مصر بر خلاف مواضع قبلی، خود را به راه چاره سیاسی برای بحران لیبی متعهد خواند

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، مصر که تا پیش از این بر آمادگی خود برای مداخله نظامی در لیبی و دفاع از نیروهای تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی تاکید نموده بود، حالا از تعهد خود برای ایجاد راه چاره سیاسی در لیبی می گوید.

مصر بر خلاف مواضع قبلی، خود را به راه چاره سیاسی برای بحران لیبی متعهد خواند

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ساعت زنانه، شورای دفاع ملی مصر گفت که به راهکار سیاسی برای حل بحران لیبی متعهد است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر امروز ریاست نشست شورای دفاع ملی مصر را برعهده داشت که در آن اوضاع سیاسی، امنیتی و نظامی این کشور در همه جهت های راهبردی و در راستای چالش های موجود مورد آنالیز نهاده شد.

رئیس مجلس، نخست وزیر، وزیر دفاع، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس سازمان اطلاعات و وزیران خارجه، دارایی و کشور و فرماندهانی از نیروی دریایی، پدافند هوایی و رئیس اداره اطلاعات جنگ مصر هم در این نشست حضور داشتند.

شورای دفاع ملی مصر در بیانیه ای خاطرنشان کرد: مصر به راهکار سیاسی برای سرانجام دادن به بحران لیبی در چارچوب حفظ حاکمیت لیبی و تمامیت ارضی آن متعهد خواند.

شورای دفاع ملی مصر همچنین پرونده لیبی را از مهم ترین اولویت های سیاست خارجی مصر خواند و گفت که مصر از هیچ کوششی برای یاری به لیبی و برون رفت این کشور از بحران دریغ نمی کند زیرا امنیت لیبی بخش لاینفک امنیت ملی مصر و کشورهای عربی است.

شورای دفاع ملی مصر همچنین دخالت های خارجی غیرقانونی در لیبی را موجب وخامت اوضاع امنیتی و تهدیدی برای کشورهای همسایه آن و صلح و امنیت بین المللی خواند و گفت ظرفیت های ملی لیبی باید به طور عادلانه بین آنها تقسیم گردد و هیچ گروه افراطی بر این منابع مسلط نگردد و با هرج و مرج افکنی گروه های تروریستی و مسلح تندرو در این کشور مقابله گردد.

این نهاد همچنین درباره اختلاف با سودان و اتیوپی بر سر سد النهضه بر ادامه کوشش مصر برای دستیابی به توافق جامع درباره مسائل اختلافی بر سر این قضیه تاکید نمود.

لیبی نزدیک به بیش از یک سال است که به عرصه درگیری شدید بین دو گروه است؛ دولت وفاق ملی لیبی (مستقر در طرابلس) که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا و تاحدودی مغرب را دارد و دولت طُبرق و نیروهای ژنرال حفتر که از سوی امارات، عربستان سعودی و مصر و روسیه و فرانسه حمایت می گردد ولی به رسمیت شناخته نشده است.

بر اساس گزارش های عربی، آمریکا وارد خط میانجیگری میان طرابلس و ژنرال حفتر شده است و احتمالا متحدان ژنرال حلیفه حفتر (احتمالا حامیان عربی و غربی او) سیطره اداری وفاق ملی بر شهر سرت و پایگاه هوایی الجفره را بپذیرند ولی اجازه ورود نیروهای تحت امر این دولت به این دو منطقه ندهند.

شهر ساحلی سِرت و پایگاه هوایی الجفره هم اکنون مرز بین طرف های درگیر در لیبی است و بعد از پیشروی های ارتش دولت وفاق ملی به یاری ترکیه، فرانسه و مصر، در باره پیشروی ها به فراتر از سرت و الجفره هشدار داده و قاهره حتی این دو منطقه را خط قرمز برای امنیت ملی خود دانست.

.

منبع: خبرگزاری فارس

به "مصر بر خلاف مواضع قبلی، خود را به راه چاره سیاسی برای بحران لیبی متعهد خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصر بر خلاف مواضع قبلی، خود را به راه چاره سیاسی برای بحران لیبی متعهد خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید