مراحل عمل جراحی قلب باز

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، جراحی قلب باز مسائل قلبی از جمله نارسایی قلبی، نقایص مادرزادی قلب، آریتمی، آنوریسم و بیماری عروق کرونر را درمان می نماید. جراحی قلب باز ممکن است شامل CABG (جراحی بای پس)، پیوند قلب و تعویض دریچه باشد. معمولا تجهیزات پزشکی و ابزار جراحی خریداری شده عبارتند از: ابزارهای قفسه سینه شامل گیره و فورسپس، چنگال، نگهدارنده سوزن، پخش کننده سینه و جناغ سینه، جمع کننده و قیچی است. ابزارهای قلبی عروقی عبارتند از: ابزار میکروجراحی باکیفیت و ظریف مانند قیچی، فورسپس و نگهدارنده سوزن

مراحل عمل جراحی قلب باز

جراحی قلب باز چیست؟

جراحی قلب روشی برای درمان مسائل قلبی است. جراحی قلب باز یکی از راه هایی است که جراحان می توانند به قلب برسند.

این نوع جراحی احتیاج به باز کردن دیواره قفسه سینه دارد تا دسترسی جراح به قلب آسان تر گردد. برای دسترسی به قلب، جراحان جناغ سینه (استخوان سینه) را برش داده و دنده ها را پخش می نمایند.

انجام بسیاری از انواع جراحی قلب از طریق برش های کوچکتر و کمتر تهاجمی، از جمله برش های کوچک بین دنده ها در سمت راست قفسه سینه امکان پذیر است.

جراحی قلب باز چه چیزی را درمان می نماید؟

در صورت داشتن یکی از موارد زیر ممکن است به جراحی قلب باز احتیاج داشته باشید:

  • آریتمی، از جمله فیبریلاسیون دهلیزی
  • نقایص مادرزادی قلب، مانند نقص سپتوم دهلیزی (سوراخ در قلب) یا سندرم هیپوپلاستیک قلب چپ (ساختارهای قلب توسعه نیافته)
  • بیماری عروق کرونر
  • نارسایی قلبی
  • بیماری دریچه قلب
  • آنوریسم آئورت توراسیک

چه اقداماتی در جراحی قلب باز انجام می گردد؟

بعضی از روش ها احتیاج به دسترسی مستقیم به قلب و رگ های خونی اطراف دارند. گاهی اوقات، این روش ها می توانند با استفاده از تکنیک های کمتر تهاجمی انجام شوند. جراح شما سلامت شما را ارزیابی می نماید تا برترین روش درمانی را انتخاب کند. به علاوه برای این کار احتیاج به خرید ابزار جراحی مخصوص به این کار نیز می باشد.

این روش ها ممکن است در طول جراحی قلب باز انجام شوند:

  • ترمیم آنوریسم
  • ترمیم نقص مادرزادی قلب
  • CABG (جراحی بای پس) برای درمان بیماری عروق کرونر
  • پیوند قلب برای نارسایی قلبی
  • تعویض یا تعمیر دریچه قلب برای درمان بیماری دریچه قلب
  • دستگاه یاریی بطن چپ (LVAD) یا قرار دادن کل قلب مصنوعی برای درمان نارسایی قلبی

گاهی اوقات، جراحان ضربان ساز یا دفیبریلاتورهای قلبی قابل کاشت (ICD) را در حین جراحی قلب باز و در حین انجام سایر روش ها قرار می دهند. روش های ابلیشن برای درمان آریتمی نیز ممکن است در همان روش رخ دهد.

انواع جراحی قلب باز چیست؟

روی پمپ: دستگاه بای پس قلب - ریه، به قلب متصل می گردد و به طور موقت عملکرد قلب و ریه ها را بر عهده می گیرد. در حالی که خون را از قلب دور می نماید، خون را در بدن به گردش در می آورد. سپس جراح، قلبی را که نمی تپد و جریان خون ندارد، عمل می نماید. پس از جراحی، جراح دستگاه را قطع می نماید و قلب دوباره آغاز به کار می نماید.

خارج از پمپ: جراحی بای پس خارج از پمپ روی قلبی انجام می گردد که به خودی خود به تپش ادامه می دهد. این روش فقط برای جراحی بای پس عروق کرونر (CABG) (جراحی بای پس) کار می نماید. جراح شما ممکن است این را جراحی قلب تپنده بنامد.

عمل قلب باز چند ساعت طول می کشد؟

فردی که تحت عمل جراحی قلب باز قرار می گیرد باید 7 تا 10 روز در بیمارستان بماند. که حداقل یک روز در بخش مراقبت های ویژه بلافاصله پس از عمل است.

آماده شدن برای جراحی

آمادگی برای جراحی قلب باز از شب قبل آغاز می گردد. فرد باید طبق معمول عصرانه بخورد اما بعد از نیمه شب نباید هیچ غذا یا نوشیدنی مصرف کند.

لباس راحت بپوشید و همه اطلاعات پزشکی را در دسترس داشته باشید. احساس اضطراب قبل از بیهوشی طبیعی است و افراد نباید از کسب اطمینان از تیم مراقبت های بهداشتی دریغ نمایند.

پزشکان بعلاوه ممکن است احتیاج به انجام آزمایشاتی قبل از جراحی داشته باشند، البته گفتنی است که خرید تجهیزات پزشکی مربوطه نظیر ابزار جراحی و کنترل آن ها از طریق پرسنل مسئول از قبل انجام می گردد.

در طول عملیات

مدت عمل جراحی قلب باز به نوع عمل و احتیاجهای فرد بستگی دارد. موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI) بیان می نماید که بای پس عروق کرونر 3 تا 6 ساعت طول می کشد.

طول عمر بعد از عمل قلب باز

تیم پزشکی ممکن است در طول جراحی از دستگاه بای پس قلب و ریه استفاده کند. این شامل توقف ضربان قلب است. دستگاه بای پس عمل پمپاژ قلب را بر عهده می گیرد و خون را از طریق لوله ها از قلب خارج می نماید. سپس دستگاه دی اکسید کربن را از خون خارج می نماید، اکسیژن اضافه می نماید و خون را به بدن باز می گرداند. این عمل جراحی روی پمپ نامیده می گردد.

گاهی اوقات، یک جراح ممکن است بدون پمپ کار کند. وقتی از دستگاه بای پس استفاده نمی گردد، قلب فرد به تپش ادامه می دهد.

شواهد کافی برای تایید اینکه آیا جراحی قلب باز با پمپ ایمن تر از جراحی خارج از پمپ است وجود ندارد. با این حال، با توجه به موسسه ملی سلامت و تعالی بالینی (NICE)، مقدار بقا یک سال پس از هر یک از انواع جراحی قلب باز مشابه است و در حدود 96 تا 97 درصد است.

البته گفتنی است، با توجه به استفاده از روش های مدرن تر نسبت به قبل، مقدار مرگ و میر ناشی از جراحی قلب کاهش چشمگیری داشته. گفته می گردد تحقیقات تازه نشان داده، برحسب سن در زمان جراحی مقدار بقای 20 سال پس از جراحی با فشارخون بالا و بدون فشارخون به ترتیب 27% و 41% است. به طور مشابه، بقای 20 ساله برای مردان و زنان به ترتیب 37 درصد و 29 درصد است. و در این مدت بیمار باید حتما تحت مراقبت پزشک متخصص خود باشد. این مقدار نسبت به آمار قدیمی تر که نشان میداد 90% افراد پس از 5 سال و 74 % بعد از 10 سال فوت می شدند، رقم چشم گیری است.

چگونه باید برای جراحی قلب باز آماده شوم؟

برای آماده شدن برای جراحی قلب باز، باید توصیه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را در موارد زیر دنبال کنید:

داروها: ممکن است لازم باشد یک یا دو هفته قبل از جراحی مصرف بعضی داروها را قطع کنید. مردم اغلب رقیق نماینده های خون (آسپرین، وارفارین یا سایر داروهایی که از لخته شدن خون و سکته های مغزی جلوگیری می نمایند) و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) را متوقف می نمایند. این داروها می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.

غذا و نوشیدنی: تیم مراقبت های بهداشتی از شما می خواهد قبل از جراحی روزه بگیرید (نخورید و ننوشید). بیهوشی با معده خالی بی خطرتر است.

سیگار و الکل: مصرف الکل را کاهش دهید و سیگار را ترک کنید.

خرید ابزار جراحی

اگر شما قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید آیا احتیاجی به خرید تجهیزات پزشکی دارید یا خیر؟ ابزار جراحی و ست جراحی عمل قلب، خریدش به عهده شما نیست و اینکه امکان دارد که با خود فکر کنید زمانی که بیهوش هستید چه کسانی در اتاق عمل حاضر هستند و در پیشبرد امور با یکدیگر همکاری می نمایند. انتخاب افراد حاضر در اتاق عمل، کلید اصلی موفقیت در عمل جراحی می باشد. تیم اتاق عمل متشکل از پزشک های با تجربه و پرستاران می باشند. جراح، رهبر اصلی اتاق عمل می باشد. بعلاوه وظیفه راهنمایی پرستاران و سایر دستیاران حاضر در اتاق عمل را دارد.

قبل از جراحی قلب باز چه اتفاقی می افتد؟

قبل از جراحی قلب باز، می توانید انتظار داشته باشید که:

گرفتن عکس از قفسه سینه از طریق اشعه ایکس، الکتروکاردیوگرام (EKG) یا سایر آزمایشات برای یاری به جراح در برنامه ریزی در دستور کار قرار می گیرد.

از طریق ابزار جراحی بسیار ظریف، سینه تراشیده شده تا دسترسی به قلب آسان گردد.

استریل کردن ناحیه جراحی با صابون ضد میکروبی (کشنده باکتری).

یک خط داخل وریدی (IV) در بازوی شما برای تهیه مایعات و داروها.

در جراحی قلب باز چه اتفاقی می افتد؟

جراحی قلب کار بسیار پیچیده ای است. بعضی از جراحی ها ممکن است شش ساعت یا بیشتر طول بکشد. در طول عمل، داروهای بیهوشی دریافت خواهید کرد و در خواب خواهید بود.

مراحل جراحی بسته به شرایط قلب و روش های جراحی، فرق دارد. به طور کلی، جراح شما:

یک برش به طول 6 تا 8 اینچ در وسط قفسه سینه شما ایجاد می نماید.

استخوان سینه را می برد و قفسه سینه شما را از هم جدا می نماید تا به قلب شما برسد.

قلب را به یک دستگاه بای پس قلب-ریه متصل می نماید، در صورت انجام عمل جراحی روی پمپ.

متخصص بیهوشی برای جلوگیری از ضربان قلب شما داروی IV می دهد و در طول جراحی شما را تحت نظر دارد.

جراح قلب شما را ترمیم می نماید.

جریان خون را به قلب شما باز می گرداند. معمولا قلب شما به خودی خود آغاز به تپیدن می نماید. گاهی اوقات، قلب برای راه اندازی مجدد به یک شوک الکتریکی خفیف احتیاج دارد.

دستگاه بای پس قلب و ریه را قطع می نماید.

استخوان سینه یا برش های دیگر را با سیم یا بخیه هایی که در بدن شما باقی می ماند می بندد.

برای بستن برش پوست از بخیه استفاده می نماید.

بعد از جراحی قلب باز چه اتفاقی می افتد؟

بسته به روش عمل جراحی، ممکن است یک روز یا بیشتر در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان (ICU) بمانید. وقتی آماده شدید، به یک اتاق معمولی بیمارستان منتقل خواهید شد.

احتمال مرگ در عمل قلب باز

جراحی قلب باز، یک روش جراحی بزرگ و پیچیده است. مانند همه جراحی ها، خطراتی نیز وجود دارد.

اگر مسائل سلامتی مانند دیابت یا چاقی داشته باشید، خطر عوارض و حتی مرگ هنگام عمل، بیشتر است. شرایط ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) نیز خطر ابتلا را افزایش می دهد. افرادی که سیگار می کشند بیشتر مستعد مسائل به وجود آمده حین عمل جراحی و بعد از جراحی هستند و می توان گفت جانشان به شدت در خطر است.

خطرات عمل جراحی قلب باز عبارتند از:

واکنش آلرژیک به بیهوشی.

آریتمی (ضربان قلب نامنظم).

خون ریزی.

آسیب به رگ های خونی اطراف یا اندام هایی مانند ریه ها یا کلیه ها.

عفونت ها

سکته

نتبجه گیری

در این گزارش که برانکارد ارائه کرد، متذکر شدیم که عمل قلب باز ، یکی از عمل های جراحی بسیار حساس و مهم می باشد که بنا به ضرورت هایی و به تشخیص پزشک جراح ، افراد باید به ناچار و برای حفظ سلامتی در معرض آن قرار بگیرند. رعایت مراقبت های قبل از عمل و بعد از عمل جراحی قلب باز، تاثیر به سزایی در حفظ سلامتی افراد بعد از عمل جراحی دارد. در صورتی که فرد بیماری زمینه ای مانند دیابت، چاقی یا بیماری ریوی نداشته باشند ، برای عمل قلب باز خطری آن ها را تهدید نکرده و با خیال راحت می توانند این عمل سنگین را رد نمایند.

البته افرادی که دارای بیماری های زمینه ای نیز باشند با تشخیص پزشک، شاید مجبور به انجام عمل قلب باز باشند که با رعایت بعضی نکاتی که از طریق پزشک جراح ، گفته می گردد؛, خطرات احتمالی کمتری آن ها را تهدید می نماید.

منبع: فوت و فن

به "مراحل عمل جراحی قلب باز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل عمل جراحی قلب باز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید