فرشاد اکتسابی: مستندساز چشم نگران جامعه است

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، کارگردان ف- الف معتقد است مستندساز، چشم نگران جامعه است و اگر آن ها نسبت به حوزه یا موضوعی خاص واکنش نشان دهند، این موضوع نشان گر آن است که در آن عرصه، دچار چالش هایی هستیم.

فرشاد اکتسابی: مستندساز چشم نگران جامعه است

فرشاد اکتسابی، مستندساز کشورمان، سال گذشته فیلم ف-الف را درباره فساد اقتصادی ساخت که جایزه دوم بخش کارآفرینی جشنواره سینما حقیقت را دریافت کرد و در بخش ملی، نامزد برترین کارگردانی شد.

این کارگردان، درباره ساخت این فیلم شرح داد: در ساخت ف-الف، در پی افشاگری شخص یا جریان خاصی نبودم و نگاه ژورنالیستی به قضیه نداشتم. درواقع در پی نگاهی علمی و پژوهشی بودم تا بگویم چه عواملی به این منجر می گردد که حاکمیت اقتصادی یک کشور دچار معضلی به نام فساد گردد.

کارگردان فیلم سعدی کارنو، درباره تنوع موضوع و مضمون در سینمای مستند گفت: به تنوع موضوعی در سینمای مستند باید از این منظر نگاه کنیم که آنچه مستندساز می سازد، تابعی از شرایط جامعه است. اگر در یک برهه تاریخی، فیلم های مستندسازان به سمت مسایل اجتماعی پیش می رود، باید به این نتیجه رسید که مسائل مان بیشتر در شرایط اجتماعی خلاصه می گردد.

این مستندساز ادامه داد: مستندساز، چشم نگران جامعه است. اگر مستندسازان نسبت به حوزه یا موضوعی خاص واکنش نشان داده و تمایل به ساخت آثاری اجتماعی یا اقتصادی داشته باشند، این موضوع نشان گر آن است که در آن حوزه دچار چالش هایی هستیم و مستندسازان هم درگیر آن موضوع می شوند.

اکتسابی با اشاره به این که شرایط ساخت مستند بسیار سخت شده است، گفت: فیلمسازی، کاری پرهزینه است، شرایط اقتصادی کشور در شرایط بدی واقع شده است و در چنین شرایطی، حوزه فرهنگ اولین جایی است که ضربه می خورد. وقتی شرایط اقتصادی بد باشد، حوزه فرهنگ و هنر و آموزش و پرورش بسیار آسیب پذیرتر از سایر حوزه ها می گردد، چراکه دیگر در اولویت قرار ندارد. مسائل و دغدغه های فرهنگی همیشه در اولویت های آخر هستند و با بحرانی شدن شرایط اقتصادی، دولت مردان تنها به شرایط معیشتی فکر می نمایند.

اکتسابی درباره فعالیت های تازه اش گفت: چند کار سال جاری پیشنهاد شد که یکی از آن ها پروژه ای برای تلویزیون بود که کارهای پژوهشی آن را انجام دادم اما کار به خاطر کمبود بودجه در صدا و سیما متوقف شد و به خاتمه نرسید.

این کارگردان ادامه داد: به اسم یک مستندساز بیکار ننشسته ام و با دوستانم در حال ساخت یک مستند اجتماعی با بودجه شخصی هستیم. می دانیم این فیلم عواید اقتصادی برای مان نخواهد داشت ولی اصرار به ساخت آن داریم. این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و درباره شرایط زندگی زنانی است که از همسران شان جدا شده اند. این که در جامعه چه جایگاهی پیدا می نمایند و شرایط زندگی، شغل و...برای شان چطور می گردد و با چه چالش ها و دغدغه هایی روبرو هستند؛ از دغدغه های اقتصادی گرفته تا مسائل فرهنگی.

او اضافه کرد: کارهای پژوهشی این کار با هزینه شخصی صورت گرفته است و بعید می دانم در ادامه از این مستند حمایت اقتصادی گردد.

اکتسابی در انتها گفت: من یک بار با مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی همکاری داشتم و از این همکاری رضایت دارم. زمان ساخت فیلم ف-الف هیئتی سه نفره در مرکز توسعه من را در تمام مراحل ساخت فیلم همراهی کردند. آن ها از زمان طراحی و پیش فراوری تا انتها در کنار ما بودند. این موضوع تعامل مان را با مرکز بهبود بخشید و در کیفیت نهایی فیلم موثر بود. همه چیز هماهنگ و برنامه ریزی شده بود و من با خیالی آسوده سر فیلمبرداری می رفتم. این شیوه را بسیار دوست داشتم و همکاری راحت و جذابی بود.

منبع: همگردی

به "فرشاد اکتسابی: مستندساز چشم نگران جامعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرشاد اکتسابی: مستندساز چشم نگران جامعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید