کتاب دراماتورژی سپید منتشر شد

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در شیراز، این کتاب به تبیین دیدگاه های ژاک دریدا فیلسوف فرانسوی و شارح فلسفه ساختارشکنی یا دیکانستراکشن در دراماتورژی یا نمایش پردازی می پردازد. دراماتورژی که به عقیده نویسنده این کتاب اصطلاحی مناقشه آمیز در مطالعات تئاتر به شمار می رود، در بردارنده مهارتی است که درباره امکانات متن تئاتر یا نمایشنامه به سوی اجرا تأمل می نماید.

کتاب دراماتورژی سپید منتشر شد

خوش شانس، در این رساله نشان داده است که دراماتورژی یا مهارت نمایش پردازی که پس از دوران روشنگری به دست یکی از چهره های مهم عصر روشنگری قرن هجدهم به نام گوتهولت افرایم لسینگ بنا قرار گرفت از مرزهای هرمنوتیک روشنگری فراتر رفته و اکنون به عنوان نوعی عمل واسازانه می تواند مورد توجه و تأمل قرار گیرد. بنابراین دراماتورژی سپید در واقع تبیین کننده نظریه ای است واسازی یا ساختارشکنی ژاک دریدا را به عنوان راهبردی برای داراماتورژی تئاتر به خدمت می گرد که او نام آن را دراماتورژی واسازانه یا دراماتورژی دیکانستراکتیوسیت گذاشته است.

در مقدمه این کتاب آمده است: باوجود اینکه بی شک توسعه دراماتورژی در دو ساحت عملی و نظری امروزه آن را به یک ساحت گفتمانی تبدیل نموده است، اما کماکان یکی از عرصه های مناقشه آمیز در مباحث نظری هنرهای نمایشی و مطالعات تئاتر به شمار می آید. این شرایط، عجالتاً، ضرورت تأمل درباره آن را توجیه می نماید. وانگهی پرداختن به دراماتورژی از منظر تاریخی یا کاربردی، موضوع انبوهی از مطالعات و پژوهش های دانشگاهی بوده است، اما آنچه در تمام این پژوهش ها مغفول و کتمان شده مانده است، پرداختن به ماهیت و ذات دراماتورژی به مثابه یک پدیدار فلسفی است.

ژاک دریدا فیلسوف برجسته فرانسوی در اواخر قرن بیستم نشان داد که تاریخ متافیزیک یا فلسفه غربی چگونه تحت تأثیر نظام معرفت شناختی خاصی قرار داشته است که حقیقت را در بیرون و پیرامون متن حاضر و موجود تلقی نموده است حالا آنکه به تعبیر دریدا معنا یا حقیقت نه تنها در به عنوان یک موجود حاضر که اکنون از نظرها مستور و پنهان شده است نباید تلقی گردد بلکه هیچ راهی برای دست یابی به حقیقت وجود ندارد و حقیقت همیشه غایب است.

گرماتولوژی یا نوشتارشناسی عنوان اولین کتاب ژاک دریدا، دانش یا معرفتی تازه به همین نام را تأسیس می نماید که هستی را به عنوان متن و بودن یا وجود را به مثابه نوعی فعالیت نوشتاری تلقی می نماید. به طوریکه بودن یا هستی هر موجود به معنی برجا گذاشتن عصری از موجود است و این آثار شبکه ای را خواهند ساخت که او آن را هستی می نامند. کتاب دراماتورژی سپید نوعی گراماتورژی دراماتورژی است و از این نظر نوشته شده است تا تعریفی تازه از دراماتورژی ارائه دهد.

این کتاب نشان می دهد که اساسا کارگردانی مولف در تئاتر یعنی سنت کارگردانی نمایشنامه که پس از دوک ساکس ماینیگن متداول شده است متاثر از نگاه دراماتورژیک یا هرمنیوتیک لسینگ است. پس دراماتورژی شکلی اشتقاقی و فرعی از کارگردانی یا اجرای متن نیست بلکه کارگردانی تئاتر در اصل متاثر از نگاهی است که بر اساس هرمنیوتیک روشنگری در تئاتر متداول شد.

این کتاب پس از تأمل درباره سرآغاز یا منشا دراماتورژی به صورت بندی دراماتورژی واسازانه می پردازد و نشان می دهد که واسازی دریدا که از ابتدا برای تأمل درباره نظام معرفت شناختی فلسفه غربی عرضه شده بود چگونه می تواند به یاری حل مسائل، تناقاضات، معضلات و مناقشات معرفت شناختی در حوزه دراماتورژی و مطالعات تئاتر بیاد.

سعیدرضا خوش شانس نویسنده این کتاب دانش آموخته ادبیات نمایشی، کارگردانی تئاتر و دکتری فلسفه هنر است و به عنوان نمایش نامه نویس، مترجم و مدرس دانشگاه در این حوزه فعالیت نموده است.

خوش شانس که پیشتر کتاب هایی مثل تئاترنویسی سپید: درآمدی بر تئاترنویسی پست مدرنیستی را نوشته است تا کنون پیروز به دریافت جوایز معتبری از جمله ویژه هیئت داوران جشنواره نمایشنامه نویسان آسیا، جایزه نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر فجر و جایزه انجمن نویسندگان و منتقدان خانه تئاتر ایرانشده است.

به گزارش ایبنا؛ کتاب دراماتورژی سپید در یک هزار نسخه از سوی نشر یکشنبه منتشر شده است و با بهای 70 هزار تومان در کتاب فروشی های سراسر کشور در دسترس علاقه مندان به حوزه های مطالعات تئاتر، هنرهای نمایشی و فلسفه هنر قرار گرفته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب دراماتورژی سپید منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب دراماتورژی سپید منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید