بولتون: ترامپ به دنبال یک گفت وگوی تک نفره با کره شمالی است

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، کشورش تمایل کمی برای پیوستن سایر کشورها به یک اقدام چند ملیتی با هدف گفت وگو با کره شمالی به منظور دست کشیدن این کشور از تسلیحات اتمی دارد.

بولتون: ترامپ به دنبال یک گفت وگوی تک نفره با کره شمالی است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در گفت وگو با فاکس نیوز گفت: آمریکا برای محروم کردن سایر کشورها از مذاکرات اتمی با پیونگ یانگ تلاشی نمی کند اما فکر می کنم که این یک ترجیح برای ما باشد.

وی با اشاره به این مساله که ترامپ آماده سومین نشست احتمالی با کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی است، گفت: فکر می کنم که کیم جونگ اون دست کم تاکنون، یک تماس رو در رو با آمریکا را خواستار شده که آن را به دست آورده است.

در پی مذاکرات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با رهبری کره شمالی که روز پنجشنبه در روسیه برگزار گشت، پوتین پیشنهاد احیای یک رویکرد چندجانبه برای مذاکرات خلع سلاح اتمی را مطرح نمود که در گذشته محکوم به شکست شد.

پوتین ادامه داد، کیم جونگ اون تمایل دارد تا دست از سلاح اتمی بکشد اما تنها زمانی این کار را انجام می دهد که تضمین های امنیتی قوی مورد حمایت توافقی چندملیتی را داشته باشد.

آمریکا، کره شمالی، چین، کره جنوبی، روسیه و ژاپن در اوت 2003 گفت وگوهای شش جانبه را آغاز کردند. کره شمالی توافقی را در سپتامبر 2005 برای پایان دادن به برنامه تسلیحات اتمی در ازای مزایای امنیتی، مالی و انرژی پذیرفت اما در پی عدم توافق بین پیونگ یانگ و واشنگتن بر سر تحریم های مالی اعمال شده بر کره شمالی، این کشور به صورت موقت و پیش از انجام نخستین آزمایش اتمی در اکتبر 2006، از مذاکرات شش جانبه خارج شد.

مذاکرات خلع سلاح اتمی کره شمالی چند هفته بعد از سر گرفته شد و شش کشور به توافقی در فوریه 2007 دست یافتند که در آن کره شمالی بسته کمکی را به ارزش 400 میلیون دلار در ازای متوقف کردن تأسیسات اتمی خود و اجازه ورود بازرسان بین المللی برای تأیید این فرایند، دریافت کرد. یک تلاش نهایی برای تکمیل توافقی در توقف کامل برنامه های اتمی کره شمالی در دسامبر 2008 به شکست انجامید زمانیکه این کشور از پذیرش روش های تأیید مورد پیشنهاد آمریکا سرباز زد.

دو نشست عالی رتبه ترامپ با رهبری کره شمالی- نخستین در سنگاپور و دیگری در اواخر فوریه سال جاری میلادی در هانوی، ویتنام - به نقشه راه خلع سلاح اتمی نینجامید. در روسیه، کیم قویاً واشنگتن را بابت رویکردی یک جانبه و بدطینتی در هانوی مورد انتقاد قرار داد و گفت که این مساله باعث یک بن بست دیپلماتیک شده است.

بولتون گفت که ترامپ همچنان به دنبال یک نشست احتمالی سوم با کیم جونگ اون است و ادامه داد: او تقریباً بابت این مساله احساس قوی ای دارد. او دائماً گفته که فکر می کند روابط خوبی با کیم جونگ اون دارد و رویکرد شش جانبه در گذشته شکست خورده است.

بولتون همچنین گفت که ترامپ به تمایل کیم در رویکرد گام به گام برای خلع سلاح اتمی علاقه ای ندارد که در آن کره شمالی به دنبال کاهش و تسهیل برخی از تحریم ها در ازای اقداماتی در راستای خلع سلاح اتمی است.

مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد: فکر می کنم اگر به سیاست های گذشته نگاهی بیندازید، پاسخ به آن نه است. سیاست های گذشته که اینچنین بوده اند، همگی محکوم به شکست شدند. به کیم جونگ اون یا پدرش کمک مالی شد و سپس هیچ کاری در راستای تعهد به خلع سلاح اتمی صورت نگرفت.

بولتون همچنین ادامه داد: آمریکا سندی را امضا کرده که بر اساس آن موافقت کرد مبلغی برای مراقبت اوتو وارمبیر، دانشجوی آمریکایی بازداشتی در کره شمالی پرداخت شود اما هرگز دو میلیون دلار که درخواست پیونگ یانگ بود، پرداخت نشد.

بولتون که گفته بخشی از دولت در آن زمان نبود، گزارش های روزنامه ها را تأیید کرد که کره شمالی پیش از بازگشت این دانشجوی در کما رفته به آمریکا به تاریخ 13 ژوئن 2017 درخواست این پول را داشت.

وی درباره اینکه آیا جوزف یون، فرستاده آمریکا حین سفر به کره شمالی برای بازگرداندن وارمبیر سندی را امضا کرده، یا نه گفت: بله چنین چیزی بوده است.

وی ادامه داد، هیچ پرداختی صورت نگرفته است. از چند روز قبل که دارم به آن نگاه می کنم، کاملاً برای من واضح است که برای کسی پولی پرداخت نشده است. این واضح است.

وارمبیر، دانشجوی دانشگاه ویرجینیا که به کره شمالی سفر کرده بود، در ژانویه 2016 بازداشت شد. رسانه رسمی کره شمالی گفت که وی به 15 سال حبس در اردوگاه کار اجباری به اتهام تلاش برای سرقت یک پوستر حاوی شعاری پروپاگاندایی از هتل محل اقامتش محکوم شد.

بولتون همچنین گفت: فکر می کنم که چین و روسیه هر دو می توانند اعمال تحریم های خود بر کره شمالی را بیشتر کنند. فکر می کنم که آنها در ماه های اخیر در این باره تقریباً خوب بوده اند اما به نظرم آنها همیشه باید این کار را انجام دهند.

منبع: انتخاب

به "بولتون: ترامپ به دنبال یک گفت وگوی تک نفره با کره شمالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بولتون: ترامپ به دنبال یک گفت وگوی تک نفره با کره شمالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید