در مراسم رویداد فناورانه خودروهای آینده چه گذشت؟

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، از صبح دوشنبه در مرکز تحقیقات و فناوری شرکت سایپا، همایشی با عنوان رویداد فناورانه خودروهای آینده 2 برقرار است. بعلاوه طی دو روز امکان حضور شرکت های دانش بنیان در محوطه فراهم شده تا بنا بر فراخوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرایط برای ساخت خودروهای برقی و متصل به تدریج امکان پذیر گردد.

در مراسم رویداد فناورانه خودروهای آینده چه گذشت؟

بخش اول مراسم در سالن همایش و با حضور مقامات عالی رتبه دو شرکت سایپا و ایران خودرو و البته مقامات ارشد وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام گرفت و تفاهم نامه هایی بین دو طرف رد و بدل شد. مدیر عامل سایپا به عنوان میزبان این همایش نخستین سخنران مهم مراسم بود و پس از خوشامدگویی درباره اهداف این همایش گفت: شرکت سایپا و مرکز تحقیقات و فناوری آن در کوشش است که در زمینه فراوری خودروهای آینده فعال تر گردد.

تیموری ادامه داد:

بنده در 9 ماهی که از مسئولیتم در سایپا گذشته است، بازدید متعددی از مرکز تحقیقات خودمان داشته ام و از نزدیک شاهد بودم که چه ایده های خلاقانه ای در زمینه برقی سازی خودروها در حال اجرا است. تا چند سال آینده خودروهای برقی توسعه پیدا خواهد نمود و ما هم سعی داریم در این زمینه به فراوری برسیم.

در زمینه خودروهای متصل نیز اتفاقات خوبی افتاده است. ما یک سیستم ناوبری نوشته ایم که در هر حال امکان ردیابی خودرو را به مالک آن می دهد و این موضوع مهمی در زمینه سرقت خودروهاست. همکاران من مشغول کار بر روی یک موتور برقی هستند که می تواند هنگام کار تا 80 درصد خود را شارژ کند.

در زمینه تست های خودرو هم برنامه هایی داریم که به زودی راه اندازی می گردد؛ مثلاً تست عابر پیاده را با سیستم خودمان خواهیم داشت. تیموری از شرکت های دانش بنیان و نیروهای جوان و متفکر خواست که در راه برقی سازی خودروهای حال حاضر با خودروسازان همکاری نزدیک تری داشته باشند.

سخنران بعدی دکتر منوچهر منطقی معاون صنایع وزارت صمت بود که سابقه طولانی در حوزه خودروسازی دارد. منطقی با اشاره به اهمیت این همایش گفت:

جلسه امروز مهم است چون ما درباره راستای که برای فراوری خودروهای آینده ترسیم نموده ایم، شرح خواهیم داد. تا یک دهه دیگر ما باید با خودروهای امروزی خداحافظی کنیم و برای رسیدن به آن روز ضروری است در کنار پیشرفت علمی و فناوری، در زمینه قوانین و حمایت های قانونی بسیار کوشش کنیم.

منطقی درباره راستا انواع خودروها برای تبدیل شدن به وسایل نقلیه آینده گفت: بر اساس امکانات و زیرساختی که در کشور وجود دارد، راستا را به این ترتیب معین کردیم که در خصوص خودروهای حمل و نقل مثل اتوبوس باید آنها را کاملاً برقی کنیم. در خصوص موتور سیکلت باید در کنار برقی سازی به فکر سوآپ باتری باشیم و در خصوص خودروهای سواری هم استفاده از سیستم هایبرید برای ما امکان بهتری است. برای پیاده سازی این راهبرد، باید شبکه ای قوی با همراهی دانش بنیان ها بسازیم.

منطقی به موضوع ساخت خودروهای متصل ( Connected Car) هم اشاره داشت و از شرکت های داخلی خواست تا به یاری مراکز تحقیقاتی خودروسازان در اندیشه تجمیع لوازم و تجیزات برای ساخت خودروهای متصل باشند. منطقی گفت که در این راه راستا مونتاژ یا واردات کیت دنبال نخواهد شد و باید دانش این کار در کشور بومی گردد که در این صورت این یک نقطه تحول خواهد بود. در ادامه مراسم از دو کتاب رونمایی شد که درباره همین موضوع نگاشته شده است.

امضای 4 تفاهم نامه در رویداد فناورانه خودروهای آینده

در این رویداد چهار تفاهم نامه زیر امضا شد.

  • ایجاد مرکز پیشرفته صنایع خودرویی،
  • برنامه راهبری برای توسعه باتری لیتیوم یونی،
  • تفاهم نامه همکاری برای توسعه خودروی متصل با ایرانسل و سایپا و
  • تفاهم نامه توسعه زیرساخت مرکز تست خودرو با ISQI میان گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا، شرکت های دانش بنیان، دانشگاه امیرکبیر، سازمان بازرسی و کیفیتISQI معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت رایزکو (آمپر)

در این رویداد فناورانه که موضوع آن برطرف نیازهای فناورانه خودروهای آینده با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان بوده، نزدیک به 50 شرکت حضور پیدا نموده اند که 29 غرفه را در مرکز تحقیقات سایپا تشکیل داده اند که هریک به ارائه نوآوری ها و توانمندی های خود پرداخته اند .

آگهی های خرید و فروش خودرو

در سرانجام بخش اول برنامه هم از یک دستگاه خودرو شاهین متصل ( Connected) رونمایی شد که به یاری شرکت ایرانسل برنامه نویسی شده و تجهیزات خاص آن با استفاده از فراوریکنندگان داخلی و همکاران خارجی به مرحله نمونه اولیه یا پروتوتایپ رسیده است.

این خودرو می تواند به فضای ابر اطلاعات که در سطوح مختلف به مالک خودرو اطلاعات عرضه می نماید، متصل گردد و به صورت اتوماتیک بعضی نیازهای امدادی یا راستایابی را برآورده کند.

***

شما می توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ ساعت زنانه مطالعه کنید

منبع: بلاگ دیوار

به "در مراسم رویداد فناورانه خودروهای آینده چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مراسم رویداد فناورانه خودروهای آینده چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید