راهنمای خرید کتاب کودک؛ کتاب باید انتخاب کودک باشد نه اجباری از سمت والدین!

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، انتخاب کتاب برای بچه ها، کاری سخت اما مهم است. ما کوشش داریم تا با آنالیز و معرفی بعضی از بهترین کتاب های کودک؛ در این حوزه راهنمای خوبی برای خرید کتاب برای بچه هاتان باشیم. شاید با خود فکر کنید که جهان دیگر پیشرفت نموده است و نسل امروز با وجود تکنولوژی دیگر نیازی به خرید کتاب ندارد. اما اجازه دهید کودکتان کتاب را لمس کند و با جهانی شیرین و عمیق کتاب آشنا گردد و این نکته مهم را از قلم نیاندازید که کتاب باید انتخاب کودک باشد نه اجباری از سمت والدین و شما در این راستا فقط می توانید مشوق او باشید.

راهنمای خرید کتاب کودک؛ کتاب باید انتخاب کودک باشد نه اجباری از سمت والدین!

شاید بگویید فرزندم تمایلی به خواندن از خود نشان نمی دهد! اما ما به شما می گوییم که نگران نباشید! حتما این بی انگیزه بودن دلیلی دارد، آن دلیل را پیدا کنید. مثلا ممکن است هنوز ژانر و سبک مورد علاقه خود را پیدا ننموده یا حتی کتابی را به دلیل حجم انبوه لغات ناآشنا نفهمد و تمایل به خواندن در او کمرنگ شده باشد. باید بدانید که قصه گویی فواید بسیار دارد از جمله این که قدرت تخیل بچه ها و دایره لغات آن ها را پرورش می دهد و باعث رشد ذهنی و رفتاری بچه ها شده و به بهبود ارتباطات جمعی آن ها یاری می نماید.

نکات مهم در انتخاب کتاب کودک

هرگز قیمت پایین کتاب را ملاک خرید قرار ندهید. این نکته را در نظر داشته باشید که کتاب ها فکر و اندیشه کودک شما را تغذیه می نمایند پس باید در این بخش با کیفیت ها را تهیه کنید.

اگر کودک هنوز به سن مدرسه نرسیده است، حتما کتاب های خوب مناسب سنش را پیدا کنید و برایش کتاب بخوانید یا اگر وقت این کار را ندارید از کتاب های صوتی یاری بگیرید.

حتما به نام نویسنده و مترجم توجه کنید. اگر نویسندگان و مترجمان خوب ادبیات کودک را نمی شناسید بهتر است از ناشران معتبر کودک و نوجوان کتاب بخرید.

از تصویرگری کتاب به راحتی نگذرید و به آن دقت کنید. در کتاب بچه ها تصویرها بسیار مهم و دربرگیرنده پیغام هستند. این تصویزها ذوق هنری بچه ها شما را پرورش می دهند. بنابراین بسیار مهم است کتاب هایی که برای کودکتان می خرید از ارزش هنری بالایی برخوردار باشند و سواد دیداری آن ها را پرورش دهند.

و در آخر این که اگر در خرید کتاب برای بچه ها گیج شده اید معمولا در پشت جلد کتاب، گزیده ای از متن نوشته می شود. نوشته های پشت جلد کتاب می تواند به شما در انتخاب کتاب یاری کند.

خود دوست داشتنی من

کتاب خود دوست داشتنی من اثرفنی بریت (Fanny Iseult Britt) نویسنده کانادایی و با ترجمه مهناز بهرامی است. این کتاب تا به امروز پیروز به کسب 5 جایزه از جشنواره های مختلف شده است.

یکی از نکات برجسته و مهم این کتاب، تصویرگری های جذاب آن است که توسط ایزابل آرسنول اجرا شده است. این کتاب برای رده سنی 7 تا 12 سال در نظر گرفته شده و توسط انتشارات پرتقال به چاپ رسیده است.

فنی بریت نویسنده کتاب متولد 1977میلادی است. او نمایشنامه نویس و مترجم کانادایی است که در کبک زندگی می نماید . بریت در مونترال عظیم شد و در مدرسه تئاتر ملی کانادا نمایشنامه نویسی را فرا گرفت و در سال 2001 فارغ التحصیل شد.

قصه این کتاب ساده و روان است و سعی دارد به یک نکته مهم اشاره کند؛ امید به زندگی با ایجاد ارتباط با دیگران به دست می آید. ارتباط با یک دوست، قهرمان یک داستان و حتی یک روباه.

هلن دختری است که در مدرسه همه او را مسخره می نمایند. به او می گویند چاق است، یا بو می دهد. همین باعث شده هلن هیچ دوستی نداشته باشد. البته هیچِ هیچ که نه! او یک کتاب دارد که خیلی دوسش دارد. کتاب جین اِیر

این کتاب قصه هلن(دختری غمگین و ناامید) و جین ایر(دختری در کتاب قصه با کودکی سخت) را با هم پیش می برد اما آیا قرار است هلن برای همواره انقدر منزوی بماند، آیا سرانجام داستان جین ایر غم انگیز است؟ یا همه چیز طور دیگری رقم می خورد؟

در پشت جلد کتاب می خوانیم:

  • چگونه بچه ها را به کتاب خواندن علاقمند کنیم

من یک گوزن بودم

کتاب من یک گوزن بودم را احمد اکبرپور نوشته است. این کتاب برای رده سنی 6 تا 12 سال در نظر گرفته شده و در 24 صفحه توسط انتشارات افق منتشر شده است.

احمد اکبرپور در سال 1349 به دنیا آمد. او در رشته روان شناسی فارغ التحصیل شد و عمده شهرت وی بابت نگارش داستان های کودک و نوجوان است که برایش جوایز متعددی از جمله کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را به ارمغان آورده است. لازم به ذکر است اکبرپور عضو شورای کتاب کودک و نیز انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است.

این کتاب از تصویرسازی های زیبای نرگس محمدی برخوردار است تا آن جا که اکبرپور در این خصوص گفته: این کتاب جزو معدود کتاب هایی است که کار تصویرگری آن بر نگارشش تقدم دارد. در کتاب های تصویری، نویسنده و تصویرگر دست به دست هم می دهند تا بچه ها را به دنیای شیرین و جذاب داستان ببرند و البته عظیم ترها را به دنیای کودکی.

قصه کتاب من یک گوزن بودم درباره گوزنی است که زخمی شده است و باید از دست شکارچی های پادشاه فرار کند. اما پادشاه هم مثل گوزن زخمی شده و از اسب به زمین افتاده است. آن چه در این بین اتفاق می افتد همان چیزی است که باید با خواندن کتاب به آن پی برد.

جایزه اول مسابقه بین المللی تصویرگری کره جنوبی(سی جی2009)، جایزه مسابقه تصویرگری پرتغال(ایلوسترارته -2009) و جایزه مسابقه تصویرگری کتاب کودک(شارجه -2014) سه جایزه بین المللی هستند که تصاویر این کتاب از آن خود نموده است.

ویرجینیا گرگ می شود

کتاب ویرجینیا گرگ می شود اثر کیو مکلیر است که در 32 صفحه برای رده سنی 7 تا 12 سال توسط انتشارات فاطمی به چاپ رسیده است. این داستان با الهام از زندگی ویرجینیا ولف نویسنده معروف انگلیسی نوشته شده است و توسط کیوان عبیدی آشتیانی به فارسی ترجمه شده است.

کیو مکلیر متولد 1970 میلادی است. او یکی از نویسندگان کانادایی حوزه کودک است که البته از تباری انگلیسی و ژاپنی است. مکلیر در انگلستان به دنیا آمد و در سنین جوانی به کانادا مهاجرت کرد. پدرش روزنامه نگار و فیلمساز مستند مایکل مکلیر است. مکلیر، تحصیلات عالی و هنری خودش را در دانشگاه تورنتو به سرانجام رساند و همچنین در سال 1996 پیروز به کسب کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی در موسسه مطالعات انتاریو شد.

قصه با این جمله آغاز می شود یک روز خواهرم ویرجینیا مثل یک گرگ از خواب بیدار شد. داستان درباره دختری به نام ویرجینیا است که ناراحت و غمگین است و هیچ چیز خشنودش نمی نماید. یک روز خواهرش ونسا حس می نماید او به گرگ تبدیل شده است پس برای خشنود کردنش کوشش می نماید و دست به هر کاری می زند؛ اما هیچ چیز ویرجینیا را خشنود نمی نماید، نه خوراکی های خوشمزه نه گربه و نه ویولن ونسا. ویرجینیا در تخیلش به دنبال سرزمین چیزهای خوب می شود. جایی که کیک های خامه ای خوشمزه، گل های خوشگل و درخت های خیلی خوب دارد که بتواند از آنها بالا برود.

دست نگه دار سارق!

دست نگه دار سارق! نوشته هتر تکاوک که در ایران توسط کیوان عبیدی آشتیانی به فارسی ترجمه و انتشارات فاطمی آن را منتشر نموده است. این داستان به پرورش مهارت تفکر انتقادی بچه ها یاری می نماید زیرا متن و تصویر کاملا متفاوت از هم؛ قصه را روایت می نمایند. تصویرسازی ها این کتاب توسط پیر پرت شکل گرفته و این کتاب برای رده سنی 3 تا 6 سال انتشار یافته است.

داستان کتاب دست نگه دار سارق! درباره سگی است که ماموریت دارد کسی را که محصولات مزرعه را می سارق، پیدا کند.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

  • بهترین کتاب های کودک و نوجوان برای تربیت فرزندان پیروز

چرا آواز می خوانی زنجره؟

چرا آواز می خوانی زنجره؟ را بابک صابری نوشته است و برای دره سنی 3 تا 9 سال توسط انتشارات فاطمی به چاپ رسیده است.

بابک صابری متولد 1344 است. او را بیشتر به عنوان یک جراح ارتوپد می شناسند، اما علاقه زیاد او به نوشتن داستان برای بچه ها، باعث شد چندین جلد کتاب برای بچه ها منتشر کند که به زبان های انگلیسی، فرانسوی، چینی، ایتالیایی و … ترجمه شده اند.

نگین احتسابیان تصویرگر کتاب، یکی از تصویرگران جوان و پر سابقه است که علاوه بر تصویرگری کتاب های بچه ها در زمینه کار مطبوعاتی و ساخت انیمیشن نیز تجربه دارد.

کتاب چرا آواز می خوانی زنجره؟ یکی از 15 اثر منتخب راه یافته به مسابقه تصویرسازی براتیسلاوا 2017 است.

این کتاب در واقع به شباهت هایی می پردازد که هرکدام از ما ممکن است با وجود تفاوت های متعدد در ظاهر یا سبک زندگی مان با هم داشته باشیم و کافی است تا با یکدیگر گفت و گو کنیم تا به هم دلی و دوستی برسیم و به بچه ها یاری می نماید تا احساسات مشترک خود و دیگران را بشناسند و درباره آن ها گفت و گو نمایند.

در کتاب چرا آواز می خوانی زنجره؟ مرد نوازنده در باغ تنها نشسته است و منتظر است تا زنجره آواز بخواند. مرد از زنجره می پرسد چرا آواز می خوانی؟ زنجره وقتی گرسنه است، شاد است، غمگین است، عصبانی است، عاشق است، با دوستانش است یا تنهاست آواز می خواند. مرد هم همین طور. مرد نوازنده و زنجره دوستان خوبی هستند. در متن کتاب حرف های مرد نوازنده و زنجره با تفاوت رنگ از یکدیگر مجزا شده اند.

یکی از ویژگی های منحصربه فرد این کتاب تشویق خواننده به فکر کردن درباره حیوانات و پرندگانی است که می توانند برای ما انسان ها آرامش بخش باشند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای خرید کتاب کودک؛ کتاب باید انتخاب کودک باشد نه اجباری از سمت والدین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید کتاب کودک؛ کتاب باید انتخاب کودک باشد نه اجباری از سمت والدین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید