عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، یکی از مواردی که بر قیمت نهایی بلیط هواپیما تاثیر می گذارد عوارض و مالیات بر ارزش افزوده است. مسافران موظف به پرداخت این مالیات هستند. این مالیات حدود 9 درصد است و منجر به افزایش قیمت بلیط می گردد. در ادامه مطلب به آنالیز عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی می پردازیم، پس تا سرانجام همراه خبرنگاران باشید.

عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما

برای مشاهده تازه ترین قیمت های بلیط هواپیما در سایت وبلاگ ساعت زنانه کلیک کنید:

آیا خرید آنلاین بلیط هواپیما مالیات دارد؟

ساده ترین روش تهیه بلیط هواپیما خرید آنلاین است. بلیط آنلاینی که تهیه می کنید هیچ تفاوتی از نظر قیمت با بلیطی که حضوری تهیه می گردد ندارد و حتی در برخی مواقع شامل تخفیف می گردد.

طبق قانون سازمان هواپیمایی همه شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی باید به رعایت قانون مالیات بر ارزش افزوده بپردازند و مبلغ آن را به هزینه بلیط ها اضافه نمایند. تا قبل از اجرایی شدن این قانون نیز بر قیمت این بلیط حدود 5 درصد بابت عوارض شهرداری افزوده می شد. عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما منجر شده است که قیمت سفر هوایی نسبت به سایر روش ها گران تر باشد. خدمات حمل و نقل بار، مسافران درون شهری و برون شهری داخلی و بین المللی زمینی و دریایی از مالیات معاف است.

بنابراین در پاسخ به سوال آیا خرید آنلاین بلیط هواپیما مالیات دارد؟ می توان گفت بله؛ چراکه به خرید حضوری و آنلاین بلیط هواپیما مالیات تعلق می گیرد.

عوارض و مالیات بلیط هواپیما داخلی و خارجی

حتما کنجکاو هستید تا با نحوه محاسبه مالیات بلیط هواپیما آشنا شوید. حدود 9 درصد از قیمت نهایی بلیط هواپیما مربوط به مالیات است. این مبلغ مستقیما به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می گردد. این سازمان یک درصد از این مبلغ را به توسعه بهداشت و سلامت عمومی، 4 درصد از آن را به شهرداری ها و 4 درصد به جای مانده را به خزانه دولت اختصاص می دهد.

باید بدانید که پروازهای خارجی مشمول مالیات نیستند. طبق قوانین سازمان هواپیمایی مالیات بر ارزش افزوده مختص عرضه کالا و خدمات در داخل ایران است و پروازهای خارجی شامل آن نیستند. در بلیط های هواپیما خارجی مسافران به خارج از ایران سفر می نمایند و بر اساس قانون نباید از آن ها مالیات گرفته گردد. برخی شرکت های هواپیمایی از مسافران پروازهای خارجی نیز مالیات بر ارزش افزوده دریافت می نمایند که بر خلاف مقررات است.

عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما تنها برای پروازهای داخلی اعمال می گردد و مسافران می توانند مبلغ آن را صرف نظر از نوع بلیط مشاهده نمایند. شرکت صادرنماینده بلیط موظف است که اطلاعات و هزینه های مرتبط با آن را در صورت حساب وارد کند. گفتنی است که علاوه بر مالیات موارد دیگری مثل بهای خالص بلیط، عوارض و تعرفه هایی مثل عوارض فرودگاهی، هلال اهمر و نظارت بر ایمنی مسافران به طور جداگانه بر قیمت نهایی بلیط تاثیر می گذارند.

بنابراین عوارض و مالیات بلیط هواپیما داخلی و خارجی با یکدیگر فرق دارد، به طوری که تنها به سفرهای داخلی مالیات تعلق می گیرد و سفرهای خارجی مشمول پرداخت مالیات نمی شوند.

هزینه های در ارتباط با ارزش افزوده بلیط هواپیما

در بالاتر به این مورد اشاره کردیم که 9 درصد از مالیات ارزش افزوده بلیط هواپیما به صورت مستقیم به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می گردد. سازمان امور مالیاتی موظف است یک درصد از آن را به توسعه بهداشت عمومی، 4 درصد را به شهرداری و 4 درصد را به خزانه دولت واریز کند. بنابراین 4 درصد به مبلغ پایه بلیط ها اضافه می گردد، برای مثال اگر تا قبل مبلغ بلیط هواپیما مشهد به تهران بین بین 600 تا 900 هزار تومان بود، در حال حاضر مبلغ 24 الی 36 هزار تومان به آن اضافه می گردد.

طبق دستورالعمل هایی که به وسیله سازمان هواپیمایی کشوری در تاریخ 21 بهمن 1400 صادر شد، از آن جایی که قانون مالیات بر ارزش افزوده تنها مختص خدمات در ایران است، دیگر هزینه ای به پروازهای خارجی اضافه نمی گردد. در حقیقت پروازهای خارجی مشمول پرداخت مالیات نیستند.

ارزش افزوده تنها در صورتی به خدمات تعلق می گیرد که در ایران مورد استفاده قرار بگیرد، بنابراین از آن جایی که در بلیط هواپیما خارجی، مسافر به خارج از کشور سفر می نماید، دیگر نباید مالیاتی طبق قانون بالا از مسافر اخذ گردد.

چرا باید برای سفرهای هوایی مالیات پرداخت کنیم؟

اما به راستی چرا باید برای سفرهای هوایی مالیات پرداخت کنیم؟ و سازمان هواپیمایی کشوری به چه علت این مبلغ را به غیر از هزینه بلیط از مسافران دریافت می نماید.

باید بدانید که هزینه های تامین زیرساخت ها، خدمات ارائه شده به مسافران و امنیت پروازها در حال رشد هستند. از طرفی چنین مواردی ممکن است به محیط زیست آسیب برسانند. در راستای حل چنین مشکلاتی از مسافران عوارض گرفته می گردد تا پروازها با کیفیت و امن انجام شوند و رفتارهای سازگار با محیط زیست در اولویت کارشان قرار گیرد.

شرکت های هواپیمایی از مسافران دو نوع بلیط دریافت می نمایند. یکی از آن ها با عنوان عوارض بلیط فرودگاهی عرضه می گردد و با (LP) تعیین شده است. بلیط دیگر تحت عنوان بلیط عوارض هواپیما در اختیار مسافران قرار می گیرد و با حروف (KU) تعیین می گردد. KU مربوط به عوارض شهرداری است و برابر با 6 درصد قیمت پایه بلیط است. عبارت LP عوارض فرودگاهی را نشان می دهد. l6 مربوط به عوارض نظارت بر ایمنی مسافران می گردد. هزینه بلیط هواپیما مجموع این هزینه ها است.

عوارض بلیط های خارجی به مسیر و ایرلاین وابسته است. در بلیط های خارجی چیزی تحت عنوان عوارض سوخت (IR) نیز وجود دارد.

اگر به هر علتی سفرتان کنسل گردد و تمایل به استرداد بلیط هواپیما داشته باشید ممکن است ملزم به پرداخت جریمه شوید. این جریمه تنها از نرخ پایه بلیط کسر می گردد. مالیات و عوارض شامل جریمه نیستند.

نحوه اطلاع از عوارض و ارزش افزوده بلیط چارتر و سیستمی

تا این بخش از مطلب عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما به این موضوع پرداختیم که مالیات ارزش افزوده تنها برای پروازهای داخلی محاسبه می گردد و مسافران می توانند مبلغ مربوط به مالیات را صرف نظر از این که بلیط چارتری یا سیستمی خریداری نموده اند، مشاهده نمایند.

بلیط های چارتری و سیستمی در حقیقت حکم صورت حساب را دارند و باید اطلاعات و هزینه های مربوط به بلیط به طور کامل در آن ها وارد گردد. در حالت کلی در بلیط هایی که از سمت ایرلاین های مختلف صادر می گردد باید بهای ارزش بلیط، ارزش خالص بلیط و عوارض و تعرفه ها از قبیل عوارض فرودگاهی، هلال احمر و نظارت بر ایمنی مسافر به صورت تفکیک شده قرار بگیرد. این هزینه ها با ارزش افزوده بلیط تفاوت دارند.

جمع بندی درباره عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما

عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما حدود 9 درصد بر قیمت نهایی بلیط تاثیر می گذارد. این مبلغ وابسته به خرید حضوری یا آنلاین بلیط هواپیما نیست. پروازهای داخلی شامل مالیات بر ارزش افزوده می شوند و به همین علت بلیط آن ها نسبت به سایر روش های حمل و نقل مثل ریلی، جاده ای و دریایی با قیمت گران تری به فروش می رسند.

وبلاگ ساعت زنانه به علت سال ها تجربه در زمینه فروش بلیط هواپیما، بلیط چارتر، رزرو هتل و تورهای مسافرتی با برترین امکانات و قیمت، به معتبرترین شرکت گردشگری در ایران تبدیل شده است و می توانید به وسیله این آژانس مسافرتی برای رزرو بلیط هواپیما داخلی و خارجی اقدام کنید و برترین تجربه از خرید آنلاین بلیط هواپیما را برای خود رقم بزنید.

منبع: الی گشت

به "عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید