ایجاد شبکه جامع صنایع دستی، بستری برای معرفی محصولات صنایع دستی هنرمندان

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، خبرنگاران/یزد استاندار یزد با اشاره به حمایت مادی و معنوی از فعالان صنایع دستی استان یزد، ایجاد شبکه جامع صنایع دستی در این استان را بستری برای معرفی محصولات صنایع دستی هنرمندان در سطح ملی دانست و گفت: بازاریابی در سایر استان ها از طریق سازمان همیاری شهرداری ها با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی پیگیری خواهد شد.

ایجاد شبکه جامع صنایع دستی، بستری برای معرفی محصولات صنایع دستی هنرمندان

محمدعلی طالبی در نشست فعالان زیلوبافی که امروز در محل استانداری تشکیل شد، با بیان این که صنایع دستی علاوه بر جایگاه مهم در ایجاد اشتغال و رونق مالی، بازنمود فرهنگ و تمدن جامعه و داشته های فرهنگی گذشتگان است، اظهار کرد: در شرایط فعلی که فضای مالی جامعه متاثر از مسائل مختلفی است، حمایت صنایع دستی در بحران کرونا، در کنار رونق بخشی ضروری است که دولت حمایت هایی را از فعالان گردشگری داشته و اقداماتی نیز در این باره در حال انجام است.

وی از احساس مسئولیت در مقابل حمایت فعالان صنایع دستی و ساماندهی این حوزه یاد کرد و گفت: یکی از کارهای رونق بخشی به این بخش، ایجاد شبکه جامع صنایع دستی است که بستر آن ایجاد شده و هنرمندان می توانند از این بستر، آثار تولیدی خود را معرفی و عرضه کنند.

استاندار یزد فعالیت این شبکه را در بعد ملی و گامی در جهت حمایت از فروش صنایع دستی عنوان کرد و گفت: یزد یکی از استان های کشور با بیشترین تنوع محصولات صنایع دستی است چرا که در هر نقطه از استان شاهد وجود محصولات بسیار مناسب و مطلوبی از صنایع دستی هستیم و یزد را می توانیم کلکسیونی از صنایع دستی بدانیم.

وی از اختصاص ویترین های کارنامه 20 ساله استانداری و فضای این بخش به حوزه صنایع دستی و به منظور حمایت از این فعالان عنوان کرد و گفت: از ادارات مختلف و بخش خصوصی انتظار حمایت و کمک به حوزه صنایع دستی انتظار می رود، علاوه بر ان نقش آفرینی ادارات در این حمایت مورد تاکید است.

طالبی افزود: مقرر شده است که ادارات و سازمان ها خرید هدایای خود را صرفا از صنایع دستی انجام دهند و بخش خصوصی نیز به دنبال پیگیری و مطالبه در این راستا، پیش قدم شده و اقداماتی در این راستا انجام خواهد شد.

وی از پیگیری فروش اقساطی صنایع دستی از سوی کارمندان دولت خبر داد و گفت: علاوه بر این، پیگیر سرمایه در گردش و خرید عمده صنایع دستی و حمایت از این بخش هستیم.

این مسئول از کمک به ارتباط دریافت بخش خصوصی مانند فعالان اتاق بازرگانی و خانه صنعت با هنرمندان صنایع دستی خبر داد و گفت: هر چند سهم دولت به تدریج کاهش یافته و با توجه به شرایط موجود در کشور، پیگیری مسئله حمایت بیمه تامین اجتماعی و بیمه بیکاری در صورت امکان پذیر بودن متناسب با مکانیزم تامین اجتماعی انجام خواهد شد.

استاندار یزد با بیان این که مطالبه هنرمندان صنایع دستی پیرامون بازاریابی محصولات در سایر استان ها پیگیری خواهد شد، گفت: بازاریابی در سایر استان ها از طریق سازمان همکمک شهرداری ها با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی انجام و گام موثری در راستای معرفی هنرهای دستی استان یزد برداشته می شود.

کاهش 60 درصدی درآمد زیلوبافان

محمدرضا دهقانی رییس خوشه زیلو یزد نسبت به مقطعی بودن بحران کرونا اظهار امیدواری کرد و گفت: مجموعه زیلو شامل حدود 350 نفر از هنرمندان استان و صنعتگران یزدی، بافقی و میبدی است که در این هنر صنعت فعال هستند.

وی به کاهش درآمد هنرمندان زیلوباف به واسطه تورم در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: کرونا شرایط و شرایط این صنعت را بدتر از گذشته کرده و تنها فرصت دو ماهه مرداد و شهریور ماه باقی مانده است و به نظر می رسد شرایط در ماه های آینده نیز فرایند بدتری پیدا کند هر چند که تا به امروز نیز این صنعت به واسطه سرمایه های اندک باقی مانده به فعالیت خود ادامه داده است.

این مسئول ساماندهی تولید و بازاریابی را دو راه چاره اساسی ابقا و رونق صنعت زیلوی استان گفت و گفت: با حمایت 70 درصدی شهرک های صنعتی استان، دوره هایی آموزشی به منظور ارتقای نیروی انسانی در حال برگزاری است و علاوه بر آن انواع تورها و بازدیدها در این راستا انجام و فرایند بسیار خوبی را نسبت به دو سال گذشته در پیش داریم.

وی افزود: شرایط افزایش تولید به خوبی پیش رفته و اقداماتی به منظور افزایش کیفیت زیلو، شناسنامه دار کردن و بهبود مواد اولیه نیز انجام می شود.

دهقانی با بیان این که با وجود مسائل دولت در بحران کرونا، فعالان این رسته با مسائل بیمه ای روبرو هستند، گفت: یکی از مسائل بیمه حدود 300 تا 400 فعال این هنر صنعت در استان است اما تا به واسطه نبود حمایت بیمه ای ترغیب و فعالیت جوانان در این هنر صنعت با مشکل روبرو شده و پیگیری این مسئله و حتی حمایت بیمه بیکاری از فعالان دغدغه جدی ماست.

وی برگزاری نمایشگاه هایی در خارج از استان به خصوص در کلانشهرها را فرصت مناسبی برای ایجاد بازار مطلوب زیلو گفت و گفت: فرصت تیر و مرداد ماه که تنها فرصت های فعلی پیش رو هستند می توانند در این زمینه مورد بهره برداری قرار گیرند.

این مسئول به حمایت کارکنان دولت با نظارت استانداری بر بازارهای داخلی و فروش الکترونیکی این دست بافته جهانی اشاره کرد و گفت: سرمایه در گردش راه چاره مناسبی برای حمایت از زیلوست و از آنجایی که حوزه صنایع دستی و موسسات مالی اصولا چنین سرمایه ای را در اختیار نمی گذارند، می توانیم با حمایت مالی و ارائه تسهیلات به بازرگانان و ایجاد شبکه خرید، درآمدی قطعی و پایدار را به این فعالان برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش نیز خواستار ارائه مرکز فروش مشترکی برای هنرمندان زیلو در استان و ایجاد فضایی تعاملی برای هنرمندان و بازرگانان و سایر افراد درگیر این شبکه شد.

در این نشست که با موضوع معرفی و آغاز به کار شبکه حامی فرهنگ، هنر و صنایع دستی بومی شامل خوشه زیلو، حوشه زیورآلات و شرکت دیجیتال و الکترونیک چادیشو با حمایت استانداری یزد و اداره کل میراث فرهنگی یزد برای اولین بار در استان یزد برگزار گشت، پس از پیشنهادات و مطالبات حوزه صنایع دستی، فعالان برگزیده این صنعت نیز تجلیل و لوح تقدیری با امضای علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز از سوی استاندار یزد به محمد حسین منتظری تنها گنجینه زنده بشری ثبت شده در فهرست آثار ملی در استان اهدا شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ایجاد شبکه جامع صنایع دستی، بستری برای معرفی محصولات صنایع دستی هنرمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد شبکه جامع صنایع دستی، بستری برای معرفی محصولات صنایع دستی هنرمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید