تغییر رویکرد ترکیه تاکتیکی نیست، آنکارا اسد را یک طرف مذاکره در بحران سوریه می داند

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، مدیر دفتر شبکه هلال تی وی ترکیه گفت: هزینه های آمریکا، اروپا و ترکیه برای سرنگونی اسد سنگین شده و با همه سرمایه گذاری خویش نتوانسته اند مقابل سیاست های ایران و روسیه ایستادگی نمایند.

تغییر رویکرد ترکیه تاکتیکی نیست، آنکارا اسد را یک طرف مذاکره در بحران سوریه می داند

محمدعلی آک بولوت، مدیر دفتر شبکه هلال تی وی ترکیه در تهران در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ ساعت زنانه، با اشاره به اشتباه بودن سیاست ترکیه در قبال سوریه گفت: اردوغان رئیس جمهور ترکیه و بن علی ییلدیریم نخست وزیر این کشور به تغییر سیاست خارجی ترکیه در قبال سوریه اذعان نموده اند.

وی با اشاره به اظهارات نخست وزیر ترکیه مبنی بر پذیرش اسد به عنوان یک طرف مذاکره گفت: بن علی ییلدیریم گفته که بشار اسد یک طرف مذاکره در بحران سوریه است و بایستی با وی مذاکره کرد. مقامات ترکیه بعد از 6 سال مشاهده می نمایند که سیاست ترکیه در قبال بحران سوریه اشتباه بوده است؛ لذا به سیاست قبل از شروع بحران در سوریه برگشته اند. ترکیه در حال حاضر به سمت ایران و روسیه و شرق نزدیک شده است.

مدیر دفتر شبکه هلال تی وی ترکیه سیاست جمهوری اسلامی ایران و روسیه را در قبال سوریه مورد توجه قرار داد و گفت: سیاست ایران و روسیه بر حفظ نظام بشار اسد و لزوم بهره گیری از راهکار های سیاسی و گفت وگو قرار داشته است. طبق سیاست این دو کشور گروه های داعشی و نمودهای تندرو در این مذاکرات جایی ندارند. ترکیه نیز الان به سیاستهای ایران و روسیه نزدیک تر شده است.

آک بولوت علت متمایل شدن سیاست آنکارا به سمت سیاستهای تهران و مسکو را مربوط به تحولات منطقه ای دانست و گفت: بحران سوریه 6 ساله شده است و آنهایی که به دنبال یکسری اهداف از ایجاد بحران در سوریه بودند، به مقاصد خویش دست پیدا ننموده اند. این اهداف شامل سرنگونی حکومت اسد و ایجاد حکومت همسو در سوریه بود. مخالفان دمشق جایگزینی برای اسد سراغ ندارند و در این مدت نتوانستند فردی را پرورش دهند. کسانی هم که به عنوان جایگزین اسد تربیت می شدند، با مربیان خود به مخالفت پرداخته اند. هزینه های آمریکا، اروپا و ترکیه برای سرنگونی بشار اسد سنگین شده و با همه سرمایه گذاری خویش نتوانسته اند مقابل سیاستهای ایران و روسیه ایستادگی نمایند.

وی با اشاره به حملات هوایی روسیه علیه گروه های تکفیری و حضور مستشاری ایران در سوریه تاکید نمود: قدرت بازیگرانی چون ایران، روسیه، حزب الله و دولت مشروع دمشق در مقابل مخالفان دولت اسد به اثبات رسیده است. مخالفان حکومت سوریه به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند به راحتی قدرت بازیگران مقابل را با شکست روبرو سازند؛ لذا ترکیه نیز به عنوان یکی از بازیگران مخالف اسد مجبور به تغییر سیاست خویش در قبال سوریه شده است.

این کارشناس ترکیه ای در پاسخ به سوال سیاست اشتباه آنکارا در قبال دمشق چه تأثیرات منفی بر کشور ترکیه داشته است؟ گفت: تأثیرات منفی این سیاست در حوزه های مختلف مالی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی مشاهده می گردد. در نهایت چنین سیاست اشتباهی موجب وقوع کودتای پانزدهم جولای در ترکیه شد.

این فعال سیاسی ترک تغییر سیاست این کشور در قبال سوریه را مربوط به قبل از کودتا دانست و اضافه کرد: تغییر نخست وزیری و جایگزینی بن علی ییلدیریم به جای احمد داوداوغلو نشانه ای از تغییر سیاست منطقه ای ترکیه در قبال سوریه بود؛ اما وقوع کودتا موجب برجسته شدن تغییر سیاست خارجی ترکیه شد. انفجارها و حملات تروریستی در ترکیه قبل از این در مناطق جنوب شرقی و کردنشین به وقوع می پیوست؛ اما متأسفانه این حملات تروریستی الان در همه نقاط ترکیه رخ می دهد و قربانیان آن روزبه روز بیشتر می شوند. انفجار غازی عینتاب یکی از این موارد بود که موجب قربانی شدن 56 نفر شد. این در حالی است که چنین اتفاقاتی قبل از بحران سوریه چندان رخ نمی داد.

وی با اشاره به حضور حدود سه میلیون نفر از آوارگان سوری در ترکیه یادآور شد: آوارگان سوری حاضر در ترکیه با مشکل بیکاری روبرو هستند. لازم به ذکر است که این مسئله غیر قابل کنترل و در همه حوزه ها تأثیرگذار است. کاهش میزان توریسم ترکیه نیز یکی از نمونه های تأثیرات منفی بحران سوریه بوده است.

آک بولوت در پاسخ به سوال آیا تغییر سیاست خارجی ترکیه تاکتیکی است یا استراتژیک؟ گفت: حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت ترکیه در جریان کودتا یک اقدام استراتژیک بوده است. اردوغان و حکومت وی نیز قبل از کودتا نسبت به تغییر سیاست خویش در خصوص سوریه ابراز تمایل نموده بود؛ اما اراده تغییر سیاست خارجی ترکیه بعد از کودتا بیشتر شده است. بر این اساس گفت وگوهای آنکارا با تهران و مسکو راجع به سوریه افزایش پیدانموده و ورود نیروهای ترکیه به شمال سوریه نیز بدون هماهنگی ایران و روسیه نبوده است؛ لذا نمی توان ادعا کرد که تغییر رویکرد ترکیه به صورت تاکتیکی انجام می گردد.

خبرنگار ترکیه ای در پایان با اشاره به دیدارهای فشرده مقامات ایرانی و ترکیه ای گفت: این دیدارهای فشرده نشان از استراتژیک بودن تغییر رویکرد ترکیه است. با این حال بایستی توجه داشت مناسبات ترکیه با غرب طولانی مدت بوده و روابط طرفین هیچ مقطعی قطع نشده است.

منبع: تسنیم

به "تغییر رویکرد ترکیه تاکتیکی نیست، آنکارا اسد را یک طرف مذاکره در بحران سوریه می داند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر رویکرد ترکیه تاکتیکی نیست، آنکارا اسد را یک طرف مذاکره در بحران سوریه می داند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید