تأثیر واکنش های محیطی بر کاهش یا تشدید لکنت

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، لکنت، به اختلال در روانی گفتار و الگوی زمانی آن که سخن گفتن را سخت می کند، گفته می شود. کندی زبان در جایی پیش می آید که دستگاه های تکلم انسان دچار پاره ای از تشنج ها است، از این رو ادای کلمات ناگهان به مانع برخورد می کند و پیوسته مکثی در میان صحبت روی می دهد. به هنگام چنین رویدادی، معمولا انسان حرفی را که روی آن مکث ایجاد شده ، چندبار تکرار می کند.

تأثیر واکنش های محیطی بر کاهش یا تشدید لکنت

لکنت جز در موارد استثنایی در دوران خردسالی شروع شده و یک پدیده خاص دوران کودکی است و معمولا از سنین 2 تا 4 سالگی شروع می شود. لکنت، از مهم ترین و متداول ترین اختلالات تکلمی است. در سنین 6 تا 7 سالگی نیز که مصادف با زمان ورود به مدرسه است، به لحاظ ویژگی های عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره، موقعیت مناسبی است برای بروز لکنت در میان بچه هایی که بیشتر مستعد چنین اختلالی هستند. گاهی از موارد در دوران بلوغ نیز افرادی که قبلا به نحوی لکنت داشته اند، دچار لکنت زبان می شوند. در واقع سن، شرایط و ویژگی های بلوغ نیز احتمالا در تغییر شکل یا تشدید لکنت مؤثرند. لکنت زبان در میان پسران بیشتر از دختران بوده و در بررسی ها و تحقیقات مختلف نسبتی در حدود 70 درصد برای پسران و 30 درصد برای دختران ذکر شده است.

کتاب درمان بچه ها و بزرگسالان مبتلا به لکنت اثر مشترک بَری گوئیتار و ربکا مک کولی، به شیوه ای تدوین شده که مطالب آن هم برای پزشکان و دانشجویانی که می خواهند با درمان های مبتنی بر شواهد در لکنت آشنا شوند و هم برای افرادی که خود دچار این عارضه هستند و خانواده هایشان، کاربردی و مفید باشد. نویسندگان کتاب به طور کلی، چهار گروه افراد را به عنوان مخاطبان اصلی این کتاب معرفی کرده اند: دانشجوی رشته گفتاردرمانی، استادانی که به دانشجویان در رابطه با لکنت آموزش می دهند، فردی که مبتلا به لکنت است و والدین افرادی که مبتلا به لکنت هستند.

این کتاب در 20 فصل ابتدا به شما یاد می دهد که چگونه آن را مطالعه کنید و در ادامه به موضوعاتی همچون مداخلات منتشرشده و در حال ظهور، درمان غیرمستقیم لکنت بچه ها، مروری بر درمان های کودک پیش دبستانی مبتلا به لکنت، تعامل والد با کودک، پیشگیری از ناروانی گفتار و درمان زودهنگام، مروری بر درمان های بچه ها مدرسه رو مبتلا به لکنت، گفتار نرم و رفتاردرمانی شناختی برای درمان بچه ها بزرگتر و نوجوانان مبتلا به لکنت، مروری بر درمان های بزرگسالان و نوجوانان مبتلا به لکنت، مبانی فیزیولوژیک و درمان دارویی لکنت و نقش شواهد و سایر اطلاعات در درمان لکنت، می پردازد. در پایان نیز جمع بندی مباحث و دستورالعمل هایی برای آینده ارائه شده است.

براساس محتوای این اثر، لکنت می تواند یک اختلال مزمن که هنوز درمان خاصی ندارد، درنظر گرفته شود. این اختلال در اوایل کودکی شروع می شود و کودک با افزایش سن با نقص سازگار می شود. جنبه های این اختلال شامل گفتار قطع شده و مسائلِ همراه مثل شرمندگی، ناامیدی، خجالت، استرس و اجتناب اجتماعی است که میلیون ها کودک در معرض خطر این مسائل هستند. شیوع لکنت در بچه ها 6-10 سال تقریبا 1.44% است، درحالی که شیوع آن در نوجوانان کمتر و حدود 5% است که علت آن می تواند بهبودی خودبه خودی، اجتناب از صحبت و یا درمان در بزرگسالی باشد، اما با بزرگ شدن کودک همراه با لکنت، کیفیت زندگی کاهش می یابد. منطقی است که فرض کنیم مهارت های گفتاری مناسب برای تعامل اجتماعی پیروز ضروری است و لکنت صحبت، کودک را محدود و محدود تر می کند. علاوه بر این، طبق تحقیقات انجام شده، تقریبا 15% بچه هایی که ناروانی گفتار دارند، در معرض خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی در بزرگسالی هستند. به همین دلیل ضروری است درمان های موثر برای بچه ها و نوجوانان مبتلا به لکنت انجام شود.

به حداقل رساندن واکنش های منفی محیط

بچه هایی که با لکنت صحبت می کنند، تنها از لکنتشان تأثیر نمی پذیرند و خانواده و معلمان و بچه ها هم سن و سالشان و سایر افرادی که با آن ها در ارتباط هستند، تأثیرگذارند. برخی از افراد راجع به لکنت آگاهی ندارند و احساس اضطراب از آینده کودک دارند و برخی از والدین از اینکه خودشان علت لکنت فرزندشان بوده اند، احساس گناه می کنند و برخی دیگر احساس خجالت و شرم از صحبت کودکشان دارند و ممکن است به کودک فشار وارد کنند تا کودک روان صحبت کند و همسالان نیز ممکن است کودک را در مورد ناروانی گفتارش مورد آزار قرار دهند. بنابراین محیطِ کودک، عاملی تأثیرگذار بر کودک است و درمانگر باید در مورد ماهیت لکنت به این افراد آگاهی دهد.

نخستین چاپ کتاب درمان بچه ها و بزرگسالان مبتلا به لکنت با ترجمه شمیم قاضی در 332 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به بهای 75 هزار تومان از سوی انتشارات جالیز راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تأثیر واکنش های محیطی بر کاهش یا تشدید لکنت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر واکنش های محیطی بر کاهش یا تشدید لکنت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید