گویگول، زیباترین دریاچه کشور آذربایجان!

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، دریاچه گویگول | Lake Goygol، منظره زیبای کشور آذربایجان

در میان نقاط کم ارتفاع رشته کوه های قفقاز با فاصله کمی از گنجه، دومین شهر بزرگ کشور آذربایجان دریاچه گویگول قرار گرفته است. این دریاچه که بیشتر شبیه عکس های کارت پستال ها است به وسیله جنگل های متراکم احاطه شده است. تا چند سال پیش هیچ راه دسترسی به آن وجود نداشت، در سال های اخیر امکان بازدید عموم مردم از دریاچه فراهم شده است. با خبرنگاران همراه شوید تا سفری کوتاه به این نقطه گردشگری زیبای کشور آذربایجان داشته باشیم.

گویگول، زیباترین دریاچه کشور آذربایجان!

چرا برای تماشا دریاچه گویگول برویم؟

دریاچه گویگول توانسته است از نظر زیبایی رتبه اول را در کشور آذربایجا کسب نماید. یک زلزله در قرن 12 میلادی موجب تشکیل شدن گویگول شد. ارتفاع دریاچه 1500 متر بالاتر از سطح دریا است و هر اسله هزاران گردشگر را از اقص نقاط دنیا به این جا می کشاند. جنگل های باشکوه منطقه ها کوهپایه ای قفقاز آب های آبی دریاچه را که تقریبا 3 کیلومتر طول دارند در بر گرفته است. منطقه خانه چندین گونه مختلف پرنده ها و ماهی ها است.

اما این زیبایی ها تنها جاذبه دریاچه گویگول نیستند. سال ها پیش چندین آلمانی به این منطقه مهاجرت کردند و دهکده هایی در کوه های نزدیک آن ساختند تا این شوری سابق آن ها را از منطقه اخراج کرد. با این حال با گذشت تمام سال ها هنوز آثاری از فرهنگ آلمانی در ناحیه مشاهده می گردد. کلیسای لوتری ها و چندین سازه کوچک تمام به جای مانده های آنان است. همان طور که اشاره شد تا همین چند سال پیش امکان بازدید از دریاچه گویگول برای گردشگر ها وجود نداشت و کسانی که شانس تماشا این نقطه خیره نماینده را به دست می آوردند احساس می کردند انسان های خاصی هستند.

گردشگران می توانند از راستا های خاصی که برای آن ها تعبیه شده به دریاچه بروند در آن گردش نمایند، شنا نمایند و یا روز خود را با برپا کردن کمپ و سپری کردن یک روز خنک و شاد همراه با اعضای خانواده و دوستان در دل طبیعت بگذرانند.

برترین زمان برای بازدید از دریاچه

دریاچه گویگول در ارتفاع بالا و در دل کوهستان جای گرفته است بنا بر این آب و هوای آن سرد و کوهستانی است. تابستان آذربایجان دل پذیرترین موقع و مطبوع ترین دمای هوا را برای بازدید از آن دارد. اما هر فصل زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد. اگر بتوانید سرما را تحمل کنید می توانید از پاییز رنگارنگ و درختان سفید پوش آن در زمستان نیز بهره مند شوید. مهم ترین نکته این است که اگر می خواهید از آرامش طبیعت بهره مند شوید و از ازدحام دور بمانید روزهای تعطیل را برای سفر به دریاچه انتخاب نکنید.

چگونه به دریاچه گویگول برویم

دریاچه گویگول 45 کیلومتر با شهر گنجه فاصله دارد. گردشگران می توانند با خودروی شخصی، مارشروتکا (مینی بوس آذربایجانی ها) و یا کرایه یک تاکسی به آن برسند که هر یک مزایا و معایب خود را دارند.

افرادی که در حال سفر مالی هستند و یا کسانی که می خواهند یک تجربه تماما محلی کسب نمایند مینی بوس را انتخاب می نمایند که تنها چند دلار هزینه دارد. اما پیدا کردن ایستگاه مینی بوس ها و راستا و زمان بندی آن ها سخت ترین کار قبل از رسیدن به گنجه است. در صورتی که مینی بوس را انتخاب می کنید انتظار تاخیر زیاد و خستگی ناشی از آن را داشته باشید.

جاده کوهستانیی که به دریاچه گویگول منتهی می گردد منظره فوق العاده ای به کوه های قفقاز دارد. داشتن یک وسیله نقلیه یا راننده ای که آرامش را برایتان فراهم کند و در نقاط زیبای جاده برای گرفتن عکس و ثبت این منظره ها زیبا توقف کند، لذت سفر را دوچندان می نماید. متاسفانه در کنار این زیبایی های آسفالت جاده و شرایط و امکانات آن از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند. تاکسی ها، تاکسی متر دارند و هزینه زیادی برای جابه جایی افراد دریافت می نمایند. در نقشه زیر موقعیت دقیق آن را مشاهده کنید.

نکات کاربردی

گردشگران باید قبل از سفر به گویگول مطلع باشند که هرچند دریاچه بسیار زیبا است و جاذبه تماشای به شمار می رود، محدودیت های موجود مانع از دسترسی بی قید و شرط آن ها به محیط اطراف می گردد. جاده منتهی به سکوهای بازدید می شوند و گردشگر ها نمی توانند از آن منطقه خارج شوند. تا به امروز که این مقاله نوشته می گردد کوشش برای قدم زدن و کنجکاوی اطراف دریاچه ممنوع است. علت این ممنوعیت ها اختلافات مرزی بین کشورهای آذربایجان و ارمنستان است. بسته به زمانی که برای سفر انتخاب می کنید منظره ها و منظرههای اطراف دریاچه ممکن است بسیار شلوغ باشد و مردم محلی دنبال جایی برای نشتن و پیک نیک کردن بگردند. یک کافه در کنار دریاچه که منظره فوق العاده به گویگول دارد محیط سرشار از آرامشی را در اختیارتان خواهد گذاشت.

متاسفانه در بین همین چند سال گردشگران دریاچه را آلوده نموده اند و زباله ها را در محیط اطراف پخش نموده اند که موجب شده است دولت آذربایجان تصمیمات سخت گیرانه ای برای کسانی که پارک را آلوده نمایند خواهد داشت و آن ها را جریمه می نماید. در جابه جای پارک سطل زباله قرار داده شده و به گردشگران کیسه زباله رایگان داده خواهد شد. ورودی آن برای بزرگسالان 2 دلار و برای بچه ها رایگان است. دریاچه برای شنا کردن و آب تنی مناسب می باشد می توانید لوازم شنا همراه خود داشته باشید.

نهایت استفاده از روز

سفر یک روزه خود به دریاچه گویگول را با بازدید از دهکده ها و زیبای های طبیعی که در راستا کوهستانی رسیدن به آن قرار دارند همراه کنید. افرادی که برنامه شان دارای انعطاف است و قابلیت توقف در راستا را دارند می توانند تمام جزئیات زندگی روستایی کشور آذربایجان را ببینند و با مردم این سرزمین ها بیشتر آشنا شوند. برای سفر خود به گویگول نصف روز تا یک روز کامل را اختصاص دهید تا بتوانید هر چقدر که دوست دارید عکس بگیرید و نهایت استفاده را از دریاچه، طبیعت اطرافش و دهکده های روستایی راستا بکنید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت

به "گویگول، زیباترین دریاچه کشور آذربایجان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گویگول، زیباترین دریاچه کشور آذربایجان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید