کم آبی گلستان ماحصل کشت بی رویه برنج!

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان کم آبی استان را نتیجه کشت بی رویه و غیراصولی برنج دانست و گفت: یکی از دلایل کمبود آب گلستان، مصرف در بخش کشاورزی است.

کم آبی گلستان ماحصل کشت بی رویه برنج!

ایرج حیدریان در تبادل نظر با ایسنا اظهار کرد: ماده 35 قانون برنامه ششم تکلیف اصلاح قانون کشت را در سال نخست معین نموده، اما متأسفانه در استان گلستان درحالی که 15 هزار هکتار نسق دار وجود دارد، اما بیش از 100 هزار هکتار برنج با احتیاج آبی بالا کشت می گردد.

وی با تأکید بر اینکه در حریم چاه های آب شرب نباید چاه غیرمجاز و یا مجاز بدون کنتور وجود داشته باشد، توضیح داد: یکی از دلایل کمبود آب در گلستان مصرف در بخش کشاورزی است، عمده منابع آب در اختیار بخش کشاورزی است اگر پتانسیل منابع آب استان را دو هزار و 500 میلیون مترمکعب در نظر بگیریم 90 درصد منابع آبی مصرفی در بخش کشاورزی مصرف می گردد که بهره وری آن حداکثر 31 درصد است و 69 درصد هدررفت دارد، در واقع بیش از 50 درصد آب تجدیدپذیر استان گلستان در بخش کشاورزی به هدر می رود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با بیان اینکه در کنار کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، معیشت جایگزین کشاورز هم باید مورد توجه دستگاه های متولی قرار گیرد، بیان نمود: آب شرب و کشاورزی از یک آبخوان و منبع آبی تأمین می گردد، اما به علت استفاده غیرمجاز در پیک مصرف آب کشاورزی در پیک مصرف آب شرب مشکل ایجاد می گردد تا جایی که در ماه خاتمهی و آغاز سال آبی توان آبدهی آبخوان به کمترین مقدار می رسد.

حیدریان با اشاره به گلایه بعضی از هم استانی ها در مورد افزایش آب بهاء، شرح داد: افزایش آب بهاء همان روالی است که سالیانه در پیک مصرف اعلام می گردد، اما قیمت تمام شده آب با مقدار آب بهاء قابل قیاس نیست، متأسفانه تعرفه های قبوض آب واقعی نبوده و در کمترین حالت قرار گرفته است البته در مجموع این مشکل گریبان گیر بخش انرژی است.

وی در ادامه در واکنش به گلایه بعضی از شهروندان گرگانی مبنی بر کمبود آب، گفت: ما دو طرح جامع و تفصیلی داریم و متأسفانه گاهی اوقات ساخت و ساز ها در نقاط و کد ارتفاعی انجام می گردد که در پهنه بندی ها و زون بندی های موجود قرار نمی گیرد و در حال حاضر این مشکل در نقاط مختلف شهر اعم از کوی محتشم، جامی و کوی امام حسین (ع) و ... وجود دارد که برای برطرف مشکل ساکنان این منطقه ها باید بازنگری مجدد طرح جامع صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان افزود: طرح جامع هر 10 سال یک بار تصویب می گردد و طرح تفصیلی در چارچوبه آن ها است لذا مجوز های ساخت و ساز باید در این چارچوبه قرار گیرد و در صورت عدم رعایت این مهم شرایط برای مشترکان سخت شده و در توزیع آب بی نظمی ایجاد می نماید.

حیدریان در خاتمه از مردم گلستان خواست؛ حوادث و اتفاقات حوزه آب و فاضلاب را به شماره 122 اعلام نمایند.

منبع: فرارو

به "کم آبی گلستان ماحصل کشت بی رویه برنج!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم آبی گلستان ماحصل کشت بی رویه برنج!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید