مسئولان استانی برای توسعه و رونق استان ها پای کار بیایند

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، پنجاه و چهارمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و با دستور کار آسیب شناسی توسعه نیافتگی صنعتی استان با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود برگزار گشت.

مسئولان استانی برای توسعه و رونق استان ها پای کار بیایند

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای رونق واحدهای صنعتی، معرفی طرح های بالای 60 درصد استان کهگیلویه و بویراحمد را خواستار شد.

او افزود: ما فهرست های واحدهای تعطیل را در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت بارگذاری کردیم و هر سرمایه گذاری که بخواهد فعالیتی انجام بدهد، ابتدا ما این واحدها را به آنها معرفی می کنیم.

زرندی در ادامه به مسئولان کهگیلویه و بویراحمد توصیه کرد برای توسعه و رونق واحدهای تولیدی، زمینه تغییر و تحول درون استان خود را فراهم کنند؛ چرا بانک های استان برای جذب تسهیلات رونق واحدهای صنعتی همکاری نکردند، پس ابتدا باید خودتان پای کار بیاید و تا خودتان پای کار نیاید، هیچ کاری نمی توان برای پیشرفت و توسعه این استان انجام داد.

او تأکید کرد: کهگیلویه و بویراحمد پتانسیل رشد را دارد، پس باید موضوعات داخل استان را مدیریت کنید، به نظر می آید، ابتدا باید عزم و هماهنگی برای توسعه استان در بین مسئولان شکل بگیرد، چراکه شرایط کشور برای کار فراهم است.

حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار کرد: تا سال گذشته مطالعاتی بر روی معادن استان کهگیلویه و بویراحمد صورت نگرفته است.

کلانتری با بیان اینکه شناخت معادن و مطالعاتی که روی معاون صورت می گیرد بسیار مهم است و به تازگی این مطالعات روی معادن را در استان شروع کرده ایم، افزود: در حال حاضر، مطالعات حدود 7 هزار کیلومتر در حدود 50 درصد معادن استان در حال انجام است، 42 معدن به نتیجه رسیده است، زیرساخت های 8 معدن در شهرستان چرام به جاهای خوبی رسیده است، کهگیلویه و بویراحمد جزئی از این کشور است و هیچ مطالعاتی روی معادنش صورت نگرفته، درحالی که نیاز هست بیشتر هم دیده شود.

او با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد در همه بخش ها نیاز به فعالیت و کار دارد، بیان نمود: خیلی از استانداران با یکی دو وزیر بیشتر کار ندارند و خیلی از این استان ها مسائل صادرات دارند، ولی ما الآن مسائل زیرساختی داریم و من در طول سفرم از آموزش وپرورش گرفته تا مسائل دیگر در اقتصاد و صنعت باید جلسات متعددی را با وزیران و معاونان برگزار کنم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد شرح داد: از پرداخت تسهیلات رضایت داریم، در برخی فعالیت ها مصارف بیش از منابع است، 45 درصد مصارف ما بیشتر از منابع ما است، و در واقع بانک ها بیکار ننشسته اند. ولی یکی از موانع ما این است که نیروهای توانمند اقتصادی بومی استان در جاهای دیگری سرمایه گذاری کرده اند، و افرادی می آیند از منابع داخلی بانک استفاده کنند منصرف می شوند، چون مشروط به این است که 60 درصد پیشرفت فیزیکی را داشته باشیم.

کلانتری گفت: در بحث معادن، تلاشی که پیش ازاین در استان داشتند، از رتبه 28 به رتبه 21 رسیده ایم، ولی این قابل قبول نیست، ما باید به میانگین رتبه و در میانه جدول و در بین 15 استان برتر برسیم.

جبار کیانی پور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج نیز در این نشست با بیان اینکه کارخانه سیمان مارگون آبرو و نماد صنعت این استان است، اظهار کرد: کارخانه سیمان مارگون به منظور تقسیم عدالت اقتصادی ایجاد شده است و اکنون بزرگ ترین مشکل آن، حمل ونقل است. این مجموعه سال ها است که اظهار نگرانی می کند، از این بابت. برای خرید ماشین آلات موردنیاز صادرات تولیدات خود، با مشکل روبرو است و بانک ها هم همکاری لازم را با این کارخانه نداشته است.

او شرح داد: کارخانه سیمان مارگون برای صادرات مشکل اساسی دارد. این در حالی است که این کارخانه مدرن ترین و به روزترین تجهیزات را در اختیار دارد.

کیانی پور در بخش دیگری از این نشست به تشریح ظرفیت های استان کهگیلویه و بویراحمد برای سرمایه گذاری پرداخت و اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دومین تأمین کننده نفت کشور، رتبه اول سرانه جنگلی، بالاترین تنوع گیاهان دارویی و بیشترین مواد معدنی را دارد.

او افزود: با توجه به این ظرفیت ها، باید با درد و آه گفت که سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از تولید ناخالصی چقدر است؟ سهم این استان از اشتغال و واحدهای صنعتی فعال چقدر است؟ سهم ما از واحدهای تولیدی بزرگ چقدر است؟ به اندازه تعداد انگشتان دست هم نمی شوند.

او افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث توسعه زیرساخت های اقتصادی و آبادانی استفاده درست از ظرفیت قانون بودجه در سال های گذشته نبرده است.

کیانی پور گفت: در برنامه های توسعه می بایست حداقل به تناسب ظرفیت استان توجه می شد و پروژه های بزرگ تعریف می شد که شاهد توسعه زیرساخت از قبل این طرح ها بزرگ می بودیم.

رئیس اتاق یاسوج گفت: پروازهای که به استان ما انجام می گیرد، توجیه اقتصادی ندارد. ما پروژه ای نداریم که اشتغال آن چنانی داشته باشد.

او با گلایه از عدم همکاری سازمان های توسعه ای با استان کهگیلویه و بویراحمد به منظور پیشرفت و توسعه استان، اظهار کرد: در سال های گذشته ایمیدرو و ایدرو پای کار آمده اند و اقداماتی در سطح کشور و استان انجام گرفت.

کیانی پور با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد محرومیت تاریخی دارد، افزود: باید با سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری خارجی این محرومیت تاریخی جبران شود. باید منابع در سطح کشور عادلانه تقسیم شود، ما تنها یک سرمایه گذاری خارجی داریم. لذا توقعی که از مسئولان کشوری داریم این است که ظرفیت های سرمایه گذاری ما را درک کنند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "مسئولان استانی برای توسعه و رونق استان ها پای کار بیایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئولان استانی برای توسعه و رونق استان ها پای کار بیایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید