باطل شدن موافقت نامه تاسیس 11 منطقه نمونه گردشگری غیرفعال

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، باطل شدن موافقت نامه تاسیس 11 منطقه نمونه گردشگری غیرفعال صورت پذیرفت.

باطل شدن موافقت نامه تاسیس 11 منطقه نمونه گردشگری غیرفعال

داستان چیست؟

آیین نامه اجرایی نحوه تشکیل و اداره مناطق نمونه گردشگری سال 1383 در مجلس تصویب شد. این مناطق قرار بود در کنار جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و گردشگری کشور محلی برای خدمات رسانی به مسافران توسط سرمایه گذاران خصوصی باشند. هر منطقه باید دارای مراکز خدماتی، رفاهی، فرهنگی و گردشگری از جمله واحدهای اقامتی، پذیرایی، خرید، فراوری و عرضه صنایع دستی، هنری، تفریحی، ورزشی، پارک و سایر خدمات می بود. در اولین دور اجرای این مصوبه، هفت منطقه مشخص شد. اما با تغییر دولت، انتخاب مناطق نمونه گردشگری به یک ابزار تبلیغاتی تبدیل شد.

فقط در هشت سال به 1161 منطقه عنوان نمونه گردشگری داده شد؛ مناطقی که بنا بر اظهارات مقامات سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری، بیشتر سفارشی بودند و قانون و ضابطه کمترین اثرگذاری را در انتخاب آن ها داشت. غربالگری این مناطق از سال 1393 آغاز شد. سال 1395 جلال تاجیک، مدیر وقت مناطق نمونه و زیرساخت های گردشگری درباره این مناطق شرح داد: قرار بود نهایت 200 منطقه در سراسر کشور انتخاب گردد، اما در 10 سال گذشته، دست و دلبازی های غیراصولی در صدور مصوبه برای این مناطق، شمار آنها را از کنترل خارج کرد، بطوریکه فقط یک دهم این مناطق وارد فاز اجرایی و سرمایه گذاری شدند.

به گفته او، 1161 منطقه نمونه گردشگری حاصل سفرهای استانی دولتهای نهم و دهم بود. در غربالگری اول 437 منطقه فاقد ارزش سرمایه گذاری شناخته شدند. تا آن سال در کمتر از 100 منطقه سرمایه گذاری آغاز شده بود.

سال 1396 محمد شیرکوند، معاون سرمایه گذاری سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری که ساماندهی این مناطق زیر نظر وی انجام می شد، در یک هم اندیشی با مدیران مناطق نمونه گردشگری کشور، همه آن داده ها را که در غربالگری ها بدست آمده بود، رد کرد و گفت: تنها حدود 60 تا 70 منطقه در کشور را می توان منطقه نمونه گردشگری قلمداد کرد که پروژه های این مناطق هم قابل دفاع نیستند.

بعد از آن، سازمان یا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره شرایط این مناطق هیچ اظهارنظر یا اطلاع رسانی دیگری نداشتند، معلوم نشد انتها آن ساماندهی و غربالگری چد شد، تا این اواخر که ساسان تاجگردون، معاون کنونی سرمایه گذاری این وزارتخانه در گزارش عملکردش از صدور موافقت تاسیس برای 243 منطقه نمونه گردشگری با حجم سرمایه گذاری شش هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی 3800 نفر و بازنگری آیین نامه تشکیل این مناطق اطلاع داد، بدون آنکه شرح بیشتری بدهد.

حالا هم مدیرکل جدید دفتر مناطق نمونه گردشگری که تازه حکمش را از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گرفته، از ابطال موافقت نامه تاسیس 11 منطقه نمونه گردشگری در کشور اطلاع داده است، بدون آنکه نامی از این مناطق آورده گردد یا به جزئیات بیشتری اشاره کند.

علیرضا ارجمندی می گوید: موافقت نامه های این مناطق در راستای اجرای برنامه سامان دهی مناطق نمونه گردشگری، اعمال برنامه های نظارتی و حراست از منابع بیت المال لغو شد. این مناطق با گذشت حدود 10 سال از زمان صدور موافقت نامه تأسیس و چندین مرحله اخطاریه، همچنان غیرفعال بوده و سرمایه گذاران از انجام تعهدات خود عدول نموده بودند.

او اضافه می نماید: 37 منطقه نمونه گردشگری دیگر در مرحله مشخص تکلیف هستند و به 11 سرمایه گذار نیمه فعال هم اخطار داده شده تا به تعهدات خود عمل نمایند.

مناطق نمونه گردشگری یکی از چالشهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محسوب می گردد که همانند 1000 سرویس بهداشتی، میراث باقیمانده از دولتهای قبل بوده و این وزارتخانه در تکمیل آنها مانده است.

سال 1398 پیش از آنکه مجلس به تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی رأی مثبت دهد، کمیسیون اصل 90 در گزارشی عملکرد سازمان وقت را آنالیز کرد و نقاط ضعف آن را برشمرد که اتفاقا مناطق نمونه گردشگری یکی از نقاط ضعف این سازمان بود. این کمیسیون وجود مسائل عدیده در مناطق نمونه گردشگری را در بین مسائل و ابهام های قانونی آن سازمان فهرست نموده بود.

منبع: همگردی

به "باطل شدن موافقت نامه تاسیس 11 منطقه نمونه گردشگری غیرفعال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باطل شدن موافقت نامه تاسیس 11 منطقه نمونه گردشگری غیرفعال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید