طرز تهیه چیزکیک زعفرانی 3 لایه با کیک هل و گلاب

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، چیزکیک یکی از دسرهای بسیار خوشمزه و پر طرفدار است که در انواع طعم ها آماده می شود چیزکیک زعفرانی یکی از انواع چیز کیک است که طعم بسیار فوق العاده ای دارد و از یک لایه کیک، یک لایه زعفرانی و یک لایه محلبی تشکیل می شود. این چیزکیک زعفرانی خوشمزه را میتوان با پایه کیک یا بیسکوئیت تهیه کرد که بستگی به سلیقه هر فرد دارد. همچنین میتوان آن را در قالب بزرگ یا به صورت تک نفره آماده کرد. این چیزکیک را میتوانید به عنوان دسر در مهمانی ها یا دورهمی ها سرو کنید و همه از طعم بی نظیر و ظاهر زیبای آن لذت می برند.

طرز تهیه چیزکیک زعفرانی 3 لایه با کیک هل و گلاب

در وبلاگ ساعت زنانه بلاگ با طرز تهیه چیز کیک زعفرانی همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کیک هل و گلاب:
تخم مرغ3 عدد
شکر1 پیمانه
آرد سه صفریک و نیم پیمانه
ماستیک دوم پیمانه
روغن مایعیک دوم پیمانه
گلابیک چهارم پیمانه
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
پودر هلیک دوم قاشق چای خوری
بکینگ پودریک و نیم قاشق چای خوری
مواد لازم برای لایه زعفرانی:
خامه قنادی (شیرین شده)150 گرم
پنیر ماسکارپونه150 گرم
گلاب2 قاشق سوپ خوری
زعفران دم کرده غلیظ2 قاشق سوپ خوری
پودر ژلاتین1 قاشق سوپ خوری
شیریک دوم پیمانه
شکر2 قاشق سوپ خوری
مواد لازم برای لایه محلبی:
شیر3 پیمانه
نشاسته ذرت4 قاشق غذا خوری
شکریک دوم پیمانه
گلاب1 قاشق غذا خوری
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری

طرز تهیه کیک گلاب و هل:

برای آماده کردن چیزکیک میتونید از هر کیک دلخواهی به عنوان پایه استفاده کنید من در اینجا از کیک هل و گلاب استفاده کردم چون از نظر طعم به این دسر نزدیکه و با هم مچ هستن.

1- برای تهیه کیک بکینگ پودر رو به آرد اضافه و کاملا مخلوط کنید و سه بار الک کنید و کنار بذارین.

2- تخم مرغ ها و شکر و وانیل رو داخل ظرفی بریزین و با دور تند همزن به مدت پنج دقیقه بزنید تا کاملا کرم رنگ و کشدار بشه.

3- و بعد پودر هل رو اضافه کنید و کمی هم بزنید تا با مواد مخلوط بشه. بعد روغن مایع رو به مواد اضافه کنید.

4- و با دور کند همزن فقط در حد مخلوط شدن هم بزنید و بعد ماست و گلاب رو اضافه کنید.

5- و در حد مخلوط شدن هم بزنید، همزن رو کنار بذارین و مخلوط آرد و بکینگ پودر رو در دو مرحله به مواد اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز

6- و با لیسک به صورت دورانی مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشه و هیچ گلوله ای داخل مواد باقی نمونه. داخل سینی فر به ابعاد بیست در سی سانت رو با کاغذ روغنی بپوشونید و مایه کیک رو داخل سینی بریزید.

7- و سینی رو چند بار به آرومی روی صفحه کار بکوبین و بعد داخل فر از قبل گرم شده با دمای صد و هشتاد درجه سانتی گراد به مدت حدودی بیست الی سی دقیقه بپزین.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر زعفرانی (پاناکوتای زعفرانی)

زمان گفته شده در فر های مختلف متفاوته در آخر با یک خلال دندان از قسمت مرکزی کیک چک کنید اگه خلال دندان تمیز بیرون اومد کیک رو از فر خارج کنید و اجازه بدین کاملا خنک بشه و بعد از کاغذ روغنی جدا کنید و با یک کاتر گرد (اندازه کاتر دلخواهه بسته به اندازه ای که میخواین چیزکیک داشته باشه داره) کیک رو قالب بزنید.

8- و قسمت های قالب زده رو جدا کنید. طلق رو بسته به ارتفاعی که میخواین چیزکیک داشته باشه برش بزنید و دور چیزکیک بپیچید و با چسب محکم کنید.

9- طلق رو میتونید از مغازه های لوازم تحریر تهیه کنید. طلق رو کاملا سفت و محکم دور کیک بپیچید و محکم کنید تا موقع ریختن دسر روی کیک مواد از طلق خارج نشه.

طرز تهیه قسمت زعفرانی چیزکیک:

1- برای تهیه قسمت زعفرانی، گلاب رو به شیر اضافه کنید و پودر ژلاتین رو روی مخلوط شیر و گلاب بپاشین.

2- و روی حرارت بن ماری (حرارت غیر مستقیم بخار آب) قرار بدین و مخلوط کنید تا ذرات ژلاتین کاملا حل بشه.

3- بعد شکر رو به مواد اضافه کنید و مجددا روی حرارت بن ماری قرار بدین و مدام هم بزنید تا جایی که دونه های شکر کاملا حل بشه بعد ظرف رو از روی حرارت بردارین و کنار بذارین تا از حرارت بیفته.

خامه شیرین شده قنادی رو از فریزر خارج کنید تا یخش باز بشه و بعد با دور تند همزن بزنید تا فرم بگیره.

4- و بعد پنیر ماسکارپونه (پنیر خامه ای بی نمک) رو به خامه فرم گرفته اضافه کنید و با همزن بزنید تا مخلوط بشه و بعد زعفران دم کرده رو بهش اضافه کنید.

5- و با همزن بزنید تا یکدست بشه. زعفران باید غلیظ دم شده باشه تا با همین اندازه طعم و رنگ مناسب رو ایجاد کنه و نیاز به اضافه کردن اندازه بیشتری زعفران نداشته باشیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه 7 نوع چیزکیک خوشمزه

مخلوط شیر و ژلاتین که از دما افتاده رو به مخلوط خامه اضافه کنید.

6- و با همزن بزنید تا کاملا یکدست بشه بعد با ملاقه از مواد روی کیک بریزین طوری که ارتفاع لایه زعفرانی برای همه کیک ها یکسان باشه و بعد داخل یخچال قرار بدین تا لایه زعفرانی کاملا ببنده.

طرز تهیه لایه محلبی در چیز کیک زعفرانی

1- برای تهیه لایه محلبی، نشاسته ذرت الک شده و شکر رو داخل قابلمه بریزین و با همزن دستی کاملا مخلوط کنید و بعد شیر رو کم کم اضافه کنید و حین اضافه کردن هم بزنید تا در نهایت مواد کاملا مخلوط و یکدست بشن.

2- قابلمه رو روی حرارت کم قرار بدین و مدام هم بزنید تا غلیظ بشه و به غلظت فرنی برسه.

حرارت باید ملایم باشه تا علاوه بر غلیظ شدن خامی نشاسته کاملا گرفته بشه و طعم خامی داخل دسر حس نشه و مدام باید هم بزنید تا مواد به صورت یکدست غلیظ بشن و ته نگیرن.

غلظت مواد اگه کم باشه داخل یخچال خودش رو نمیگیره و اگه مواد خیلی غلیظ بشه سفت میشه و روی دسر به راحتی پخش نمیشه و صاف و یکدست قرار نمی گیره پس وقتی مواد به غلظت فرنی رسید و رد پره همزن روی مواد موند حرارت رو خاموش کنید. گلاب را اضافه کنید.

3- و وانیل رو به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست بشه.

اجازه بدین مواد از داغی بیفته اما نباید کاملا خنک بشه چون محلبی اگه خنک بشه سفت تر میشه و لایه محلبی صاف و یکدست در نمیاد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مینی چیز کیک پرتقالی با سس پرتقال

با ملاقه از مواد روی لایه زعفرانی بریزین طوری که ارتفاع لایه محلبی در همه چیزکیک ها یک اندازه باشه.

بعد داخل یخچال بذارین و حداقل شش ساعت و حداکثر یک شب داخل یخچال قرار بدین تا کاملا خودش رو بگیره و بعد چسب دور طلق رو باز کنید و به آرومی طلق رو جدا کنید و چیز کیک رو داخل ظرف سرو قرار بدین و روی اون رو با پسته خرد شده یا پودر گل محمدی یا زعفران تزئین کنید.

نکات تهیه چیزکیک زعفرانی:

  • مواد اولیه برای تهیه کیک باید به دمای محیط رسیده باشن بیست دقیقه قبل از شروع کار همه مواد رو از یخچال خارج کنید و در محیط قرار بدین.
  • ماست استفاده شده برای این کیک باید ماست چرب و بدون آب باشه.
  • برای ایجاد عطر و طعم عالی حتما از گلاب اعلا استفاده کنید.
  • برای این که هل عطر خوبی به کیک بده بهتره هل سبز رو به صورت تازه آسیاب کنید و بعد الک کنید و داخل کیک استفاده کنید.
  • به جای کیک هل و گلاب میتونید از هر کیک دلخواهی مثل کیک وانیلی ساده استفاده کنید.
  • میتونید به جای آماده کردن این دسر به صورت تک نفره اون رو داخل قالب کمربندی بیست و سه سانتی متر به صورت یکجا آماده کنید و بعد برش بزنید برای این کار باید کیک رو داخل قالب کمربندی بپزین و بعد از خنک شدن از قالب خارج کنید و روی کیک رو در صورت داشتی پستی بلندی با یک چاقوی تیز صاف کنید و دوباره داخل قالب قرار بدین و لایه زعفرانی و محلبی رو به ترتیب آماده کنید و روی کیک بریزین.
  • به جای کیک میتونید از پایه بیسکوئیت برای چیز کیک استفاده کنید برای این کار یک بسته صد و بیست و پنج گرمی بیسکوئیت پتی بور رو کاملا پودر کنید و بعد صد گرم کره آب شده رو بهش اضافه کنید و کاملا با دست به خورد پودر بیسکوئیت بدین و مخلوط رو داخل قالب بریزین و با پشت قاشق یا پشت لیوان کاملا صاف و فشرده کنید و نیم ساعت داخل یخچال قرار بدین تا خودش رو بگیره و بعد لایه زعفرانی و محلبی رو به نوبت آماده کنید.
  • به جای پنیر ماسکارپونه میتونید از پنیر لبنه یا کیبی هم استفاده کنید.
  • بعد از مخلوط کردن شیر و گلاب و پودر ژلاتین و شکر روی حرارت بن ماری مواد باید کاملا یکدست باشن و هیچ ذره ای داخلش باقی نمونه در صورتی که حس کردن مواد کاملا یکدست نیست یک بار اون رو از صافی رد کنید.
  • اگه به خامه شیرین شده قنادی دسترسی ندارین میتونید از خامه صبحانه استفاده کنید اما باید پودر قند الک شده رو کم کم به خامه صبحانه اضافه کنید و با همزن برقی بزنید تا یکدست بشه پودر قند رو تا جایی اضافه کنید که خامه شیرین بشه و تا جایی هم بزنید که خامه کمی حالت فرم گرفته پیدا کنه.

امیدوارم از تهیه این چیزکیک خوشتان آمده باشد. برای تهیه دسرها و غذاها به سرویس آشپزی وبلاگ ساعت زنانه بلاگ سری بزنید.

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه چیزکیک زعفرانی 3 لایه با کیک هل و گلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه چیزکیک زعفرانی 3 لایه با کیک هل و گلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید