این صعود با داراها چه کرد؟

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، حرکت بی رمق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله یا همان ETF ها همسو با صعود و نزول بازار سرمایه ادامه دارد و صعودهای هفته قبل این بازار نیز تاثیر چندانی روی سرنوشت دارایکم و پالایشی یکم نگذاشت.

این صعود با داراها چه کرد؟

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، شاخص های بازار سرمایه از حرکت نوسانی دست نکشیده اند و یکپارچه قرمز و سبز شدن در بازار همچنان وجود دارد. موضوعی که یک نگاه اجمالی به شرایط بازار طی سه هفته قبل به خوبی آن را تایید میکند. چراکه شاخص کل بورس در این مدت کف 6 ماهه خود را شکست و به کمتر از یک میلیون و 250 هزار واحد نیز رسید اما دوباره صعودی شد و کانال یک میلیون و 300 هزار واحد را برای دفعه چندم پس گرفت.

نوسان هایی که روی قیمت سهام و سرمایه مردم تاثیرگذار است و دو صندوق پالایشی یکم و دارایکم که قرار بود عدالت را توسعه دهند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. صندوق هایی که در روز عرضه هر واحد آن ها 10 هزار تومان قیمت داشت و میتوان گفت پالایشی یکم حتی بالاتر از 10 هزار تومان را به خود ندید!

ماجرای این صندوق ها چه بود؟

سال گذشته و درحالی که شاخص کل بورس برای گذر از مرز دو میلیون واحد کمین نموده بود، وعده عرضه سه صندوق دولتی در قالب ETF از سوی دولتمردان داده و قرار شد صندوق نخست بانکی و بیمه ای، صندوق دوم پالایشی و صندوق سوم خودرویی و فلزی باشد.

دولت بنا داشت به جامانده سهم خود در بعضی بانک ها، بیمه ها، پالایشگاه ها، شرکت های خودرویی و فولادی را در بازار عرضه و از این طریق سهام خود را به مردم واگذار کند. این صندوق ها با 20 تا 30 درصد تخفیف به مردم واگذار شد و هر ایرانی دارای کد ملی می توانست خریدار آن ها باشد.

از عرش تا فرش دارایکم!

بر این اساس، صندوق اول با نام دارا یکم در اوایل تابستان سال گذشته عرضه و در سوم تیرماه قابل معامله شد. در واقع وزارت امور مالی و دارایی به وسیله این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، به جامانده سهام خود در بانک های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه های البرز و اتکایی امین را واگذار کرد.

در پذیره نویسی صندوق دارایکم بیش از چهار میلیون نفر مشارکت کردند. صندوقی که هم راستا با روزهای صعودی بازار سرمایه، بازدهی چشمگیری داشت و تا 200 درصد سود هم پیش رفت.

سوددهی دارایکم به گونه ای بود که حتی با وجود سقوط چشمگیر شاخص کل بورس از دو میلیون واحد به کمتر از یک میلیون واحد، این صندوق همچنان در سود قرار داشت. اما عمر این سود طولانی نبود و حتی حدود سه هفته قبل که شاخص کل به کمتر از یک میلیون و 250 هزار واحد رسید، این صندوق قیمت کمتر از 10 هزار تومان را نیز به خود دید.

البته صعود بورس در هفته قبل این صندوق را هم بالا کشید و قیمت را به 11 هزار و 600 تومان رساند.

پالایشی یکم همچنان در ضرر!

جهت سوددهی پالایشی یکم از همان ابتدا کاملا از دارایکم جدا شد. پالایشی یکم به جای مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس بود که عرضه آن با اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد کلید خورد و بهانه ای برای ریزش بازار شد!

این صندوق عرضه شد اما عرضه آن همزمان با ریزش بازار بود. هر واحد این صندوق نیز در روز عرضه 10 هزار تومان قیمت داشت اما در روزهای ریزشی بازار به 5000 تومان، یعنی نصف قیمت روز عرضه نیز رسید.

قیمت این صندوق نسبت به دارایکم کمتر دستخوش تغییر شد و در حدود 7000 تومان باقی ماند.

البته ناگفته نماند که درمورد این دو صندوق هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی وعده های زیادی داده شد، از هبه سهم تازه به سهامداران در دولت قبل تا انتخاب بازارگردان برای آن ها در دولت فعلی، اما هنوز هیچکدام از وعده ها به مرحله عمل نرسیده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "این صعود با داراها چه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این صعود با داراها چه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید