استرس شدید قاتل سلامتی جسم و روان شما

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، استرس شدید در صورت تداوم می تواند موجب بروز افسردگی و جنون گردد. مسائل جسمانی مانند ضعف سیستم ایمنی، سرطان و...نیز با استرس شدید مرتبط است.

استرس شدید قاتل سلامتی جسم و روان شما

استرس اگر کم یا موقتی باشد بخش طبیعی از زندگی به حساب می آید اما اگر این پاسخ روانی شدید شده و موجب مختل شدن فعالیت های روزمره گردد عوارضی در پی داشته و نیازمند درمان می باشد. در واقع استرس شدید زمانی آغاز می گردد که بدن ما با شرایطی بیش از توان جسمی، روانی و یا احساسی خود روبه رو گردد. در برخورد با این شرایط ابتدا بدن واکنش های فیزیکی و علایم جسمانی مثل تپش قلب، تعریق، عضلات منقبض، تنگی نفس و... نشان می دهد و روان ما عصبی، بی طاقت و دچار حالت هشیاری افراطی می گردد. در ادامه عوارض استرس بیش از حد و چند راه چاره کوتاه و ساده در برخورد با آن را ارایه نموده ایم.

عوارض جسمانی استرس شدید

  • استرس شدید مغز را به جنون می کشد! نتایج پژوهش محققان علوم اعصاب نشان می دهد بین مدارهای عصبی مغز با اضطراب شدید، ترس و استرس همپوشانی قوی و شدید وجود دارد؛ به گونه ای که اگر استرس و اضطراب شدید در زندگی تداوم یابد، بروز افسردگی و حتی جنون قطعی است.
  • استرس زیاد می تواند به سیستم ایمنی، متابولیسم و سیستم قلبی عروقی آسیب بزند و منجر به زوال ناحیه هیپوکامپوس مغز (بخشی از مغز که مسئول حافظه بلند مدت و مسیریابی است) گردد.
  • زنانی که تحت استرس های مزمن هستند دو برابر زنان دیگر دچار گرفتگی های عضلانی وحشتناک در دوران قاعدگی می شوند و این امر به دلیل عدم توازن هورمونی اتفاق می افتد.
  • زخم و درد فک می تواند نشانه دندان قروچه رفتن باشد که معمولا در هنگام خواب اتفاق می افتد و تحت تاثیر استرس تشدید می گردد. در این حالت بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • افرادی که تحت استرس هستند در طول خواب مدام از خواب می پرند و فرایند خواب آنها دچار اشکال است. خواب خوب و با کیفیت خوابی است که 7 الی 8 ساعت بی وقفه صورت گیرد.
  • افرادی که تحت استرس هستند بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری های لثه خواهند بود. افزایش مدام هورمون استرس (کورتیزول) باعث ضعف سیستم ایمنی گشته و اجازه می دهد که باکتری ها به لثه آسیب وارد نمایند.
  • استرس شدید باعث ضعف اعصاب و بروز التهابات پوستی و جوش صورت می گردد.
  • استرس از دلایل اصلی برانگیختی فرد و ایجاد تمایل وی به شیرینی جات است.
  • افرادی که دچار خارش مزمن پوست می شوند معمولا افرادی هستند که زندگی پر استرسی را تجربه می نمایند.
  • افرادی که تحت استرس هستند آلرژی بیشتری نیز به اغلب چیزها نشان می دهند و این به دلیل افزایش نوع خاصی از پروتیین در خون آنها است.
  • استرس و اضطراب باعث افزایش دل درد می گردد و این دل درد به همراه احساس تهوع، سردرد و کمر درد اتفاق می افتد.
  • استرس باعث سردردهای میگرنی می گردد.

عوارض روانی استرس شدید

  • محققان موسسه تحقیقاتی روتمن نواحی از مغز را که تحت تاثیر اضطراب شدید، ترس و استرس قرار می گیرند، مورد آنالیز قرار دادند و دریافتند که بین مدارهای عصبی مغز مرتبط با هر سه این شرایط، همپوشانی قوی و شدیدی وجود دارد. این امر می تواند ارتباط میان استرس زیاد و ایجاد اختلالات روانی از جمله افسردگی و آلزایمر در بعضی بیماران را نیز شرح دهد.
  • افسردگی، اضطراب، الکلیسم، خودبیمارانگاری، بی خوابی و ... از عوارض استرس بیش از حد می باشند.
  • اضطراب پاتولوژیک و استرس زیاد با تخریب ساختار و عملکرد هیپوکامپوس و قشر پیشانی همراه است و همین امر می تواند موجب افزایش خطر اختلالات عصبی-روانی از جمله افسردگی و جنون گردد.

راه چارههایی برای کاهش استرس

6 روش ساده برای کاهش سریع استرس شدید

  1. دور شدن از محیط استرس زا
  2. شمردن تا عدد 10
  3. تخلیه انرژی با اعمالی مانند فشردن توپ پلاستیکی
  4. آنالیز اینکه آیا موضوع استرس زا واقعا با اهمیت است و بروز فاجعه به همراه دارد؟!
  5. آنالیز شرایط و پیداکردن عواملی که یاری می نماید موقعیت را آسان گرفت.
  6. ریلکس کردن با تنفس عمیق، مرتب و آرام به همراه شل کردن بدن و جدا کردن ذهن از مسایل استرس زا

روش های کاهش دهنده استرس شدید در طولانی مدت

بیشتر مردم دست کم به 8 ساعت خواب در طی شبانه روز نیاز دارند. یک برنامه منظم برای پیش از خواب خود به مدت نیم ساعت در نظر بگیرید، سعی کنید سر یک ساعت معین خوابیده و سر یک ساعت معین از خواب بیدار شوید.

مقدار قند خون خود را ثابت نگه دارید، سبزیجات بیشتری بخورید و ویتامین و مواد معدنی به قدر کافی به بدنتان برسانید.

ورزش موجب از بین رفتن هورمون های استرس زا و فراوری هورمون های شادی آور می گردد.

هر روز صبح لیست کارهایی که می خواهید در آن روز انجام دهید را تهیه کنید و سپس نصفه پائین آن لیست را پاره کنید و دور بریزید!

در این رابطه، تکنیک هایی مثل مدیتیشن و یوگا برای استراحت دادن به ذهن بسیار موثرند. شما باید زمان کافی در اختیار بدنتان برای بازسازی خود و فراوری دوباره پیغام آوران شادی قرار دهید. اگر از عوارض استرس شدید مانند خستگی، درد، اضطراب، مشکل خواب، افسردگی و ... رنج می برید به بدنتان فرصت التیام و بهبودی بدهید.

استرس بیش از حدی که خودتان نتوانید آن را از بین ببرید ممکن است علایم اولیه بیماری هایی از قبیل مشکل تیرویید، نامتعادل بودن کلسیم (زیاد بودن یا کم بودن)، کم خونی، مرض قند، اختلال دوقطبی، مسائل کبدی، اختلال ریوی، کمبود ویتامین و کمبود هورمونی باشد. اینها نمونه هایی از بیماریهای جسمی هستند که ممکن است شما از وجودشان مطلع نباشید اما آنقدر استرس در بدن شما به وجود آورند که شما را به استرس بیش از حد دچار سازند. پزشک شما با در اختیار داشتن سابقه بیماری های شما و انجام آزمایش های کامل می تواند وجود این بیماری ها را تشخیص دهد.

یک روان شناس با تجربه می تواند یاری زیادی به شما بکند. او می تواند منابع استرس زایی را که شما نادیده گرفته اید کشف کند و به شما یاری کند تا با مسائل عمومی زندگی به نحوی کنار آیید که استرس کمتری در شما به وجود آورد.

در همه امور زندگی و اعتماد و اعتقاد به قضا و قدر الهی اصلی ترین راه رسیدن به آرامش است. ایمان واقعی، جدی ترین عامل نیل به آرامش پایدار است. ایمان به او که ما را از هیچ آفریده، نیازهایمان را بهتر می داند، مصلحتمان را بیشتر می شناسد و به ما و سرنوشت ما مهربان تر از خودماست. پس تنها کافیست که خود را با تمام وجود به او بسپاریم.

گردآوری: مجله اینترنتی وبلاگ ساعت زنانه

منبع: setare.com

به "استرس شدید قاتل سلامتی جسم و روان شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرس شدید قاتل سلامتی جسم و روان شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید