با حواس پرتی ناشی از رسانه های اجتماعی چه باید کرد؟

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، خبرنگارانـ رسانه های اجتماعی به شکل باورنکردنی خوب و شگفت انگیز هستند. این سیستم عامل ها به هر فردی امکان می دهد تا در گوشه و کنار جهان با دوستان، آشنایان و سایر افراد ارتباط برقرار کنند. تنها کافی است یک دکمه را فشار بدهیم و جهان را ببینیم، بدون اینکه حتی از خانه خود خارج شویم. اما رسانه های اجتماعی با وجود تمام این ویژگی ها یک جنبه منفی و تاریک دارند: حواس پرتی ناشی شبکه های اجتماعی. بر اساس تحقیقات یک کاربر به طور میانه تقریباً 2.5 ساعت در روز را صرف مشاهده آخرین به روزرسانی ها، تصاویر و سایر مطالب دیگر در رسانه های اجتماعی می کند.

با حواس پرتی ناشی از رسانه های اجتماعی چه باید کرد؟

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، حواس پرتی شبکه های اجتماعی می تواند زندگی شخصی شما را مختل کند، بهره وری و بازدهی کار را پایین بیاورد و زمانی را که می توانید صرف سرگرمی ها یا پیشرفت خود کنید، از بین ببرد. با این حال لازم نیست که رسانه های اجتماعی برای همیشه از زندگی روزمره تان حذف شوند؛ بلکه باید مهار شوند. مانند هر چیز دیگری در زندگی همه چیز باید در اعتدال باشد.

چگونه اعتیاد به شبکه های اجتماعی را رها می کنید؟ این 12 روش را برای مقابله با حواس پرتی ناشی از رسانه های اجتماعی امتحان کنید:

1. یک هدف تعیین کنید

با محدود کردن عوامل حواس پرتی در شبکه های اجتماعی می خواهید به چه نتیجه ای برسید؟ پاسخ به این سوال در برنامه شما تأثیر می گذارد. شاید بخواهید تا دیروقت بیدار بمانید و در شبکه های اجتماعی جستجو کنید. شاید یک شبکه اجتماعی خاص شما را در فضای بدی قرار بدهد و یا شاید لازم است که بررسی رسانه های اجتماعی در محل کار را متوقف کنید.

زمانی که برای دست یابی به هدفی تصمیم گرفتید، آن را در جایی که می توانید ببینید، یادداشت کنید. اگر مسئله بررسی رسانه های اجتماعی در دفتر کار است، یک یادداشت روی رایانه کار خود بچسبانید. اگر در استفاده قبل از خواب مسئله ای دارید، یادداشت را در کنار جایگاه راحتی خود قرار بدهید. اطمینان حاصل کنید که در هر کجا مسئله ای دارید، این یادداشت قابل مشاهده است.

2. الگو ها را انتخاب کنید

معمولاً عوامل حواس پرتی شبکه های اجتماعی با نشانه خاصی شروع می شوند. چه احساساتی شما را وادار می کند تا پلت فرم مورد علاقه خود را کشف کنید؟ چه زمانی این موارد به طور معمول رخ می دهد؟ احتمالاً الگوی رفتاری پیدا می کنید که می توانید روی آن کار کنید. شناسایی این الگو به فرد امکان می دهد تلاش خود را متمرکز کند. تلاش برای حل یک باره تمام برنامه می تواند طاقت فرسا باشد؛ بنابراین با نقاط دردسرساز شروع کنید.

3. تنظیمات اعلان را تغییر دهید

به احتمال زیاد هنگام باز شدن یک اعلان دستگاه خود را بررسی می کنید. هرچه اعلان بیشتری دریافت کنید، حواس پرتی بیشتری ایجاد خواهد شد. خبر خوب این است که می توانید تنظیمات اعلان خود را شخصی سازی کنید. می توانید اعلان های گاه به گاه را انتخاب کنید یا آن ها را کاملاً قطع کنید و اگر واقعاً باید بدانید که دوستان و آشنایان چه تصاویری را در صفحات مجازی به اشتراک می گذارند، همیشه می توانید بعداً اعلان ها را دوباره بررسی کنید.

همچنین می توانید نحوه نمایش پیغام های دستگاه خود را در طول روز تغییر بدهید. برای مثال در صورت کار در حالت سکوت روشن شدن صفحه را متوقف کنید و توجه تان را به کار جلب کنید. اگر دستگاه شما روی حالت مزاحم نشوید تنظیم باشد، در صورت تمایل آن را فعال کنید.

4- یک روال صبحگاهی برای خود در نظر بگیرید

آیا مطالب و پست های گجت شما اولین چیزی است که هر روز صبح بررسی می کنید؟ شاید لازم باشد سری به ایمیل های تان بزنید؛ اما بررسی آن به محض بیدار شدن می تواند به یک جستجوی صبحگاهی در شبکه های اجتماعی با بازدهی کمتر منجر شود.

سعی کنید تا آنجا که ممکن است صبح ها از دستگاه های خود دور شوید. این قانون را فقط برای موارد اضطراری یا قرار های ملاقات مانند تعیین زمان ویزیت دندان پزشکی صبح نقض کنید. به جای مانده صبح خود را با ورزش، تهیه صبحانه مقوی یا یک فعالیت بدون مشاهده صفحه نمایش سپری کنید که به شما انرژی می بخشد.

برای سهولت کار استفاده از ساعت زنگ دار واقعی را به جای آلارم تلفن در نظر بگیرید. وقتی ساعت گجت شما هر روز از خواب بیدارتان می کند، راحت تر می توانید با استفاده نکردن از برنامه های اضافی که وقت شما را هدر می دهند، نظر خود را به هدف اصلی جلب کنید.

5. استفاده از اپلیکیشن ها را محدود کنید

می توانید در تلفن هوشمند یا رایانه خود میزان استفاده از برنامه خود را کنترل کنید تا دقیقاً ببینید چه مدتی را در رسانه های اجتماعی می گذرانید. از این کار به عنوان معیار اصلی استفاده کنید تا دنبال پیشرفت باشید. حتی بعضی از دستگاه ها به شما اجازه می دهند محدودیت های زمانی را تعیین کنید تا هرگز از تقسیم کار روزانه خود نگذرید.

رویکرد دیگر حذف کامل برنامه های رسانه های اجتماعی از تبلت و گوشی است. هر زمان که می خواهید اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی خود را بررسی کنید، خود را به دردسر راه اندازی و روشن کردن کامپیوتر بیاندازید. این کار در جلوگیری از حواس پرتی ناشی از شبکه های اجتماعی موثر است. اگر آماده این کار نیستید، اپلیکیشن های خود را در یک پوشه مخفی قرار بدهید و آن ها را از چشم و فکر خود دور نگه دارید. وقتی از تلفن خود برای موارد دیگری استفاده می کنید، جذب شدن در شبکه های اجتماعی سختتر خواهد شد.

6. از مسدود کننده های اینترنتی (Web Blocker) استفاده کنید

امکانات اینترنت ممکن است بعضی روز ها بسیار وسوسه انگیز باشند. یک لغزش کوچک در کار همان چند دقیقه هدر رفتن زمان در رسانه های اجتماعی است. چرا در وهله اول دسترسی خود را به رسانه های اجتماعی مسدود نمی کنید؟

مسدود کننده های وب از رفتن به سایت های خاصی که باعث از دست رفتن زمان شما می شوند، جلوگیری می کنند. می توانید این ویژگی را در ساعات کار فعال کنید تا وقتی فکر تان مشغول به کار می شود، حواس تان به شبکه های اجتماعی پرت نشود. این خط دفاعی نهایی در صورت نیاز موثر است.

7. منطقه ها بدون فناوری و تکنولوژی را ایجاد کنید

شما می توانید منطقه ها خاصی را در خانه یا فضای کار خود تعیین کنید که در آن فناوری مجاز نیست یا مجاز نیست. اگر دستگاه خود را از مکان هایی که باید در آن ها تمرکز کنید دور نگه ندارید، احتمالاً حواس شما را در شبکه های اجتماعی پرت خواهد کرد. اتاق خواب، حمام، میز شام و دفتر خانه همگی نمونه هایی از مکان هایی هستند که ممکن است رسانه های اجتماعی بیش از حد باعث حواس پرتی شود. فقط به استفاده از دستگاه خود در اتاق های دیگر محدود شوید و زمان پیمایش در این اپلیکیشن ها را کاهش دهید.

8. برنامه پاداش دهی برای مقابله با حواس پرتی

اگر نمی توانید در هر مرحله از روزتان از رسانه های اجتماعی دور شوید، وقت آن است که خودتان زمان بررسی رسانه های اجتماعی خود را در دست بگیرید. یک روش تشویقی کلاسیک این است که لیستی از وظایف تان را تهیه کنید تا آنها را قبل از انجام فعالیت های کمتر مولد انجام بدهید. این موارد می تواند شامل وظایف شغلی، کار های منزل یا کار های مثبت بیشتر مانند بیرون رفتن از خانه یا پرروش مهارت ها و استعداد ها باشد.

با خاتمه دادن به هر فعالیتی با چک کردن رسانه های اجتماعی به خود جایزه بدهید. برای مثال پس از جاروبرقی کشیدن اتاق تان می توانید پنج دقیقه را در شبکه های اجتماعی بگذرانید. تا زمان تکمیل وظیفه به خودتان اجازه ندهید رسانه های اجتماعی را بررسی کنید. در غیر این صورت سیستم پاداش دهی تاثیر مورد نظر را نخواهد داشت.

9. تایم باکسینگ (Timeboxing) را امتحان کنید

تایم باکسینگ یک روش مدیریت زمان است که در آن شما می توانید بخش هایی از زمان را برای اختصاص دادن به فعالیت های جداگانه مسدود کنید. برای نمونه می توانید ساعت اول کار را برای پاسخ دادن به ایمیل ها محدود کنید. به محض تمام شدن آن ساعت ایمیل خود را ببندید و به بخش بعدی بروید.

با استفاده از این روش می توانید بخش هایی از زمان را که می توانید و نمی خواهید از رسانه های اجتماعی استفاده کنید، محدود نمایید. به کادر های زمانی خود پای بند باشید و به خود بیاموزید که فقط در صورت درخواست رسانه های اجتماعی را بررسی کنید. در این صورت هر محدودیت دیگر را به یک فعالیت متفاوت برای پیشگیری از حواس پرتی اختصاص خواهید داد.

10. یک سرگرمی انتخاب کنید

اگر می توانید چیزی ارزشمند برای پر کردن وقت خود پیدا کنید، دیگر نیازی به مراجعه مرتب به رسانه های اجتماعی نخواهید داشت. مشغول شدن به یک سرگرمی فکر شما را در مورد کاری که می کنید، پرورش می دهد که نیمی از جنگ است. سرگرمی ها می توانند به سادگی مطالعه کتاب یا پیچیدگی کار با چوب باشند. هرکاری که دوست دارید انجام بدهید و وقت خود را با فعالیت های مثمر ثمر پر کنید که می توانید به جای شبکه های اجتماعی به آن ها رجوع کنید.

11. محدودیت استفاده از رسانه اجتماعی در بازه زمانی طولانی

بعضی اوقات مسائل جدی نیازمند اقدامات جدی هستند. اگر واقعاً برای جلوگیری از حواس پرتی در شبکه های اجتماعی نیاز به تنظیم دوباره افکارتان دارید، یک هفته کامل سم زدایی از شبکه های اجتماعی را امتحان کنید. این کار سخت خواهد بود؛ اما به شما کمک می کند تا ببینید که برای داشتن یک زندگی پربار به رسانه های اجتماعی هیچ نیازی ندارید.

هفته ای که تمام شد باید چه کار کنید؟ به یاد بیاورید زمان هایی را که مرتب توییت ها و پست های فیس بوک را بررسی نمی کردید، چه احساسی داشتید. اگر نگران هستید که فراموش کنید، یک ماه یا سه ماه محدودیت استفاده از رسانه های اجتماعی در بازه زمانی طولانی را برنامه ریزی کنید تا به خودتان یادآوری کرده باشید.

12. کاهش تعداد دفعات پست گذاری در رسانه های اجتماعی

بسکمک از افراد از شبکه های اجتماعی برای ثبت زندگی و دست آورد های خود استفاده می کنند. اگرچه این یک روش عالی برای درگیر کردن عزیزان تان در زندگی است که در نقاط گوناگون زندگی می کنند، فرصتی برای ایجاد حواس پرتی است تا راه خود را پیدا کنند. کار خود را با محدود کردن هر روز به یک پست در هر سیستم عامل شروع کنید. به این ترتیب می توانید بدون اینکه فرصت های زیادی برای حواس پرتی ایجاد کنید، اهداف خود را پیش ببرید.

کلام آخر

تسلط بر عادت های خود در شبکه های اجتماعی مدتی طول می کشد. اگر هرچند وقت یک بار حواس تان را پرت می کند، ناامید نشوید. در صورت تردید به اهداف زندگی خود نگاهی بیاندازید. دست یابی به آن ها بسیار بهتر از صرف ساعات اضافی خود برای پیمایش در شبکه های اجتماعی خواهد بود.

منبع: lifehack

منبع: فرارو

به "با حواس پرتی ناشی از رسانه های اجتماعی چه باید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با حواس پرتی ناشی از رسانه های اجتماعی چه باید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید