راجع به رژیم فستینگ چه میدانید؟

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، یکی از راه های کاهش وزن دنبال کردن رژیم فستینگ یا رژیم روزه داری متناوب است. در این روش فرد در بازه های زمانی خاصی نباید غذا بخورد. این امر به فرد یاری می نماید تا کالری کمتری مصرف کند. بعلاوه بعضی هورمون های مرتبط با کنترل وزن را تنظیم می نماید.

راجع به رژیم فستینگ چه میدانید؟

رژیم فستینگ برای کاهش وزن چیست؟

این رژیم غذایی کاهش وزن به صورت متناوب با دوره های مختلف برای کاهش وزن تنظیم شده است. بر اساس این رژیم گرسنگی و نرساندن غذا به بدن می تواند سبب چربی سوزی و در نتیجه آن سبب کاهش وزن گردد.

فرایند این رژیم مدعی است بسیاری از بیماران می توانند برای رهایی از بیماری خود و در کنار آن دست یافتن به کاهش وزن، از این سبک رژیم های غذایی پیروی نمایند. بیماران مبتلا به فشار خون برای کنترل فشار خون و یا بیماران مبتلا به کلسترول با ساعاتی گرسنه ماندن، چربی های زائد را خواهند سوزاند.

اما باید در نظر داشته باشید به هیچ وجه پیروی از انواع رژیم ها که تحت نام های مختلف تنظیم شده اند را به شما توصیه نمی کنیم. زیرا جنبه عمومی داشته و ممکن است برای افراد مختلف نتیجه متفاوت نشان داده گردد. از این رو بهتر است تمام افرادی که قصد پیروی از رژیم غذایی دارند به ویژه افرادی که از بیماری خاصی رنج می برند، از متخصصین در این زمینه رژیم مخصوص به خود را دریافت نمایند تا از بروز آسیب های احتمالی پیشگیری گردد.

البته این نکته را برای پیروی از رژیم فستینگ باید در نظر داشت که در طول دوره های آن نباید هیچ نوع ماده غذایی، حتی جرعه ای آب، خورده گردد. کالری و مواد غذایی بسیار ناچیزی در طول آن فرد مجاز به مصرف است که همین موضوع به کاهش وزن و لاغری یاری خواهد نمود.1

چگونگی شروع رژیم فستینگ

رژیم 16:8ساده،بی خطر و قابل تحمل است ، برای شروع،با یک مجموعه هشت ساعته شروع کنید و در آن مدت غذای مصرفی محدودی داشته باشید.بیشتر افراد ترجیح میدهند تا از ظهر تا هشت شب غذا بخورند و این بدین معناست که فقط در طول شب نباید چیزی بخورید و از صبحانه صرف نظر کنید، اما در طول روز میتوانید نهار و شام میانه به همراه چند میان وعده داشته باشید.

بعضی ترجیح میدهند از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر غذا بخورند، که به شما امکان داشتن فرصت کافی برای خوردن صبحانه در حدود 9 صبح،نهار میانه در ظهر و شام سبک و زود هنگامی در نزدیکی های ساعت 4 بعد از ظهر قبل از اینکه رژیم تان را شروع کنید، داشته باشید با این حال،شما می توانید آزمایش کنید و فریم زمانی را انتخاب کنید که به برترین وجه مناسب شما باشد.

جدای از زمانی که غذا میخورید،پیشنهاد میگردد تا چند وعده غذایی کم و میان وعده را با فاصله زمانی مساوی در طول روز داشته باشید تا به تثبیت سطح قند خون و کنترل گرسنگی برسید ، علاوه بر این برای به حداکثر رساندن مزایای بالقوه سلامت رژیم خود،در طول زمانی که غذا میخورید، باید از غذاها و نوشیدنی های مغذی بهره ببرید.

خوردن غذاهای بسیار مقوی رژیم شما را تکمیل میکند و به شما اجازه میدهد تا از مزایای این رژیم بهره مند شوید و سعی کنید هر وعده غذای خود را با انواع مختلفی از غذاهای سالم پر کنید.

مانند

میوه ها
سیب،موز،انواع توت،هلو،گلابی و...
سبزیجات
کلم بروکلی،گل کلم،خیار, برگ سبزی،گوجه و...
غلات کامل
کینوآ،برنج،جو دو سر،جو،گندم سیاه و..
روغن های سالم
روغن زیتون،آواکادو و روغن نارگیل
منابع پروتئین
گوشت،مرغ،ماهی،حبوبات، تخم مرغ،آجیل،دانه و...
نوشیدنی
نوشیدنی های بدون کالری مثل آب و چای و قهوه تلخ،حتی در زمانی که نباید چیزی بخورید،اشتهایتان را با پر آب نگه داشتن بدنتان کنترل میکند.

آب کافی بنوشید تا بدنتان پر آب بماند ؛ از طرفی دیگر,خوردن غذاهای ناسالم میتواند اثرات مثبت رژیم متناوب 16:8را منفی کند و حتی به جای مزایا،مضراتی برای سلامت شما به همرا بیاورد.2

فواید رژیم فستینگ چیست؟

رژیم های غذایی بسیار کم کالری و طولانی مدت سبب ایجاد تغییرات فیزیکی بدن و کم شدن کالری می شوند، در نتیجه به کاهش وزن یاری می نمایند. در روزه داری متناوب بدن به دریافت کالری کم و غذاخوردن عادی عادت می نماید. رژیم فستینگ روی باکتری های خوب روده تاثیر مثبت دارد و بعلاوه باعث افزایش هورمون آدیپونکتین در بدن می گردد، که از موارد کلیدی در چربی سوزی بدن به شمار میرود.

این رژیم سبب پیشرفت بدن در آب کردن چربی ها و وزن است. رژیم روزه داری، بیماری هایی نظیر فشار خون و سطح بالای کلسترول را کاهش می دهد و به بهبود سلامت نیز یاری می نماید. به علاوه افرادی که در طول رژیم دچار توقف کاهش وزن می شوند، رژیم فستینگ با ایجاد شوک در بدن آنها باعث خلاص شدن از استپ وزن می گردد.

از دیگر فواید رژیم فستینگ

1- افزایش حالت کالری سوزی طبیعی بدن
وقتی به خواب می روید بدن وارد حالت روزه می گردد جایی که بدن شروع به چربی سوزی می نماید. این یعنی بدون انجام کاری (به جز دراز کشیدن در رختخواب و نفس کشیدن) بدنتان در حال سوزاندن کالری از چربی ها است. همان دقیقه ای که از خواب بیدار می شوید و اولین غذای خود را می خورید بدن شروع به فراوری انسولین می نماید، هورمونی که برای ذخیره سازی چربی است، بنابراین حالت روزه داری که در آن قرار داشتید از بین می رود. با روزه داری متناوب می توانید این مرحله را برای چند ساعت بیشتر نگهدارید، بنابراین چربی بیشتری خواهید سوزاند.
2- کنترل اشتها
از آنجا که بدن بسیار تطبیق پذیر است، خود را با روتین روزه داری هماهنگ می نماید، همین که این اتفاق رخ دهد شاهد خواهید بود که کنترلتان روی اشتها و پیشگیری از هوس های غذایی چقدر بهتر می گردد. بدن به خود می آموزد که چگونه می تواند با استفاده از چربی های خود بهتر کار کند و از آنها به عنوان منبع دیگری از انرژی استفاده کند.
3- تثبیت سطح انرژی
همین که بدنتان پیروز شد بیشتر از چربی ها به عنوان سوخت دوم استفاده کند، انرژی تان در طول روز ثبات بیشتری پیدا می نماید. داشتن سطح انرژی ثابت کلید اراده است برای جلوگیری از هوس های غذایی و پرخوری های بی مورد.
4- افزایش قابلیت بدن برای ترمیم و سم زدایی
فرآیند گوارش غذا بیشترین توجه و انرژی بدن را معطوف به خودش می نماید. وقتی مرتب در حال خوردن و گوارش باشید، بدنتان زمان و منابع برای نگهداری و ترمیم کم می آورد. وقتی روزه می گیرید، به بدنتان این فرصت را می دهید که روی دیگر فرآیندها تمرکز کند، این یعنی بر اثر روزه فراوری هورمون های رشد انسان می تواند افزایش پیدا کند. بدنی که سالم باشد و به درستی کار کند، کاهش وزن یا تثبیت وزن سالم برایش خیلی ساده تر می گردد.3

معایب و عوارض رژیم فستینگ متناوب 16:8

روزه داری و رژیم متناوب 16:8ممکن است با مزایای سلامتی زیادی همراه باشد، اما ممکن است معایبی هم داشته باشد و برای همگان مناسب نباشد.

محدود کردن غذای دریافتی به هشت ساعت در روز ممکن است به این منجر گردد که بعضی افراد در طول زمانی که میتوانند غذا بخورند به منظور جبران زمانی که روزه بوده اند، پرخوری نمایند که میتواند به اضافه وزن،مسائل هضم و توسعه عادت های غذایی ناسالم منجر گردد.

زمانی که تازه رژیم متناوب16:8را شروع نموده اید ،ممکن است با عوارض منفی کوتاه مدتی مثل وابستگی بیشتر به قهوه و چای برای کاهش گرسنگی، ضعف و بیحالی،سر درد و سوزش روبرو شوید اما وقتی که به آن عادت کنید، این مسائل برطرف میشوند به علاوه،بعضی از تحقیقات نشان میدهند که این تاثیرات میتواند در زنان و مردان متفاوت باشد .

مطالعات بعمل آمده بر روی حیوانات نشان می دهد که این رژیم می تواند در باروری و فراوری مثل در زنان دخالت داشته باشد با این حال،مطالعات انسانی بیشتر برای ارزیابی اثراتی که فستینگ متناوب ممکن است بر سلامت باروری داشته باشد ، ضروری است. در هر صورت رژیم را به آرامی شروع کنید و با ملاحظه متوقفش کنید یا در صورت مشاهده هر گونه مشکل یا عوارض با پزشکتان مشورت کنید. 2

پینوشتها

1.www.drpasdar.com

2.www.namnak.com

3.www.kermany.com

منبع: راسخون

به "راجع به رژیم فستینگ چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راجع به رژیم فستینگ چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید