احتمال ایجاد خط پروازی تهران-بلگراد

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، محمدرضا نعمت زاده در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های مالی ایران و صربستان تأکید کرد: در این اجلاس و اجلاس آینده سعی می کنیم نقشه راه و چارچوبی برای همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف تهیه کنیم.

احتمال ایجاد خط پروازی تهران-بلگراد

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: سطح روابط خوب سیاسی، عضویت دو کشورایران و صریستان در جنبش غیرمتعهدها، برگزاری مطلوب اجلاس کمیسیون های مشترک در گذشته و سفرهای دو جانبه اخیر، موجب فراهم سازی همکاری های آینده است.

نعمت زاده توضیح داد: با کوشش کشورمان بالاخص در دو سال اخیر توانستیم همکاری های ایران با کشورهای اروپایی و غیراروپایی را بهبود بخشیم. وی اظهار امیدواری کرد در امسال، توافق نهایی و عملیاتی شدن مذاکرات به پایان برسد و شرایط جدید و دور روشنی در سطح بین الملل بین کشورمان و سایر کشورها بوجود بیاورد.

وی ادامه داد: سطح همکاری های تجاری دو کشور بسیار پایین است و با توجه به شرایط های خوب زمینه همکاری در آینده به مراتب بسیار بیشتر است. آماده هستیم موانع گذشته را برطرف کنیم تا بخش های مالی بتوانند همکاری های خود را گسترش دهد، چرا که ایران از توانمندی های بسیار خوبی برخوردار است و از لحاظ منابع، نیروی انسانی و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه و نیز جوانان بااستعداد در سطح بسیار خوبی قرار داریم به طوری که تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه هایمان معادل کل فارغ التحصیلان کشورهای اروپایی است.

نعمت زاده اظهارداشت: در زمینه منابع طبیعی کشورمان جزو کشورهای اولیه در بخش نفت، گاز و منابع متعدد است و در بخش کشاورزی و دامداری از لحاظ مقدار و کیفیت در شرایط بسیار خوبی قرار داریم.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش صنعت نیز از صنایع پیشرفته امروز تا صنایع مادر نظیر پتروشیمی و فولاد سهم خوبی را نسبت به کل دنیا در اختیار داریم و صنایع غذایی، خشکبار و میوه های تازه از اقلام صادراتی کشور است.

وی توضیح داد: در تکنولوژی های جدید مثل نانو، بایو و هوا و فضا برنامه هایی برای همکاری با کشور صربستان داریم و در صنایعی نظیر انواع دارو و تجهیزات پزشکی می توانیم همکاری کنیم، البته توریسم همواره مدنظر بوده است و با فضای بین المللی جدید شاهد افزایش چشمگیر تعداد توریسم های اروپایی هستیم.

به گفته نعمت زاده، تعداد زیادی از حوزه های مهندسی و پیمانکاری کشورمان در سایر کشورها فعالیت دارند که می توانند در دو کشور و کشورهای ثالث حضور داشته باشند. وی از سرمایه گذاران صربستانی دعوت کرد در هر زمینه ای که علاقمندند با شرکت های ایرانی وارد مذاکره و مشارکت شوند چرا که قوانین خوبی برای حمایت از سرمایه گذاران خارجی وجود دارد.

وزیر صنعت همچنین با تأکید بر نقش اتاق بازرگانی در گسترش همکاری های تجاری و بین المللی ادامه داد: سیاست های ما بعد از برجام همکاری های درازمدت و استراتژیک است وگرچه بازار کشورمان بازار بزرگی است اما کل منطقه ما با دارا بودن 400 میلیون نفر جمعیت و وجود 14 کشور همسایه مزیت های خوبی دارد و شرکت های اروپایی از جمله صربستان باید سعی نمایند ایران را با وجود امکانات طبیعی و انسانی و نیز امنیت مرکز فعالیت خود قرار دهند.

وی توضیح داد: قطعا بخش های خصوصی و فعالان مالی به دنبال منافع خودشان هستند و ما نیز باید در این جهت به دنبال تحقق این هدف باشیم. نعمت زاده برقراری پرواز مستقیم تهران و بلگراد را مهم ارزیابی کرد و اضافه نمود: متأسفانه تحریم های چند ساله اخیر مانع گسترش ارتباطات هوایی شد اما سعی خواهیم کرد این ارتباطات را گسترش دهیم و من از بانک مرکزی کشورم خواهم خواست تا با بانک مرکزی صربستان روابطی را ایجاد کند.

در این نشست همچنین وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان توضیح داد: روابط مان را با ایران حفظ می کنیم و این سرمایه مشترک کلان دو کشور است. راسیم لیائیچ ادامه داد: از این سرمایه باید به نفع شایسته برای تشریح و یاری به بخش های مالی برای گسترش و تداوم همکاری ها بهره برداری کنیم و امیدوارم اینگونه جلسات منجر به ایجاد قراردادهای تعیین شود تا مسائل تجار نیز برطرف شود.

وی بیان داشت: باید آنالیز کنیم که آیا علاقمندی از سوی شرکت های هواپیمایی برای ایجاد پرواز مستقیم تهران ـ بلگراد وجود دارد چرا که این امر تا حد زیادی به گسترش ارتباطات تجار یاری می نماید و مشوقی برای افزایش تعداد توریسم است.

لیائیچ اضافه نمود: وظیفه ما این است که امکانات ارتباطات متقابل را فراهم کنیم و در کنار روابط سیاسی خوب دو کشور تمام اسناد حقوقی و قانونی لازم را برای همکاری ها داریم و باید درها را به روی آنها باز کنیم و در این راه عدم وجود ارتباطات بانکی مسئله ای اساسی است که باید برای برطرفش کوشش کنیم.

وی اضافه نمود: ایران باید از تمام توان خودش در منطقه خاورمیانه و صربستان نیز از توان خود در منطقه بالکان بهره برداری کامل کند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "احتمال ایجاد خط پروازی تهران-بلگراد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال ایجاد خط پروازی تهران-بلگراد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید