بیانیه پایانی دوازدهمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، دوازدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک شامگاه پنجشنبه (13 آذرماه) با صدور بیانیه ای به کار خود انتها داد.

بیانیه پایانی دوازدهمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک

به گزارش شانا، دوازدهمین نشست وزیران نفت و انرژی فراورینمایندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرنماینده نفت (اوپک) شامگاه پنجشنبه (13 آذرماه) به وسیله ویدیوکنفرانس با حضور 23 کشور عضو با انتشار بیانیه ای به کار خود انتها داد.

در این نشست به نیکولای شولگینوف، وزیر جدید انرژی روسیه خوشامد گفته شد.

در این نشست نیز بر حقوق ملت ها و دولت ها و حاکمیت دائمی بر ثروت و منابع طبیعی شان تاکید شد.

در این نشست به تعهد کشورهای فراورینماینده حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) بر منافع مشترک کشورهای فراورینماینده، عرضه کارآمد، مقرون به صرفه و مطمئن برای مصرف نمایندگان و بازگشت منصفانه سرمایه گذاری و بازار پایدار تأکید شد.

در این نشست همچنین بر توافق دهمین نشست فوق العاده اوپک و غیر اوپک در 12 آوریل سال 2020 برای کاهش تدریجی فراوری نفت خام و اجماع یازدهمین نشست اوپک و غیر اوپک در ششم ژوئن تأکید شد.

در این نشست از عملکرد مثبت اعضا در پایبندی به توافق کاهش فراوری از زمان نشست وزیران اوپک و غیر اوپک در ماه ژوئن و از اقدام سازنده بسیاری از کشورها برای جبران تخلف های خود در ماه های گذشته و بر اساس توافق نشست وزارتی در ماه ژوئن و ماه سپتامبر 2020 استقبال شد.

در این نشست با نگاهی به آینده، بر اهمیت کوشش همه شرکت نمایندگان در توافقنامه همکاری (DOC) و فراورینمایندگان عمده نفت برای برقراری توازن و تثبیت بازار تاکید شد. در این نشست تاکید شد که قرنطینه و محدویت های دوباره و اقدام های سختگیرانه تربرای مهار ویروس کرونا با تردیدهای بسیار در فصل زمستان، همچنان بر اقتصاد جهانی و بهبود تقاضای نفت تأثیر می گذارد.

بر مبنای توافقنامه همکاری اوپک و غیراوپک (DOC)، با توجه به بنیان های کنونی بازار نفت و چشم انداز سال 2021، در این نشست بر پایبندی به توافق کاهش عرضه در 12 آوریل 2020 که در ماه های ژوئن و سپتامبر هم اصلاح شده بود تاکید شد، تا به تدریج و با توجه به شرایط بازار تسهیل کاهش (افزایش فراوری) به روزانه دو میلیون بشکه برسد.

کشورهای شرکت نماینده در توافقنامه همکاری تصمیم گرفتند در ماه ژانویه 2021، به صورت داوطلبانه فراوری را 500 هزار بشکه در روز تسهیل نمایند و این رقم را از روزانه 7 میلیون و 700 هزار بشکه به 7 میلیون و 200 هزار بشکه در روز برسانند.

افزون بر این، کشورهای شرکت نماینده در توافقنامه همکاری مشترک توافق کردند از ماه ژانویه نشست وزیران اوپک و غیر اوپک را - برای ارزیابی شرایط بازار و تصمیم گیری درباره تعدیل بیشتر فراوری در ماه بعد از آن - به صورت ماهانه برگزار نمایند و تسهیل فراوری ماهانه بیشتر از 500 هزار بشکه در روز نباشد.

در این نشست همچنین توافق شد که دوره جبران تخلف معین شده در یازدهمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک و پس از آن در سپتامبر 2020 برای دوره ژانویه تا انتها مارس 2021 تمدید گردد، تا این اطمینان حاصل گردد که همه کشورهای شرکت نماینده در توافقنامه همکاری تخطی در پایبندی را جبران می نمایند.

کشورهای عضو و غیر اوپک، از عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی درخواست کردند به نقش خود به عنوان رئیس نشست اوپک و غیر اوپک ادامه دهد. همه کشورهای شرکت نماینده از استقامت، کوشش و پشتکار فوق العاده وی در یاری به مقابله با آثار منفی همه گیری ویروس کرونا و ایجاد ثبات در بازار نفت به وسیله اجرای موفقیت آمیز اهداف توافقنامه همکاری قدردانی کردند.

عبدالعزیز بن سلمان ادامه فعالیت به عنوان رئیس نشست را پذیرفت و متعهد شد که با قدرت برقراری ثبات پایدار بازار نفت مورد نظر فراورینمایندگان و مصرف نمایندگان را پیگیری کند.

در این نشست همچنین از الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، برای همکاری در ریاست نشست وزیران اوپک و غیر اوپک قدردانی شد و از وی خواسته شد تا به نقش خود در اداره این نشست ادامه دهد و به دلیل کوشش های خستگی ناپذیر و حمایت قاطعانه اش از توافقنامه همکاری در دوران بسیار سخت قدردانی شد.

در این نشست همچنین به چهار سالگی امضای توافقنامه همکاری از 10 دسامبر 2016 اشاره و از کشورهای شرکت نماینده برای تعهد مداوم خود به اصول بنیادی این توافقنامه قدردانی شد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "بیانیه پایانی دوازدهمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه پایانی دوازدهمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید