آنالیز تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک بر تسکین میگرن

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، این فرضیه مطرح است که رژیم غذایی کتوژنیک سردرد های میگرنی و علائم آن را تسکین میدهد، اما آیا شواهد علمی، تایید کننده این ادعا هستند؟

آنالیز تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک بر تسکین میگرن

به گزارش ، طبق اعلام سایت مایو کلینیک، میگرن عارضه ای عصبی است که معمولا با احساس درد در یک سمت سر شناخته میگردد. این عارضه علاوه بر سردرد آزاردهنده با علائم دیگری از قبیل حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است.

از سویی دیگر رژیم غذایی کتوژنیک رژیمی تعریف شده و سرشار از چربیها، میزان کمی از کربوهیدرات ها و مقدار متعادلی از پروتئین است. افرادی که این نوع رژیم غذایی را دنبال مینمایند به میزان چشمگیری مصرف کربوهیدرات ها را به نفع چربی کاهش می دهند بنابراین بدن به شرایط متابولیکی موسوم به کتوزیس می رسد.

جدا از تاثیر این رژیم غذایی بر کاهش وزن، رژیم کتوژنیک فوائد دیگری برای سلامت دارد. یکی از آن ها کنترل بیماری صرع و تشنج و پیشگیری از دیگر اختلالات مغزی است. به همین دلیل بعضی افراد بر این باورند که این رژیم غذایی می تواند در تسکین عارضه میگرن تاثیرگذار باشد.

برای فهم بهتر تاثیرات احتمالی این رژیم غذایی بر میگرن ضروری است معین گردد در شرایط کتوزیس این رژیم غذایی چه فرایندی را در بدن انجام میدهد. آنالیز ها حاکی از آن است زمانیکه بدن به این مرحله از سوخت و ساز میرسد سطح کتون های خون از حد نرمال بالاتر میرود.

کتون ها ترکیب های شیمیایی هستند که بدن در زمان نبود میزان کافی انسولین در خون فراوری میکند. در ظاهر، بدن در این حالت چربی را به جای گلوکز به منظور تامین انرژی تجزیه می نماید.

نتایج بعضی تحقیقات حاکی از آن است کتون های فراوری شده در رژیم غذایی کتوژنیک به حفظ تحریک پذیری مغز و سوخت و ساز انرژی یاری میکند و مانع از التهاب مغز در افراد مبتلا به میگرن میگردد. مکانیزم دقیق این فرایند معین نیست، اما محققان ادعا نموده اند که رژیم غذایی کتوژنیک میتواند عارضه میگرن و علائم آن را تسکین دهد.

مطالعه اجرا شده در سال 2015 نشان داد زنانی که رژیم غذایی کتوژنیک را برای مدت یک ماه دنبال نمایند کمتر از افراد دیگر دچار سردرد های میگرنی میشوند.

همچنین محققان در مطالعه ای آنالیز کردند آیا کاهش موارد ابتلا به میگرن به دلیل کاهش وزن ناشی از رژیم غذایی است؟. اینبار آنان متوسط موارد ابتلا به میگرن را در افرادی که به وسیله رژیم غذایی کتوژنیک وزن کم نموده بودند و افراد دیگر را مقایسه کردند.

آن ها مشاهده کردند افرادی که رژیم غذایی کتوژنیک را دنبال نموده اند در مجموع کمتر دچار حملات میگرنی شده اند.

اگرچه رژیم غذایی کتوژنیک علائم میگرن را تسکین میدهد کارشناسان معتقدند ضروری است پیش از هر نتیجه گیری قطعی تحقیقات بیشتری انجام گردد.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آنالیز تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک بر تسکین میگرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک بر تسکین میگرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید