باستان شناسان در کاوش تپه تیلینه یافته های مهمی را از دوره آغاز ایلامی بدست آوردند

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، ایلنا/ براساس اخبار منتشر شده، باستان شناسان در کاوش تپه تیلینه یافته های مهمی را از دوره آغاز ایلامی بدست آوردند.

باستان شناسان در کاوش تپه تیلینه یافته های مهمی را از دوره آغاز ایلامی بدست آوردند

شکوه خسروی (سرپرست هیأت باستان شناسی) گفت: با توجه به تخریب های گسترده اجرا شده در تپه تیلینه کرمانشاه و خاکبرداری های اجرا شده طی سالیان طولانی در این مکان و به ویژه اهمیت یافته های سطحی آن برای درک شرایط منطقه در اواخر هزاره چهارم پ. م کاوش اضطراری محوطه شروع شده است.

دانش آموخته دکتری باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس و استاد مدعو گروه باستان شناسی دانشگاه رازی اضافه کرد: در این کاوش ها علاوه بر قطعات سفال، تا به امروز شماری پیکرک گلی حیوانی، اشیای شمارشی و مجموعه بسیار بزرگی از اثر مهرهای گلی کشف شده که به فرهنگ شروع ایلامی تعلق دارد.

خسروی با اشاره به اینکه این یافته ها نخستین مواد باستان شناختی این دوره در غرب زاگرس مرکزی هستند و تغییرات بنیادی در شناخت و دانش ما در مورد شرایط غرب ایران در هزاره چهارم پ. م بوجود خواهند آورد، اظهار کرد: طی کاوش شمار زیادی قفل گلی در، صدها قطعه پلمپ ظرف و یک مهر استوانه ای نیز بدست آمد که نشان می دهد تپه تیلینه در دوره شروع ایلامی یک مرکز اداری برای ساماندهی امور مالی و مبادلاتی بوده است.

او با بیان اینکه این کاوش با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد، اظهار امیدواری کرد: با ادامه کاوش ها، اطلاعات بیشتری در مورد ماهیت و تاریخ مطلق استقرار در محوطه حاصل گردد.

منبع: همگردی

به "باستان شناسان در کاوش تپه تیلینه یافته های مهمی را از دوره آغاز ایلامی بدست آوردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باستان شناسان در کاوش تپه تیلینه یافته های مهمی را از دوره آغاز ایلامی بدست آوردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید