جذابیت ظاهری بوسیله رژیم غذایی

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، گاهی بایک تامل دقیق در نحوه زندگیمان می توانیم بفهمیم که بعضی مسائل و عادتها موجب می شود که ما زودتر پیر شویم و پیرتر به نظر برسیم یکی از مسائلی که تاثیر مستقیم بر ظاهر ما دارد نوع استفاده از مواد غذایی است

جذابیت ظاهری بوسیله رژیم غذایی یازده نوع ماده غذایی که باعث می شوند جوانتر به نظر برسید

چکیده :

گاهی بایک تامل دقیق در نحوه زندگیمان می توانیم بفهمیم که برخی مسائل و عادتها موجب می گردد که ما زودتر پیر شویم و پیرتر به نظر برسیم یکی از مسائلی که تاثیر مستقیم بر ظاهر ما دارد نوع استفاده از مواد غذایی است و از انواع مواد غذایی غذاهایی هستند که به ما کمک می کنند که ما جوانتر از آنچه که هستیم به نظر برسیم.

تعداد کلمات : 2067 / تخمین زمان مطالعه : 10 دقیقه

نویسنده: فرانزیسکا اسپریتزلر

مترجم: حسین افرا

پیری و سالمندی بخشی طبیعی از زندگی است که نمی توان از آن دوری و اجتناب کرد. هر چند نوع غذایی که می خورید کمک می کند که فرایند پیری بهتری داشته باشید. در این مقاله به یازده نوع از مواد غذایی که موجب می شوند جوانتر از سنتان به نظر برسید, اشاره می کنیم:

.1- روغن زیتون فوق خالص

یکی از سالم ترین چربی های موجود در دنیاست. تحقیقات نشان داده که روغن زیتون می تواند از بسکمک بیماریهای ناشی از عوارض پیری جلوگیری کند. همچنین اندازه فشار خون بالا و خطر بروز حملات قلبی را کاهش می دهد. مانع از سندروم متابولیکی شده و هم در از بین بردن سرطان, بسیار مفید و موثر است. روغن زیتون موجب می گردد پوستی جوانتر و شادابتر داشته باشید. مطالعات آزمایشگاهی انجام شده روی بدن حیوانات نشان داده است که این روغن, خواص ضد التهابی بر روی پوست داشته و آن را در برابر آسیب نور خورشید حفاظت می کند. علاوه بر این 73 درصد روغن زیتون از چربی های اشباع نشده ساده است که در افزایش انعطاف پذیری و استحکام پوست تاثیر گذار است. دو سری مطالعه و تحقیق در مورد اسناد مربوط به خوراک و هم پرسشنامه های تکمیل شده از سوی افراد میانسال و هم افراد سالمند صورت گرفت محققان در نتیجه این تحقیقات و بررسی ها دریافتند که آن دسته از افراد که اندازه مصرف روغن زیتون بیشتری داشتند ,کمتر مورد آسیب نور خورشید قرار گرفتند.

نتیجه:

روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی است که حالت انعطاف پذیری پوست را حفظ می کند و اندازه خطر آسیب در برابر نور خورشید را کاهش می دهد.

2- چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان زیادی است که می تواند بدن را در برابر رادیکالهای آزاد حفظ کند. رادیکالهای آزاد , ملکولهایی ناپایدار هستند که در حین متابولیسم و در واکنش به استرسها ایجاد می شوند .مواد آنتی اکسیدان در واقع ساختار آنها را تغییر داده تا اینکه موجب بروز آسیب نشوند. چای سبز به لحاظ غنی بودن از ماده آنتی اکسیدان به نام پلی فنول می تواند در مبارزه با بیماریهایی چون دیابت ,مقاومت به انسولین, التهاب و بیماریهای قلبی بسیار مفید و موثر باشد. پلی فنول همچنین می تواند از ماده کلاژن- مهم ترین پروتئین پوست, حفاظت کند که این ماده می تواند بروز بسکمک علائم پیری در پوست را کاهش دهد. در یک تحقیق که بر روی زنانی با پوست آسیب دیده از نور خورشید انجام شد ,از کرم چای سبز و مکملهای این چای در جهت درمان به مدت 8 هفته استفاده شد که این مسئله در فرایند بهبود نسبی حالت انعطاف پذیری پوست تاثیر داشت.

نتیجه: چای سبز دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند از ماده کلاژن پوست ,در برابر نور خورشید حفاظت کند و در نتیجه مانع بروز بسکمک علائم پیری در پوست گردد.

3- روغن ماهی

روغن ماهی در واقع یک ماده غذایی ضد پیری است. اسیدهای چرب امگا 3 زنجیر بلند موجود در این ماده غذایی ,در جلوگیری از بروز بسکمک بیماریها از جمله بیماریهای قلبی ,التهاب , کولیت زخمی مفید و موثرند. همچنین مطالعات نشان می دهد این اسیدهای چرب از بروز التهاب و هم آسیب دیدگی ناشی از در معرض نور آفتاب قرار گرفتن, پوست را حفظ می کنند. ماهی سالمون یکی از محبوب ترین گونه های ماهی چرب است که دارای ترکیباتی اضافی است که در جوانتر ماندن پوست بدن شما مفید و موثرند. این مای حاوی آنتی اکسیدان کارتنوئید می باشد که دلیل رنگ صورت این ماهی, وجود همین ماده است. در یک تحقیق افرادی که پوستشان در معرض خورشید آسیب دیده بود ,ترکیبی از ماده آساتکسانتین و کلاژن به مدت 12 هفته داده شد که این اقدام تاثیر قابل توجهی بر حالت انعطاف پذیری و هم هیدراته پوست داشت.

نتیجه گیری:

روغن ماهی , پوست را از آسیب و اثر التهاب و عوارض تابش نور خورشید حفظ می کند ماده آساتکسانتین موجود در ماهی سالمون می تواند در بهبود حالت انعطاف پذیری و هم هیدراته پوست تاثیرگذار باشد.

به طور قابل توجهی تحقیقات نشان می دهد بسکمک ادویه جات در حالت جوانتر به نظر رسیدن پوست مفیدند. بنا به نتایج مشادهده شده, دارچین در افزایش تولید کلاژن موثر است که در واقع کلاژن در استحکام و انعطاف پذیری پوست نقش دارد.همچنین اندازه آسیب پوستی حاصل از ﺗﺮﻛﻴﺒﺎت ﮔﻠﻴﻜﻮزﻳﻠﻪ ﻧﻬﺎﻳﻲ که در اثر اندازه قند خون بالا ایجاد می شوند را کاهش می دهد.

4- کاکائو و شکلات تلخ

ماده آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ در نوع خود بهترین است.حتی از انواع توتها و زغال اخته و بلوبری (قره قاط) هم این ماده را بیشتر در خود دارد. تحقیقات نشان می دهد که این ماده در کاهش اندازه فشار خون,افزایش حساسیت به انسولین و بهبود عملکرد و حالت انعطاف پذیری شریانها کمک می کند. شکلات حاوی آنتی اکسیدانی بنام فلاونول است. که پوست را در برابر آفتاب محافظت می کند .هر چند ، اندازه فلاونول موجود در انواع شکلات فرق دارد.

یک مطالعه نشان داد اندازه مصرف شکلات تلخ حاوی مقادیر فلاونول زیاد , از طریق افرادی که در برابر نور آفتاب قرار می گرفتند دو برابر بود تا پوستشان در معرض آفتاب ملتهب و قرمز نگردد. اما این اتفاق در مورد افرادی که شکلات مصرفی شان حاوی فلاونول کمتر بود, اتفاق نیفتاده بود. مطالعه دیگری در مورد تاثیر کم یا زیاد بودن اندازه فلاونول کاکائو و تاثیر آن بر روی پوست انجام گرفت و نتایج نشان داد در مورد افرادی که در گروه مصرف کاکائو حاوی ماده فلاونول زیاد قرار داشتند , این ماده در اندازه جریان خون در پوست, و هم اندازه ضخامت , نرمی و هیدارته آن تاثیر گذاشته بود.

نکته : به خاطر داشته باشید هر چه اندازه کاکائو بیشتر باشد, اندازه ماده فلاونول بیشتر است. بنابراین شکلات تلخ با اندازه کاکائو 70 درصد میل کنید.

نتیجه: شکلات تلخ حاوی اندازه فلاونول بالا می تواند پوست بدن را در برابر نور آفتاب محافظت کند. همچنین در اندازه ضخامت و نرمی و هیدراته پوست تاثیر می گذارد.

5- سبزیجات

سبزیجات از چگالی مواد مغذی بالا و در عین حال کالری اندک برخوردارند. سبزیجات , حاوی آنتی اکسیدانهای هستند که در کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی, کاتاراکت(آب مروارید چشم) و هم درجلوگیری از بروز سرطان, موثر عمل می کنند. بیشتر سبزیجات حاوی مقادیر زیادی کارتنوئیدها از جمله بتاکاروتن هستند.که این ماده بدن را از اثر نور خورشید و هم رادیکالهای آزاد حفظ می کند که هر دوی این عوامل موجب بروز علائم پیری هستند. برخی از بهترین منابع بتاکاروتن عبارتند از:هویج, کدو تنبل و سیب زمینی. بسکمک سبزیجات حاوی ویتامین c هستند که این ویتامین در ایجاد کلاژن موثر بوده و هم اثرات انتی اکسیدانی قوی دارد. انجام یک تحقیق نشان داد ، هنگامی که افراد به اندازه180 روزانه میلی گرم ویتامین C و به مدت 4 هفته مصرف داشتند اندازه فعالیت آنتی اکسیدانی پوست آنها تا 37٪ افزایش یافت. سبزیجاتی نظیر سبزیجات برگدار,فلفل دلمه ای گوجه فرنگی و کلم بروکلی, منبع غنی ویتامین c هستند. در تحقیق دیگری محققان اندازه حالت ارتجاعی (الاستیسته) و دیگر مشخصات پوست را در بیش از 700 نفر زن ژاپنی را مورد بررسی قرار دادند.سپس دریافتند افرادی که سبزیجاتی به رنگ سبز و زرد مصرف کرده بودند , اندازه چروک پوست کمتری داشتند.

نتیجه: سبزیجات ,پوست بدن را در برابر نور خورشیدو هم رادیکالهای آزاد حفاظت می کند که این خاصیت منوط است به ماده اکسیدان قوی که در آنها وجود دارد.

6- تخم کتان

تخم کتان, خواص مربوط به سلامتی زیادی دارد.تخم کتان دارای ماده لیگنان هستند که در پایین آوردن سطح کلسترول ,اندازه قند خون و سطح انسولین مفید است و در کاهش ابتلا به سرطان سینه و پروستات موثر است. تخم کتان همچنین منبع غنی اسید چرب امگا 3 به نام ALA می باشد که این ماده پوست را در برابر عوارض نور خورشید محافظت می کند. بر طبق نتایج مطالعات کنترل شده, زنانی که از دانه های کتان و یا روغن بذر کتان به مدت 12 هفته استفاده می کردند ,اندازه نرمی و هیدراته پوست بیشتر مشاهده شد. نتیجه: دانه های کتان, پوست را در برابر آسیب نور خورشید محافظت کرده و دربرخی ویژکی های پوست از جمله نرمی پوست دخیلند.

7- انار

انار یکی از بهترین میوه ها در حوزه سلامت بدن است.ظاهرا خواص آنتی اکسیدانی آن بیش چای سبز است. انار در کاهش اندازه التهاب ,جلوگیری از بیماریهای ناشی از قند خون و هم بهبود علایم سرطان کولون می باشد. ماده موجود در انار پوست بدن را در برابر اشعه آفتاب محافظت می کند.محققان معتقدند بخش های مختلف میوه انار در ترمیم آسیبهای پوستی و افزایش اندازه تولید کلاژن کمک می کند. میوه انار ,حاوی اکسیدان است که بدن را در برابر نور آفتاب محافظت می کند و هم در ترمیم آسیب های پوستی موجود, موثر است.

8- آووکادو

آووکادو حاوی روغنی مفید در مورد سلامت قلب ,فیبر, چندین نوع ویتامین و مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن است. این میوه در عین حال بسیار خوشمزه بوده و موارد مصرفی بسیار زیادی دارد. علاوه بر این آووکادو حاوی ترکیبات خاص الکلهای چرب به نام پلی هیدروکسیل می باشد.این ماده در برابر بروز التهاب,حفاظت در برابر نور خورشید و هم ترمیم DNA آسیب دیده موثر است. اندازه مقادیر اسید چرب اشباع نشده ساده و آنتی اکسیدان لوتئین و زیگزانتین، موجب ایجاد پوست و حفاظت DNA می گردد.

نتیجه:

آووکادو ازپوست بدن در برابر نور آفتاب و هم از DNA موجود در سلولهای پوست حفاظت می کند.

9- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی خواص زیادی برای سلامت بدن دارد.لیکوپن نوعی کارتنوئید است که در کاهش ابتلا به سکته قلبی و سرطان پروستات موثر است. همچنین مطالعات نشان می دهد که گوجه فرنگی پوست را در برابر اشعه مضر آفتاب حفاظت می کند. نتایج یک تحقیق انجام شده نشان داد زنانی که غذاهایی حاوی ترکیبات لیکوپن و سایرآنتی اکسیدانها داشتند بعد از طی 15 هفته اندازه چین و چروک پوست کمتری داشتند. پخت گوجه فرنگی با استفاده از روغن های سالم مانند روغن زیتون ,اندازه جذب لیکوپن آن را بالا می برد.

گوجه فرنگی ,منبع غنی لیکوپن به شمار می رود که پوست را در برابر آسیب نور خورشید محافظت کرده و هم در کاهش اندازه چین و چروک پوست کمک می کند.

10- ادویه جات

ادویه ها, نقشی فراتر اثر عطر و طعم دهی به غذاها دارند.ادویه ها همچنین حاوی برخی ترکیبات گیاهی مفید برای سلامت بدن هستند. به طور قابل توجهی تحقیقات نشان می دهد بسکمک ادویه جات در حالت جوانتر به نظر رسیدن پوست مفیدند. بنا به نتایج مشادهده شده, دارچین در افزایش تولید کلاژن موثر است که در واقع کلاژن در استحکام و انعطاف پذیری پوست نقش دارد.همچنین اندازه آسیب پوستی حاصل از ﺗﺮﻛﻴﺒﺎت ﮔﻠﻴﻜﻮزﻳﻠﻪ ﻧﻬﺎﻳﻲ که در اثر اندازه قند خون بالا ایجاد می شوند را کاهش می دهد. علاوه بر این تحقیقات نشان داده ماده کپسایسین موجود در فلفل قرمز بروز بسکمک علائم پیری سلولهای پوست را کاهش می دهد.همچنین زنجبیل حاوی ماده گینگرول است که این ماده خاصیت ضد التهاب و هم ضد لکه های پیری، (لکه هایی که در اثر افزایش سن و مواجهه با آفتاب روی پوست ایجاد می گردد) دارد.

بیشتر بدانید : ورزش کنید تا دوران پیری خوبی داشته باشید

11- عصاره قلم استخوان

اخیرا استفاده از عصاره قلم استخوان برای بسکمک از افرادی که به سلامتی بدن و مصرف غذاهای سالم اهمیت می دهند , محبوبیت خاصی پیدا کرده است. عصاره استخوان از پخت انواع استخوان گوشتهای قرمز ,مرغ و ماهی برای مدت زمان طولانی گرفته می گردد که با این حالت پخت ,مواد معدنی و دیگر اجزای مفید استخوان خارج می گردد.یکی از این ترکیبات کلاژن است که ثابت شده اثرات زیادی بر سلامت عضله و استخوان دارد. اگر چه تحقیق مجزایی هنوز درباره عصاره استخوان منتشر نشده اما تحقیقاتی دال بر اثرات کلاژن موجود در آن ,است که موجب کاهش علائم پیری است.زمانی که استخوان پخته می گردد ,ماده کلاژن تبدیل به اسید امینه گلیسین , پرولین , هیدروکسی پرولین می گردد . بدن می تواند این اسیدهای آمینه را جذب کند و از آن در ایجاد ماده کلاژن نو در پوست استفاده کند.

مطالعات کنترل شده زیادی انجام شده که نتایج آنها نشان می دهد مصرف کلاژن استحکام و انعطاف پذیری و رطوبت پوست را افزایش و در عین حال اندازه چین و چروک پوست را کاهش می دهد. در یک تحقیق انجام شده, نتایج نشان داد مصرف مکمل کلاژن به همراه دیگر مواد مغذی محافظ پوست, مانند ویتامین C و E به مدت 12 هفته , اندازه عمق چین و چروک پوست در زنان یائسه را کاهش داد.

پیام آموزشی این مقاله:

متاسفانه زمان به عقب باز نمی گردد. اگرچه , غذاهایی هستند که به کمک استفاده از آنها پوست جوانتر به نظر می رسد. این غذاها هم در جهت تامین سلامت شما مفیدند و هم اینکه در عین حال که سنتان بیشتر می گردد , جوانتر از سن خود به ظاهر نشان می دهید.

برگرفته ازسایت: www.healthline.com

منبع: راسخون

به "جذابیت ظاهری بوسیله رژیم غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذابیت ظاهری بوسیله رژیم غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید