کاشان؛ بهشت گلاب گیری ایران

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، کاشان یکی از بهترین مناطق برای تماشای مراسم گلاب گیری می باشد. گلاب گیری کاشان اواسط اردیبهشت آغاز و اواسط خرداد ماه پایان می یابد.

کاشان؛ بهشت گلاب گیری ایران

کاشان یکی ازشهرهای تاریخی ایران با قدمت طولانی است که همه روزهای سال گردشگردان داخلی وخارجی را به سوی خود جذب می نماید. اما یکی از بهترین فصل ها برای سفر به این شهرزیبا، بهار است. در این فصل می توانید مراسم گلاب گیری را در بیشتر روستاها و دهاتاطراف ببینید. از این رو ما در این مطلب تنها نگاهی به مناطق مهم که دسترسی راحت تریمانند قمصر، نیاسر و کاشان برای دیدن مراسم گلاب گیری دارند را می اندازیم. فصلگلاب گیری از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می شود و اواسط خرداد ماه خاتمه می یابد.

موقعیتجغرافیایی کاشان

کاشان، مرکزشهرستان کاشان و یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران، در استان اصفهان است که در 220کیلومتری جنوب پایتخت یعنی شهر تهران واقع شده است. این شهر بین کوه های کرکس و کویر مرکزی ایران قرار گرفته و آب وهوای گرم و بیابانی دارد.

شما از چهارطریق می توانید خود را به کاشان برسانید:

  1. ماشین شخصی:اگر مبدا شما تهران است باید حدود 250 کیلومتر را رانندگی کنید که به طور تقریبی 2الی 3 ساعت در راه خواهید بود. از سوی دیگر اگر از اصفهان می آیید تا کاشان حدود217 کیلومتر را باید بپیمایید که با ماشین حدود 2 ساعت و نیم در راه خواهید بود.
  2. مسافرتهوایی: فرودگاه کاشان یکی از فرودگاه های قدیمی ایران است که در تاریخ 13 خردادسال 1395 همزمان با بیست و یکمین سالگرد افتتاح اولیه به طور رسمی افتتاح گشت.
  3. راه آهن: کاشانبه وسیله ایستگاه مرکزی راه آهن کاشان به شبکه ریلی کشور متصل می باشد. پروژه ایستگاهقطار سریع السیر در ایستگاه راه آهن کاشان در دست انجام است.
  4. اتوبوس: شرکتواحد اتوبوسرانی کاشان و حومه در سال 1370 خورشیدی تأسیس شد. هم اکنون 159 دستگاهاتوبوس ملکی و 35 دستگاه اتوبوس بخش خصوصی در 14 خط در حال سرویس دهی در شهر می باشند.همچنین 530 دستگاه مینی بوس نیز تحت نظارت این شرکت کار جابجایی مسافران حومه رابر عهده دارند.

مکان هایگلاب گیری در کاشان

گلاب گیری درکاشان از شهرت جهانی برخوردار است، هر سال از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خرداددر کاشان، نیاسر، قمصر و سایر شهر هایی که در آن ها گل محمدی کشت می شود، مراسمگلاب گیری انجام می شود. کاشان، قمصر، نیاسر و برزک مناطق معروف و نام آشنا برایگلاب گیری است که گلاب قمصر از همه ناب ترین است ولی شما هر گلابی را از این منطقهخریداری کنید به طور مسلم خوب و باکیفیت خواهد بود. قمصر در 41 کیلومتری جنوبکاشان واقع شده است که با ماشین حدود 40 دقیقه رانندگی است. اما اگر بخواهید به نیاسربروید باید به سمت غرب کشور به مدت 30 دقیقه رانندگی کنید و در کنار مراسم گلابگیری می توانید آبشار نیاسر را نیز ببینید. یکی از روستاهای مشهور برای مراسم گلابگیری برزک می باشد که میان دو شهر قمصر و نیاسر واقع شده است و حدود 55 کیلومترجنوب غربی کاشان قرار گرفته و حدود 1 ساعت رانندگی با مرکز شهر کاشان فاصله دارد.

قدمت گلابگیری در کاشان

پیدایش گلسرخ از لحاظ تکامل گیاه شناسی به حدود 50 میلیون سال قبل نسبت داده می شود. گسترشاین گیاه در مناطق مختلف آب و هوایی، واریته های متفاوت و متعدد از آن ایجاد نمودهاست. تعداد گونه های رز از ریشه ورت دراوستا، هزاران شمارگان و گل سرخ به صدها گونه متنوع تغییر ژنتیک یافتهاست.

در این میان، گل سرخ محمدی فمصر از گونه DOMASK-rose به دلیل شرایط ویژه اکولوژیک منطقه تغییر ساختار ژنتیک و بهترین واریته گل محمدی را از حیث جنس، نوع و مقدار اسانس ایجاد نموده است. آثار وجود گل در منطقه از نقوش برجای مانده بر سفالینه های سیلک تا اشعار و سفرنامه های دانشمندان مختلف دیده می شود که جملگی بر وجود گل در قمصر تاکیده نموده اند.

در این زمینهمی توان از عالم شهیر محمد محسن فیض کاشانی که عمری را در قمصر سپرینموده و همچنینشاردنسیاح معروف فرانسوی در عصر شاه عباس و پس از آن پولاک آلمانی که در سفرنامه های خود به وجود گل در قمصر اشاره نموده اند،نام برد. گلاب به عنوان ماده ای مقطر ،معطر و مقدس با کاربردهای گوناگون از دیرباز مورد توجه ساکنان منطقه بوده و طبقمستندات مختلف موجود نشان از سابقه ای کهن بویژه در قمصر دارد. تاریخ تقطیر وگلابگیری به عنوان تکنیکی که هنوز کارآمدترین روش عصاره گیری است، به آیین باستانیعید گلابی بازمی شود که امروزه در کاشان به لتان معروفاست.

گلاب هرچه تلخ تر، خالص تر

اگر خواستید گلاب خالص را هم بشناسید، کافی است تا گلاب را مزه مزه کنید اگر مزه گس و تلخی داشت و شفاف و بدون رنگ بود، گلاب خالص است. هرقدر گلاب تلخ تر باشد اصل تر است البته باید توجه داشت که تلخی گلاب هم باید طبیعی باشد و اگر شک داشتید می توانید پس از چشیدن گلاب 2 بار آب دهان خود را قورت دهید اگر تلخی باز در دهانتان باقی ماند پس گلاب اصل نیست و ناخالصی دارد ولی اگر تلخی کام شما رفع شد پس گلاب شما اسانس نداشته و طبیعی و اصیل است.

مکان هایاستراحت در کاشان

بهتر است دوالی سه روز خود را به دیدن مراسم گلاب گیری، امکان تاریخی کاشان و مناطق طبیعت اینمنطقه اختصاص دهید. در خصوص هتل ها و مهمانسراهای شهر کاشان هم باید بگوییم در حالحاضر کمترین هزینه اقامت مربوط به خانه تاریخی ایرانی کاشان است و بیشترین قیمتمربوط به هتل پنج وبلاگ ساعت زنانه خانه عامری ها است. اما قیمت ها ثابت نیستند و بهتراست در همان تاریخ سفر خود آن ها را بررسیکنید. از هتل های نزدیک به باغ فین کاشان می توان هتل نگارستان و هتل امیرکبیر رانام برد. اگر می خواهید به بازار کاشان نزدیک باشید می توانید در هتل سیاح و مجتمعاقامتی خانه تاریخی نگین اقامت برگزینید. هتل منوچهری و مجتمع اقامتی خانه تاریخینگین هم به جاذبه های دیگر این شهر نزدیک است. به طور حتم در این شهر تاریخی و پربازدید مهمانسراها و هتل های متفاوتی است کهبا توجه به انتظار شما از مکان اقامتی تان می تواند احتیاج شما را برآورده کند. امااز هتل های با قیمت مناسب هم هتل نگارستان و هتل امیرکبیر را می توان نام برد.

پیشنهاد آخر

به غیر ازمناطق دیدنی و جاذبه های شهری کاشان بهتر است نگاهی به فرش کاشان هم بیندازید. اینصنعت در میان زنان و مردان کاشان هنوز فعالیت چشمگیری دارد. همچنین غذاهای سنتیمانند گوشت لوبیا، شفته (قیمه ریزه)، کوفته چغندر و گوشت کلم و کدو و عدس پلووکشمش را امتحان کنید. در آخر باید بگوییم در کنار دیدن مراسم گلاب گیری می توانیدگلاب، عرقیجات، کلوچه پشمک، خشکبار، فرش و زیلو به عنوان ره آورد سفر را خریداریکنید.

گردآوری: مجله اینترنتی وبلاگ ساعت زنانه

منبع: setare.com

به "کاشان؛ بهشت گلاب گیری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشان؛ بهشت گلاب گیری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید