آنالیز تناقض های کلامی بانیان و متقاضیان اکران های آنلاین در پلتفرم ها

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، تهران (پانا) - درحالی که محمد صراف رئیس انجمن شرکت های نمایش ویدئوی آنلاین مدعی است 90درصد از عایدی اکران آنلاین به جیب تهیه کننده ها می رود و بازهم فیلم سازها حاضر به اکران آنلاین فیلم شان نیستند.

آنالیز تناقض های کلامی بانیان و متقاضیان اکران های آنلاین در پلتفرم ها

خبرگزاری پانا در قالب سلسله گفت وگوهایی به آنالیز این مهم پرداخته بود و عموماً کارگردان ها و تهیه نماینده ها از شرایط نامساعد پلتفرم ها برای اکران فیلم هایشان و نبود زیرساخت های مناسب گله مند بودند. شیوع ویروس کرونا برای کسب وکارهای زیادی محدودیت آورد اما سوغاتی اش برای سینما تعطیلی روی تعطیلی بود. بسیاری از سینماگران فیلم هایشان روی دستشان ماند و حتی اکران آنلاین هم نتوانست سینمای ایران را از بحرانی که دچارش شده است، نجات دهد اما مسئله اینجاست که چرا فرصت های اکران مجازی نتوانست چتر نجات فیلم های در نوبت اکران مانده باشد. از سویی بانیان پلتفرم ها و اکران های مجازی می گویند تهیه نمایندگان از این نوع اکران استقبال نمی نمایند اما از سوی دیگر کارگردان ها و تهیه نمایندگان حرف های دیگری می زنند و از شرایط نه چندان دلچسب اکران آنلاین صحبت نموده و نقدهای بسیاری به این موضوع دارند.

صراف: پلتفرم ها از اکران آنلاین سودی نمی برند

محمد صراف رئیس انجمن شرکت های نمایش ویدئوی آنلاین گفت وگو با مهر درباره شرایط نامناسب اکران آنلاین و عدم عرضه فیلم های سینمایی نو در این بستر به دو دلیل اشاره نموده و گفته بود: اول اینکه تهیه نمایندگان به واسطه رونق نسبی سینماها و امید به اکران فیلم های خود بر پرده دیگر رغبتی به ارائه فیلم های خود در بستر آنلاین ندارند. به خصوص که خبرها حاکی از رونق سینماها در کشورهای پیشرفته، پس از تزریق واکسن منتشرشده و بسیاری را به آینده امیدوار نموده است. در این موقعیت تهیه نمایندگان ترجیح می دهند جلوی اکران آنلاین آثار خود را بگیرند و منتظر اکران عمومی بمانند. دلیل دیگر این است که اکران آنلاین، برای پلتفرم ها سودی ندارد. صراف معتقد است پلتفرم عرضه نماینده فیلم، سهم ناچیزی از عایدی حاصل از فروش بلیت دارد و به منظور حمایت از فیلم های سینمایی نزدیک به 90 درصد این عایدی به تهیه نماینده فیلم تعلق می گیرد.

پیش ازاین خبرگزاری پانا در قالب سلسله گفت وگوهایی با کارگردان ها و تهیه نمایندگان به آنالیز عدم استقبال از اکران های آنلاین پرداخته بود و نظرهای متفاوتی از آنچه رئیس انجمن شرکت های نمایش ویدئوی آنلاین مطرح نموده، دریافت نموده بود.

بهروز نشان: سوءاستفاده نمایندگان اکران آنلاین فیلم را بی کیفیت به مخاطب می رسانند

بهروز نشان تهیه نماینده مستند کیارستمی و عصای گمشده در گفت وگو با پانا درباره دغدغه های اکران آنلاین فیلم اسم نموده بود: دل نگرانی ما این است که شبکه های اینترنتی و تلویزیونی که کار زرد می نمایند اقدام به پخش بی کیفیت می نمایند. تهیه نمایندگان همه در این شرایط متضرر شده اند و فردای روزی که فیلم اکران آنلاین می گردد، فیلمشان باکیفیتی که درشان مخاطب نیست پخش می گردد، درحالی که ما دغدغه مان این است که فیلم باکیفیت بد به دست مخاطب نرسد.

قربان پور: زیرساخت مناسب نداریم

مهدی قربان پور کارگردان و مستندساز سینما در گفت وگو با پانا از زیرساخت های نامناسب برای اکران آنلاین در کشور شکایت داشت و اسم کرد: یکی از نگرانی ها و خطراتی که اکران فیلم به صورت مجازی در جشنواره ها دارد همین بحث لو رفتن یا کپی و انتشار غیرقانونی فیلم های شرکت نماینده است. هنوز در کشور ما زیرساخت این موضوع سروشکل درستی پیدا ننموده است و به همین دلیل سیاست گذاران فرهنگی هم تمایل دارند که جشنواره ها را به گونه همیشگی برگزار نمایند.

فرح بخش: اکران آنلاین موقتی است

حسین فرح بخش از کارگردان های به نام سینما ایران در گفت وگو با پانا گفته بود که اکران آنلاین هیچ وقت جای سینما را نمی گیرد اما راهکاری موقتی است و فروش آنلاین مُسَکنی برای اکران فیلم هاست.

صباغ زاده: دغدغه بازگشت سرمایه در اکران آنلاین راداریم

بعلاوه مهدی صباغ زاده در گفت وگو با پانا از عدم شناخت و اطمینان تهیه نمایندگان نسبت به اکران آنلاین و دغدغه شان برای بازگشت سرمایه سخن گفت و اسم نموده بود: فیلم هایی که قوی نیستند در این شرایط امیدی به استقبال از سوی مردم داشته باشند، بهتر است که آنلاین اکران نمایند و وقتشان را نگذرانند و معطل اکران عمومی نباشند چون اکران عمومی که بیاید تعداد فیلم های خوب آن قدر زیاد است که نوبت به اکران فیلمشان نمی رسد.

محمدرضا شفاه: هماهنگی میان اکران حضوری و آنلاین وجود ندارد

محمدرضا شفاه تهیه نماینده فیلم مصلحت در گفت وگو با پانا با اشاره به وجه دیگر درباره شرایط فیلم های در نوبت اکران مانده، اسم کرد: از دیدگاهی دیگر و با یک نگاه واقع بینانه، قاعدتاً چنین اتفاقی به صورت طبیعی می افتد که بعضی فیلم ها مشتریان جدی تری دارند و شانس بیشتری برای اکران عمومی دارند اما بعضی از فیلم ها شاید این شانس عظیم را نداشته باشند. در این حالت باید اکران آنلاین به یاری شرایط بعد از کرونا بیاید تا صفی که از فیلم های منتظر اکران شکل گرفته کوتاه تر و بهینه گردد. درواقع تقسیم کاری بین این دو انجام گردد تا هر فیلم به مقدار توانایی جذب مخاطب امکان دیده شدن پیدا کند.

محمدرضا شفاه اضافه کرد: حتماً باید ستادی باشد تا برنامه ریزی هماهنگ برای هردو نوع اکران عمومی و آنلاین وجود داشته باشد و فکر واحدی پشت هر دو اکران موجود باشند و به مرورزمان این دو بستر بتوانند صف شلوغ اکران را خلوت نمایند و شرایط به حالت عادی برگردد.

مژگان خالقی: بعضی پلتفرم ها وابستگی اقتصادی دارند یا به اکران فیلم های سطحی و مبتذل می پردازند

مژگان خالقی کارگردان مستند خنده در تاریکی در گفت وگو با پانا اسم کرد: پلتفرم هایی که درحالی که حاضر به اکران آنلاین فیلم ها مشغول هستند، یا وابستگی های اقتصادی بسیار قوی ای دارند یا تبلیغات گسترده ای می گیرند یا به نمایش آثار سطحی و مبتذل که سود زیادی دارند، می پردازند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "آنالیز تناقض های کلامی بانیان و متقاضیان اکران های آنلاین در پلتفرم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تناقض های کلامی بانیان و متقاضیان اکران های آنلاین در پلتفرم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید