از رویا تا واقعیت تاکسی های پرنده

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، تاکسی های پرنده (Air Taxi) بر فراز آسمان ها

شاید شما نیز با خواندن این عنوان اولین تصویری که در ذهن مجسم کردید، سکانس هایی از فیلم های تخیلی باشد، سکانس هایی که در آن انسان ها برای جابجایی سریع تر سوار بر ماشین های تک سرنشین پرنده هستند، اما آیا این موضوع همچنان یک رؤیا و خلاصه ای از فیلم های تخیلی جذاب است و یا رنگ واقعیت به خود گرفته؟

از رویا تا واقعیت تاکسی های پرنده

تاکسی های هوایی برای نخستین بار بر فراز آسمان ها به پرواز در خواهند آمد ، رویایی که چندان دور نخواهد بود.

اگر شما هم دوست دارید تا با تاکسی های هوایی و پیشینه آن ها آشنا شوید ، لطفا با ما همراه شوید،ما در این مقاله سعی داریم شما را با تاکسی هوایی یا همان ایر تاکسی آشنا کنیم.

پیشینه تاکسی هوایی (Air Taxi)

در ابتدای عنوان شدن این ایده، منظور از تاکسی هوایی، خودروهای بودند که با ظرفیت بسیار کم (1 یا نهایتا 2 نفر) برای جابجایی سریعتر مسافرین در محدوده شهری قادر بودند پرواز نمایند .

اما در حال حاضر تاکسی های هوایی ،هواپیماهایی سبک یا حتی فوق سبک بوده که ظرفیتی شبیه به ظرفیت تاکسی یا اتوبوس دارند ، که برای جابجایی مسافران در مسیرهایی کوتاه بین شهری از آنها استفاده می گردد.

اصطلاح تاکسی هوایی((Air Taxi برای هواپیماهایی به کار برده می گردد که مسافران زمانی برای معطل شدن و انتظار کشیدن طبق برنامه پروازی برای رسیدن به مقصد را ندارند و سعی می نمایند با دریافت این تاکسی های پرنده زودتر به مقصد مورد نظر خود برسند.

در واقع میتوان گفت تاکسی هوایی یک اصطلاح است که بیشتر برای هواپیماهای دربستی از آن استفاده می گردد.

بعنوان یکی از مهم ترین مزایای این تاکسی های هوایی میتوان به صرفه جویی در زمان برای مسیرهای طولانی اشاره نمود.

با استفاده از تاکسی های هوایی در شهرهای با ترافیک کم هم قابلیت اجرایی داشته و قطعا رونق مالی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

با نگاه دقیق به تاکسی های هوایی اینگونه به نظر میرسد که تاکسی های فوق ترکیبی از هلیکوپتر و هواپیما بوده ، بدین صورت که بال های ثابت ولی دارای پروانه های با زاویه متغیر هستند.

البته پیش بینی می گردد در ابتدا برای استفاده از این طرح ، پرواز تاکسی های هوایی در فواصل کوتاه حداکثر فاصله 17 مایلی معادل 27کیلومتر و در بازه زمانی حدود 30دقیقه انجام گیرد.

اما یک شرکت نوپای آلمانی سعی بر ساخت و ارائه باتری هایی با توانی بیشتر از باتری های موجود در تاکسی های هوایی، برای فرود و پرواز این هواپیماها دارد.

کدام کشور در رقابت ایر تاکسی پیروز بوده است؟

کشورهای زیادی من جمله امارات متحده سعی کردند تا پرچم دار طرح ایر تاکسی یا همان تاکسی هوایی در جهان باشند.

امارات متحده عربی در نظر داشت تا اولین کشوری باشد که از تاکسی های هوایی استفاده می نماید اما با توجه با اخبار منتشر شده آیا می توان امیدوار بود که ایران جز اولین کشورهایی است که از تاکسی هوایی استفاده می نماید؟!

شرکت ایراسپیس ایکس یکی دیگر از که شرکت هایی است که آرزوی تحقق ایده تاکسی هوایی را در ذهن خود می پروراند و حتی وعده دو هزار تاکسی هوایی در چیزی حدود 50 شهر از شهرهای عظیم امریکایی را تا سال 2026 را داده است .

این شرکت مدعی است که از این هواپبماها علاوه بر خدماتی نظیر باری و مسافری ، می توان برای انتقال بیماران با شرایط خاص به مراکز درمانی یا در کارهای نظامی مانند تصویربرداری و شناسایی نیز استفاده کرد.

جالب است بدانید این شرکت برای ربودن گوی سبقت از رقبای خود، علاوه بر وعده های داده شده،امکان استفاده از اینترنت پر سرعت را برای مسافران فراهم نموده است

با اینترعت پر سرعت ارائه شده توسط این شرکت ، مسافران می توانند در زمان پرواز به مقصد دلخواه در آرامش کامل فیسبوک خود را چک نمایند.

مساله تاکسی های هوایی هنوز در جهان بصورت کامل پیاده سازی نشده و شرکت هایی همچون آئودی در تکاپو هستند تا بتوانند طرح مورد نظر را بصورت کامل پیاده سازی نمایند و کشور هایی مانند آلمان و انگلستان نیز از کشورهای پیشرو در این زمینه هستند.

همچنین امارات نیز در سال 2017 اولین تاکسی پرنده خود را آزمایش کرد، این تاکسی که ترکیبی از پهپاد و بالگرد بود، اولین آزمایش خود را بدون مسافر با پیروزیت انجام داد.

پرواز آزمایشی این تاکسی های هوایی علاوه بر دبی در شهرهای دیگری نظیر اشتوتگارت ، هلسینکی و سنگاپور اجرا شده است و کشور های دیگری نیز خواستار استفاده و پرواز با این هواپیماهای فوق سبک هستند.

البته لازم بذکر است که ناوگان اوبر در لس آنجلس ، پس از دالاس ، فورت وورث و دبی نیز در حال ارائه خدمات خود است.

رؤیایی به نام تاکسی های پرنده در ایران

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این تاکسی ها گفت: فعلا قرار است از این نوع وسایل نقلیه در مناطق کم تردد استفاده گردد.

به گفته وی، طرح تاکسی هوایی با هواپیماهای 4 تا 19 نفره آغاز می گردد، در این طرح همه فرودگاه های کم تردد کشور فعال می شوند و هواپیماهای موجود در این کلاس می توانند خدمات رسانی بیشتری داشته باشند، فاز ابتدایی آن مهرماه آغاز می گردد و فاز بعدی آن هم در بهمن ماه قابل اجرا است.

اجرای این طرح با کمبودهایی روبرو است، مثلا در حال حاضر سوخت این هواپیماها از دیگر کشورها تامین می گردد، در صورتی که توان فراوری داخلی آن وجود دارد و با توسعه این طرح، فراوری داخلی آن مالی خواهد شد.

پرواز با تاکسی های پرنده از فراز آسمان خراش ها

به احتمال زیاد در آینده ایی که زیاد هم دور نیست با استفاده از یک اپلیکیشن مانند اپلیکیشن مسافربری اینترنتی،می توان یکی از این تاکسی هایی هوایی را در موقعیتی که هستید احضار نموده و با آن راهی مقصد موردنظر خود خواهید شد.

طبق اظهارات یک شرکت نوپای آلمانی این تاکسی هوایی پرواز خود را بدون احتیاج به خلبان و اتوماتیک انجام داده و مسافر را به مقصد خود می رساند.

طبق ادعاها و با اشاره به ویدیوی منتشر شده از سوی ناوگان تاکسی های پرنده اوبر در لس انجلس ، مسافر یا همان کاربر در ابتدا پرواز خود را رزرو نموده و سپس خود را به نزدیکترین برج که برروی آن عرشه پرواز است می رساند و قبل از سوار شدن رزروی خود را به وسیله تلفن همراه تائید نموده و سوار بر تاکسی پرنده به سوی مقصد خود پرواز می نماید.

لازم بذکر است هر یک از ایستگاه ها تاکسی های هوایی برای انتقال مسافران به فراز آسمان خراش ها علاوه بر مجهز به بالابرها نیز دارای بسته هایی برای تعویض باتری های این هواپیماها در مواقع اضطراری می باشند، این بدان معنی است که این تاکسی های پرنده همواره آماده به خدمت هستند.

امنیت در تاکسی های هوایی

در حال حاضر امنیت جدیدترین طرح تاکسی هوایی شرکت آلمانی ولوکوپتر (volocopter) بنام ولوسیتی ،از طرف ایمنی هوانوردی اروپا تائید شده است.

در ژوئیه 2019 آژانس ایمنی هوانوردی اروپا مجوزی را مبنی بر ایمنی تاکسی های هوایی ولوسیتی و رعایت تمامی استانداردها توسط این تاکسی هوایی ارائه داده است.

ولوکوپتر امنیت خود را با تکیه بر سیستم خود ایمنی تضمین می نماید ، این هواپیمای فوق سبک مجهز به تعداد زیادی پره ، باتری و موتور می باشد که با از کار افتادن یکی بقیه تجهیزات جبران خواهند کرد.

در این تاکسی پرنده 18موتور و پره مستقل وجود دارد که در وهله اول تعداد آن ها بنظر زیاد می رسد ولی در صورت از کار افتادن یک یا چند پره، هواپیما بدون کوچکترین مسئله ای به پرواز خود ادامه خواهد داد.

همچنین این تاکسی هوایی با استفاده از حس گرهای الکترونیکی شرکت اینتل ، در جهت بالا بردن امنیت سفر با این هواپیماها بطور مداوم داده های محیطی را تحلیل می نماید.

هزینه نجومی استفاده از تاکسی هوایی

یک شرکت تجاری آلمانی به نام شرکت ولوکوپتر میزان هزینه برای استفاده از تاکسی هوایی خود در بازه زمانی حدودا 15 دقیقه ایی برای مسیرهای کوتاه ، 350 دلار معادل 9میلیون تومان برآورد نموده است.

طبق گفته های این شرکت ، تاکسی های هوایی ولوفرست در مدت زمان کمتر از سه سال دیگر آغاز بکار خواهند کرد، همچنین این شرکت برای علاقمندان در سایت خود اقدام به پیش فروش و ذخیره بلیط این تاکسی های هوایی نموده است.

علاقمندان به پرواز با این تاکسی های برای رزرو می توانند با مراجعه به سایت این شرکت اقدام نمایند، در کل این شرکت نوپای آلمانی تعداد 1000بلیط برای پروازهای فوق در نظر گرفته است که تا به اکنون حدود200 بلیط توسط علاقمندان این پرواز ها خریداری شده است.

اگرچه طبق ادعاهای شرکت ولوکوپتر هدف از استفاده از این تکنولوژی صرفا جهت توسعه سیستم حمل و نقل برای عموم مردم اعم از متوسط و مرفه بوده است و قطعا ایجاد وسیله ایی برای فخر افرادمرفه و ثروتمند نمی باشد.

اما با توجه به هزینه برآورده شده ، بنظر می رسدپرواز با این تاکسی های هوایی برای قشرهای متوسط باز هم رویایی بیش نخواهد بود.

تاکسی هوایی برای استفاده عموم؟

سوالی که شاید در ذهن شما نیز با خواندن همین چند خط نقش بسته باشد این است که اگر حتی این طرح با پیروزیت اجرا گردد، چه کسانی می توانند از این نوع خدمت جدید حمل و نقل استفاده نمایند؟ از نظر هزینه می تواند به صرفه باشد؟ تفاوت آن با پروازهای داخلی موجود چیست؟ آیا بهتر نیست زیرساخت های مورد احتیاج برای ارائه بهتر خدمات پروازی و فرودگاهی اولویت قرار گیرد ، تا ارائه چنین سرویس هایی که تنها قشر خاصی توان استفاده از آن را خواهند داشت؟

با توجه به افزایش چشمگیر نرخ سوخت ،آن هم سوخت هواپیما و همچنین افزایش لحظه به لحظه هزینه سرویس های حمل نقل موجود، شاید بهتر باشد به تاکسی های هوایی همچنان به چشم یک رؤیا بنگریم و تنها از شنیدن این خبر که ایران نیز همگام با بسیاری از کشورهای پیشرو در این زمینه گام موثری برداشته خشنود باشیم.

منبع: الی گشت

به "از رویا تا واقعیت تاکسی های پرنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از رویا تا واقعیت تاکسی های پرنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید