باوجود فراوانی فراوری، مصرف میوه به وسیله خانوارها کاهش یافته است

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، تهران (پانا) - رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه فراوری سال جاری نسبت به سال گذشته رشد بهتری داشته است و به ویژه در نیمه دوم سال شرایط فراوری مناسب تر است، می گوید باوجود فراوانی فراوری، مصرف میوه به وسیله خانوارها کاهش یافته است و اگرچه نمی توان درصدی برای آن اعلام نمود اما در مجموع با توجه به گرانی بیش از مقدار مواد غذایی بعضی از مصرف کنندگان میوه رابه علت افزایش قیمت سایر کالاها و تضعیف قدرت خرید حذف نموده یا کاهش داده اند.

باوجود فراوانی فراوری، مصرف میوه به وسیله خانوارها کاهش یافته است

سیدرضا نورانی در گفت وگو با پانا با بیان اینکه خوشبختانه شرایط فراوری میوه درامسال مناسب است و جای نگرانی وجود ندارد، گفت: محصولات کشاورزی و میوه هایی که در نیمه دوم سال به بازار عرضه می شوند با فراوری مناسبی همراه هستند وکمبودی نیز وجود ندارد. مرکبات کشور هنوز روی درخت است و اگر سرمای غیرقابل پیش بینی به وجود نیاید و موجب سرمازدگی نگردد هیچ مسئله ای از بابت مرکبات وجود ندارد و در سال پرباری مرکبات قرار داریم.

وی اضافه نمود: به میزان کافی سیب، کیوی و انار نیز در سردخانه ها ذخیره سازی شده است و کمبودی در این بخش حس نمی گردد و ممکن است با کاهش عرضه گریپ فروت و کیوی و نارنگی ممکن است قیمت نارنگی با افزایش روبرو گردد که باید میوه های جایگزین برای آن در نظر گرفته گردد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه فراوری امسال نسبت به سال گذشته رشد بهتری داشته است و به ویژه در نیمه دوم سال شرایط فراوری مناسب تر است، اظهار کرد:این امیدوری وجود دارد که مسائل صادرات محصولات کشاورزی نیز مرتفع گردد تا بتوان مازاد فراوری محصولات کشاورزی را صادر کرد و فراورینمایندگان و صادرنمایندگان از بابت ماندن مازاد مصرف متضرر نشوند.

این امیدواری وجود دارد که نظارت ها منجر به جلوگیری از گران فروشی میوه در سطح خرده فروشی گردد و تعادل در قیمت گذاری میوه به گونه ای باشد که اقشار ضعیف تر جامعه مجبور به حذف میوه از سبد خانوار خود نباشند

نورانی در پاسخ به این پرسش که با وجود سال آبی کم بارش و آمارهایی که از سوی وزارت نیرو منتشر شده و نشان دهنده کاهش قابل توجه میزان بارش ها بوده است چرا با افزایش فراوری میوه ها موااجه هستیم، اعلام نمود: درشمال کشور که بیشترین حجم مرکبات در آن فراوری می گردد همیشه بارش و باران وجود داشته و در امسال نیز به همین گونه بوده است. شرایط بارندگی نیز در یک ماه اخیر در شهرهای شمالی کشور بسیار مناسب بوده است و در استان های جنوبی ممکن است با مسائل کم ابی روبرو باشند که به نظر می رسد که با بارندگی های اخیر جبران گردد اما در مباحث ذخیره سازی مسئله ای وجود نداشته و مرکبات نیز اکنون هم در باغات زیاد است و هم قیمت ها کاهش یافته است.

وی ادامه داد: باوجود فراوانی فراوری مصرف میوه به وسیله خانوارها کاهش یافته است و اگرچه نمی توان درصدی برای آن خاطرنشان کرد اما در مجموع با توجه به گرانی بیش از میزان مواد غذایی بعضی از مصرف نمایندگان میوه رابه علت افزایش قیمت کالاها و قدرت خرید حذف نموده یا کاهش داده اند.

عدم نظارت بر قیمت میوه از عمده فروشی به خرده فروشی

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی عنوان نمود: عدم نظارت از عمده فروشی به خرده فروشی نیز از مسائل است و در حالی که قیمت پرتغال در میادین عمده میوه و تره بار بین 8 تا 10 هزار تومان است و انار بین 15 تا 20 هزار تومان است اما قیمت ها در سطح شهر گران است اما میادین میوه و تره بار شهرداری انصاف را در قیمت گذاری رعایت می نمایند که البته در همه شهرهای کشور وجود ندارند و این امیدواری وجود دارد که با بهبود نظارت ها مردم بتوانند میوه را در سبد خانوار خود داشته باشند.

وی اضافه نمود:در خصوص صیفی جات نیز فراوری مناسبی وجود دارد به این علت که فراوریات گلخانه ای در کشور شروع شده است. به طور مثال وقتی قیمت فلفل دلمه ای در بازار بالا است فراورینماینده گلخانه ای در فصل بعد سرمایه گذاری زیادی در فراوری گلخانه ای انجام می دهد و بازار با مازاد و کاهش قیمت روبرو می گردد. روز گذشته فلفل دلمه ای در میادین مرکزی میوه وتره بار بین 4 تا 5 هزار تومان به فروخته شده است که البته در سطح شهر با ارقام بالاتری به فروش می رسد.

نورانی عنوان نمود: برنامه ریزی برای فراوری موجب می گردد تا بازار در فصول مختلف با کمبود یا مازاد فراوری یک یا چند محصول روبرو نباشد.گوجه فرنگی بوته ای اکنون بین 8 تا 10 هزار تومان و گلخانه ای از 10 تا 15 هزار تومان به فروش می رسد و قیمت ها نسبت به هزینه های سنگینی که فراورینماینده دارد متعادل است اما در بخش مرکبات و پرتغال از نرم قیمت تمام شده پایین تر است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اعلام نمود: فراورینماینده وقتی که فراوری زیاد است و موانعی برای صادرات وجود دارد با مشکل روبرو می گردد و انباشت آن موجب کاهش قیمت های داخلی آن هم در سطح عمده فروشی می گردد.

وی عنوان نمود: این امیدواری وجود دارد که نظارت ها منجر به جلوگیری از گران فروشی میوه در سطح خرده فروشی گردد و تعادل در قیمت گذاری میوه به گونه ای باشد که اقشار ضعیف تر جامعه مجبور به حذف میوه از سبد خانوار خود نباشند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "باوجود فراوانی فراوری، مصرف میوه به وسیله خانوارها کاهش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باوجود فراوانی فراوری، مصرف میوه به وسیله خانوارها کاهش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید