دستیابی محققان دانشگاه تهران به روش نوین درمان سرطان کبد

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه به نقل از دانشگاه تهران، دکتر زهرا حاجی حسن، عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران و مجری طرح پژوهشی تولید فیوژن نوترکیب Bovicin HC5 و CPP برای درمان سرطان کبد درباره این دستاورد پژوهشی گفت: در این روش درمانی از یک AMP با خاصیت ضد سرطانی (Bovicin HC5) که از طریق باکتری Streptococcus bovis تولید می شود، استفاده شده است. همچنین در این طرح، با همراه کردن یک CPP (پپتید نافذ سلولی) با پروتئین bovicin HC5 نفوذپذیری آن به سلول های کبد افزایش یافته است. این امر باعث ورود هدفمند دارو به سلول های سرطانی کبد خواهد شد. در این طرح، این فیوژن طراحی شده، به صورت نوترکیب در باکتری E. coli تولید شده و اثربخشی آن بر روی رده سلول های سرطانی کبد به اثبات رسید.

دستیابی محققان دانشگاه تهران به روش نوین درمان سرطان کبد

حاجی حسن درباره مزیت این نوع درمان نسبت به روش های شیمی درمانی رایج، گفت: در این روش درمانی که با استفاده از فناوری بیوتک صورت می گیرد، با توجه به اختصاصیت بالا و اندازه کوچک CPP استفاده شده، علاوه بر نفوذ هدفمند دارو فقط به سلول های سرطانی کبد، دوز داروی استفاده شده نیز بسیار کاهش پیدا خواهد کرد که متعاقباً عوارض جانبی احتمالی دارو و سمیت آن در مقایسه با سایر داروهای شیمی درمانی بسیار کاهش پیدا می کند.

وی افزود: استفاده از AMPها یکی از روش های نوین درمانی به شمار می رود و در این طرح برای اولین بار فیوژنی از یک AMP و CPP درست شده است که قابلیت درمان سرطان کبد را دارا است.

حاجی حسن درباره سابقه درمان سرطان کبد با این روش، گفت: این نخستین بار است که در ایران از این روش برای درمان سرطان کبد استفاده می شود، هر چند مشابه این کار در دنیا اجرا شده است ولی فیوژن طراحی شده در این طرح در سطح دنیا هم کاملاً نو و نو است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دستیابی محققان دانشگاه تهران به روش نوین درمان سرطان کبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستیابی محققان دانشگاه تهران به روش نوین درمان سرطان کبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید