علت بدخلقی اش را بفهمید. دانستن اینکه چه چیزی باعث بدخلقی او شده است در واقع کلید این معما است که چگونه به او یاری کنید که هم احساس بهتری پیدا کند و هم رفتاری بهتر داشته باشد.

- اضطراب و پرخاشگری

بچه ها مضطرب نمی توانند بچه ها آرامی باشند. آنها رفتارهایی پرخاشگرانه از خود بروز می دهند؛ البته بلافاصله پشیمان می شوند و از والدین خود عذرخواهی می نمایند. اگر از کودک مضطرب بپرسیم که چرا پرخاش می کنی و عصبانی هستی؛ خواهد گفت نمی دانم.؛ یا خواهد گفت دست خودم نیست.

- پرخاشگری و افسردگی

پرخاشگری و کج خلقی در بچه ها چنانچه با علامت های دیگر همراه باشد، می تواند نشانه ای از افسردگی باشد که در این صورت لازم است شرایط زندگی کودک تمام و کمال مورد آنالیز قرار گیرد.

برای درمان پرخاشگری در بچه ها اولین گام این است که نوع پرخاشگری آنها و علت آن را براساس توضیحاتی که ارائه شد شناسایی کنیم؛ و پرخاشگری را به صورت موردی رفع نماییم.

در مورد کودک پرخاشگری که الگو پذیری عامل این گونه رفتار او بوده، باید روی الگوی کودک کار کرد و راه های دیگری جز پرخاشگری را به آن الگو آموخت.

اگر پرخاشگری در اثر ناکامی به وجود آمده باشد، بایستی کودک ناکام را در رسیدن به اهداف مطلوب و دوست داشتنی یاری کنیم.

در مواردی که علت پرخاشگری اضطراب است، باید از نگرانی درونی و اضطراب کودک آگاه شویم.

ورزش کردن برای این بچه ها بسیار مؤثر است و باعث تخلیه هیجانی می گردد.

چنانچه نوع پرخاشگری کودک خصمانه است، بایستی کودک را از آزار و اذیت کردن دور کنیم تا مجبور نباشد برای تلافی و انتقام، افراد دیگر را اذیت کند؛ و اگر پرخاشگری از نوع وسیله ای است، بایستی راه های دیگری را جهت مطرح کردن کودک برگزینیم تا او ناچار نباشد از روش خشونت برای جلب توجه استفاده کند.

یک نکته بسیار مهم دیگر که باید به آن اشاره کنم این است که در بسیاری از موارد پرخاشگری بچه ها به این دلیل است که احساس می نماید توجه لازم را از طرف والدین دریافت نمی نماید. شما سعی کنید وقت کافی صرف کودکتان کنید. زیاد با او بازی کنید، صحبت کنید، برایش کتاب بخوانید و کلا برای کودکتان زیاد وقت بگذارید. این اقدام باعث می گردد که تبادل عاطفی با کودک افزایش یافته و لذا احتمالا از شدت پرخاشگری وی کاسته گردد. برای یافتن مشاور مناسب نیز به کلینیک دانشگاه شهید بهشتی مراجعه داشته باشید.

منبع: جام جم آنلاین

به "چگونه با کودک پرخاشگر و عصبانی برخورد کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با کودک پرخاشگر و عصبانی برخورد کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید