طرح گشایش اقتصادی روحانی و چک بی محلی که دولت آینده را بدهکار می کند!

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، طرح گشایش اقتصادی دولت از طریق پیش فروش اوراق نفت خام به مردم نه تنها به بهبود شرایط اقتصادی کمک نخواهد کرد، بلکه دولت آینده را بدهکار می کند.

طرح گشایش اقتصادی روحانی و چک بی محلی که دولت آینده را بدهکار می کند!

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری وبلاگ ساعت زنانه، روحانی طی روزهای گذشته از طرح گشایش اقتصادی دولت خبر داده بود. این خبر سبب شد تا در این شرایط سخت نگاه مردم به سوی رئیس جمهور متمرکز شود، اما طرحی که حسن روحانی با هیجان از آن سخن می گفت آن چیزی نبود که مردم و کارشناسان اقتصادی انتظارش را می کشیدند؛ در واقع این طرح نه تنها انتظارات را برآورده نکرده، بلکه موج انتقاد علیه دولت را افزایش داده است.

گویا براساس این طرح قرار است دولت اوراق 220 میلیون بشکه نفت خام را به مردم پیش فروش کند و بعد از دو سال امکان فروش این اوراق وجود دارد. کارشناسان مسائل اقتصادی می گویند هرچند این طرح سودسرشاری را نصیب دولت دوازدهم خواهد کرد و نیز به او کمک می کند تا این دوره یک ساله باقی مانده از عمرش را با خیالت راحت به سرانجام برساند، اما به احتمال بسیار زیاد دولت بعدی را با مسائل بسکمک روبرو خواهد ساخت.

دولت دوازدهم از طریق پیش فروش اوراق 220 میلیون بشکه نفت خام به سودی حدود 190 هزار میلیارد تومان دست پیدا خواهد کرد و حسن روحانی درصدد است به واسطه پیش فروش اوراق نفت، کسری بودجه دولت را تأمین کند، این طرح هرچند در مقطع فعلی می تواند کمک حال دولت باشد، اما به احتمال بسیار زیاد برای دولت بعدی دردسرساز خواهد بود؛ زیرا در صورت فراهم نبودن فضای بین المللی برای افزایش صادرات نفت و عدم کاهش تحریم ها، شاید دولت سیزدهم نتواند به راحتی در سررسید مقرر اصل پول به اضافه سود حاصل از سرمایه گذاری را به سرمایه گذاران که از اقشار مختلف مردم هستند، بازگرداند.

در واقع اقدام دولت دوازدهم در پیش فروش اوراق نفتی با سررسید دو ساله از ریسک بسیار بالایی برخوردار است که می تواند برای دولت بعدی منشأ بروز مسائل فراوانی باشد؛ زیرا آینده تحریم های نفتی در هاله ای از ابهام واقع شده است.

رضا روستا، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در مصاحبه با خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری وبلاگ ساعت زنانه، این اقدام دولت روحانی را نوعی ترفند سیاسی یا مصداق شاخص سیاست بازی بیان نمود و گفت: روحانی هرچقدر در مباحث کارشناسی و عقلی ضعف دارد، در حوزه سیاست بازی قوی عمل کرده است. به نظر من او متوجه نیست که چنین ترفندهای سیاسی راه به جایی نمی برد.

وی معتقد است که دولت با سیاست بازی می خواهد فضای سیاسی علیه خود را مدیریت کند و همچنین اضافه نمود: فروش بشکه های نفت به مردم، هرگز مسائل اقتصادی را حل نمی کند و دولت نباید از آن به عنوان گشایش اقتصادی نام ببرد، اما متأسفانه دولت از طریق سیاست بازی درصدد مدیریت فضای سیاسی علیه خودش هست.

این فعال سیاسی اصولگرا، طرح گشایش اقتصادی دولت از طریق پیش فروش بشکه های نفتی را به کشیدن چک بی حمل تشبیه کرد که ممکن است دولت بعدی نتواند در تاریخ سررسید مقرر این چک بی محل را نقد کند.

همچنین محمدصادق کوشکی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در مصاحبهیی با خبرنگار وبلاگ ساعت زنانه، طرح گشایش اقتصادی دولت را نماد بی برنامگی رئیس جمهور در حل مسائل اقتصادی بیان نمود و گفت: این طرح رئیس جمهور با عدم استقبال و توجه فعالان اقتصادی، متخصصان و بازار روبرو شده است و این نشان می دهد که دست او برای مدیریت و بهبود شرایط اقتصادی خالی است و این چنین طرح ها گشایش اقتصادی محسوب نمی شوند.

براساس این گزارش؛ متأسفانه سیاست های غلط دولت دوازدهم، مسائل اقتصادی بسکمک را به همراه داشته است. در حالی که گشایش اقتصادی از راستا برنامه ریزی و تصمیم گیری های کارشناسی امکان پذیر است، حسن روحانی همیشه برخلاف نظر کارشناسی فروش نفت و وابستگی به درآمدهای نفتی و نیز بهبود رابطه با غرب را به معنای گشایش اقتصادی توصیف کرده است.

بنابه گفته کارشناسان، دولت در شرایط تحریمی باید برروی مزیت های اقتصادی کشور و اقتصاد مقاومتی تکیه داشته باشد که اگر حسن روحانی این نظرات را مدنظر قرار می داد شاید امروز حال اقتصاد کشور بهتر می بود، اما دولت تمام این نظرات و تحلیل های کارشناسی و منطقی را رها کرده و تنها عمل به طرح حسین مرعشی (یکی از افراد مؤثر در فتنه 88)؛ یعنی همان طرح گشایش اقتصادی را مدنظر قرار داده است!

4079/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "طرح گشایش اقتصادی روحانی و چک بی محلی که دولت آینده را بدهکار می کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح گشایش اقتصادی روحانی و چک بی محلی که دولت آینده را بدهکار می کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید