A17 پرو در برابر A16 Bionic؛ نبرد چیپست های سری آیفون 15

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، چیپست های اختصاصی اپل همیشه عملکرد فوق العاده ای ارائه می نمایند و به همین دلیل اپل بعد از موفقیت ساخت تراشه برای دستگاه های مختلف، از این تراشه های اختصاصی برای کامپیوترهای خود هم بهره می برد. جدیدترین گوشی های اپل یعنی سری آیفون 15 با دو تراشه A17 پرو و تراشه قدیمی A16 bionic راهی بازار شده اند.

A17 پرو در برابر A16 Bionic؛ نبرد چیپست های سری آیفون 15

مدل های استاندارد مانند سال گذشته از چیپست قدیمی استفاده می نمایند و مدل های پرو از تراشه تازه نفس A17 پرو بهره می برند. در این میان سوالی که مطرح می گردد این است که A17 پرو چه تفاوت هایی با A16 دارد که در این مطلب به همین موضوع می پردازیم.

ویژگی های نو چیپست A17 پرو

اپل برای نسل نو تراشه آیفون پسوند Bionic را کنار گذاشته و در عوض به بهره گیری از پسوند پرو روی آورده است. این تراشه از 19 میلیارد ترانزیستور بهره می برد و مبتنی بر فناوری ساخت 3 نانومتری شرکت تایوانی TSMC است. پردازنده موجود در این تراشه از 6 هسته بهره می برد که دو هسته ، انجام پردازش های سنگین را بر عهده دارند.

یکی از مهم ترین ارتقاهای این تراشه نسبت به نسل قبلی، پردازنده گرافیکی بسیار خوب آن است که از 6 هسته بهره می برد و از قابلیت ری تریسینگ پشتیبانی می نماید. اپل می گوید برای این پردازنده گرافیکی، از طراحی بسیار متفاوتی استفاده نموده تا بتواند عملکرد خیلی بهتری ارائه کند.

مروری بر قابلیت های تراشه A16 Bionic

حالا باید قابلیت های تراشه قدیمی A16 را هم مرور کنیم که سال گذشته معرفی گردید و حالا در مدل های استاندارد آیفون 15 مورد استفاده قرار گرفته است. پردازنده این تراشه 6 هسته ای است و مطابق معمول از دو هسته قدرتمند و 4 هسته کم مصرف تشکیل شده است.

روی هم رفته این تراشه نسبت به نسل قبلی با تغییرات گسترده ای روبرو نشده است. البته در این میان تغییراتی برای آن ارائه شده که به لطف این تغییرات، مدل های پرو آیفون 14 قابلیت نمایشگر همواره روشن را دریافت کردند و البته از نظر گرافیکی هم کمی بهتر شد. ضمناً نباید استفاده از چیپ پردازش تصویر نو را از قلم بیندازیم که می تواند پردازش های بهتری برای تصاویر انجام دهد. حالا بعد از مروری بر معینات این تراشه، دیگر وقت آن رسیده که هر دو تراشه را با هم مقایسه کنیم.

A17 پرو در برابر A16 Bionic؛ تراشه نو چه بهبود هایی داشته است؟

اول از همه باید به استفاده از لیتوگرافی 3 نانومتری در برابر فناوری 4 نانومتری نسل قبلی اشاره کنیم. اپل مدعی شده که پردازنده استفاده شده در A17 پرو حدود 10 درصد سریع تر از نسل قبلی است و با توجه به نتایج بنچمارک های منتشر شده، می توانیم این ادعای اپل را تایید کنیم. البته در این بنچمارک ها، پردازنده 13 درصد سریع تر از نسل قبلی است.

در خصوص پردازنده گرافیکی هم اپل ادعای بهبود 20 درصدی را مطرح نموده است. در این زمینه هم اعداد بنچمارک تخصصی گرافیک به نام GFXBench منتشر شده که مثلا در تست Aztec Ruins، A17 پرو موجود در آیفون 15 پرو پیروز شده 27 درصد فریم های بیشتری نسبت به A16 Bionic موجود در آیفون 15 پلاس ارائه دهد. البته در تمام تست های اجرا شده با بهبود 20 درصدی یا بیشتر روبرو نیستیم ولی اپل هم به طور معین اعلام نموده که پردازنده گرافیکی نسل نو تا 20 درصد سریع تر از نسل قبلی است.

در این میان باید به موتور عصبی A17 پرو اشاره کنیم که دو برابر سریع تر از نسل قبلی است و در هر ثانیه می تواند 35 تریلیون عملیات انجام دهد. بعلاوه نباید پشتیبانی سخت افزاری از فناوری رهگیری پرتو یا ray tracing را از قلم بیندازیم که این یعنی بازی های سنگینی که از این قابلیت پشتیبانی می نمایند، می توانند گرافیک های بسیار مجذوب کننده تری نشان دهند.

آیا مدل های استاندارد آیفون 15 از رقابت عقب افتاده اند؟

سال گذشته اپل تصمیم گرفت برای مدل های استاندارد از چیپست قدیمی استفاده کند و سال جاری هم این رویکرد تکرار شده است. به همین دلیل بعضی کاربران نگران ضعف سخت افزاری این گوشی ها هستند. اما واقعیت این است که A16 Bionic همچنان چیپست فوق العاده ای است و تا سال ها می تواند به برترین شکل در برابر رقبا عرض اندام کند.

البته نگرانی های مربوط به دریافت آپدیت نرم افزاری هم وجود دارد و شاید مدل های استاندارد به میزان مدل های پرو آیفون 15 آپدیت دریافت ننمایند که اپل در این زمینه به طور شفاف صحبت ننموده است. اما روی هم رفته، واقعیت این است که کاربران معمولی نمی توانند تفاوت های این دو تراشه را به راحتی تشخیص دهند و فقط شاید پشتیبانی از قابلیت رهگیری پرتو، تنها مزیت محسوس تراشه نو برای بسیاری از کاربران گیمر باشد.

منبع: GuidingTech

منبع: دیجیکالا مگ

به "A17 پرو در برابر A16 Bionic؛ نبرد چیپست های سری آیفون 15" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "A17 پرو در برابر A16 Bionic؛ نبرد چیپست های سری آیفون 15"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید