4 اثر تاریخی استان کرمانشاه ثبت ملی شد

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، علی فعله گری از ثبت چهار اثر تاریخی استان کرمانشاه در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: دو اثر از آثار مذکور در شهر کنگاور به نام های معدن اله دانه و معدن باغ ملی که در ارتباط با معبد آناهیتا بوده است و در تامین سنگ این بنا کاربرد داشته اند.

4 اثر تاریخی استان کرمانشاه ثبت ملی شد

وی افزود: همچنین دو حمام تاریخی در شهرستان سنقر و کلیایی به نام های حمام روستای خان جمال زمانی و حمام روستای کچکینه در جلسه اخیر شورای ثبت سازمان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، شرح داد: در شهرستان سنقر و کلیایی تعداد زیادی حمام تاریخی وجود دارد به روش سنتی ساخته شده اند که پیش از این در سال 1393 حمام روستای چرمله به ثبت رسیده که در سال جاری فاز اول مرمت آن به اتمام رسیده است.

فعله گری افزود: سال گذشته نیز 6 اثر تاریخی و 6 اثر طبیعی استان کرمانشاه به ثبت ملی رسید و در استان کرمانشاه با 4000 اثر شناخته شده وجود دارد که تا به امروز یک اثر آن در فهرست جهانی و بیش از 2 هزار و 300 مورد نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

ثبت ملی دانش بومی پرورش اسب کرد

وی همچنین از ثبت ملی دانش بومی پرورش اسب کرد خبرداد و گفت: پرونده ثبت ملی دانش بومی پرورش اسب کُرد توسط اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه به کمیته ثبت آثار کشور تحویل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه شرح داد: کرمانشاه از دیرباز مهد سوارکاری در کشور بوده و همواره در بخش تولید و پرورش اسب پیشتاز بوده است.

وی افزود: نژاد اسب کرد کرمانشاه جزو مشهورترین نژادهای اسب ایران است که از زیبایی خاصی برخوردار است و به منظور شناسایی و معرفی قابلیت های این حیوان کارشناسان و متخصصان امر پژوهش ها و تحقیقات لازم را انجام دادند و مسئولین ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی استان برای ثبت دانش بومی پرورش این نژاد اقدام کرده اند.

فعله گری، با تاکید بر اینکه اسب کُرد شایسته ثبت ملی است، گفت: لزوم توجه بیشتر به پرورش و معرفی آن به عنوان یک میراث طبیعی از خطه زیبای کرمانشاه باید در اولویت کار قرار بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه یادآور شد: اسب کُرد جزو اصیل ترین و زیباترین نژاد های اسب ایران محسوب می شود که خاستگاه پرورش آن استان کرمانشاه است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "4 اثر تاریخی استان کرمانشاه ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 اثر تاریخی استان کرمانشاه ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید