طرز تهیه مربای کیوی و نکاتی برای نگهداری از آن

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، کیوی یکی از میوه های ترش و شیرین است، از اینرو طعم آن در مربا بسیار لذیذ خواهد بود. طرز تهیه مربای کیوی مشابه سایر انواع مرباست. اما در این مورد باید به انتخاب میوه توجه ویژه ای داشته باشید.

طرز تهیه مربای کیوی و نکاتی برای نگهداری از آن

وبلاگ ساعت زنانه | سرویس آشپزی - به طور کلی مربا ها از میوه پخته شده همراه با شکر تهیه می شوند، در این میان طعم مربا به میوه ای که استفاده می گردد بستگی دارد؛ بنابراین اگر میوه ای که انتخاب می کنید با ذائقه شما هماهنگی داشته باشد، طعم مربا دلخواه شما خواهد بود. اگر طعم ترش را ترجیح می دهید باید از میوه هایی که ترش مزه هستند مانند کیوی و آلبالو بهره ببرید. کیوی مزه ترش و شیرینی دارد و اگر میزان شکر استفاده شده را بسته به سلیقه خود تنظیم کنید، در نهایت مربای ملسی خواهید داشت که از میل کردن آن لذت می برید. در ادامه طرز تهیه مربای کیوی و نکاتی که باید هنگام تهیه این مربا مدنظر قرار دهید توضیح داده می گردد.

مواد اولیه برای تهیه مربای کیوی

برای تهیه این مربا به حدود یک الی یک و نیم ساعت زمان و مواد اولیه ای که در جدول زیر قید شده است، احتیاج خواهید داشت.

مواد لازم
کیوییک کیلوگرم
شکر750 گرم الی یک کیلوگرم
آبدو لیوان
وانیلیک سوم قاشق چایخوری
آبلیمونصف قاشق سوپخوری

چند نکته:

  • از کیوی های رسیده و سفت بهره ببرید.

  • اگر کیوی هایی که استفاده می کنید، شیرین هستند از مقدار کمتری شکر استفاده نمایید. به علاوه اگر ترجیح می دهید که مربا مزه ترش و شیرین داشته باشد، مقدار شکر را بسته به سلیقه خود تغییر دهید.

طرز تهیه مربای کیوی

  1. ابتدا سه لیوان آب و شکر را با یکدیگر مخلوط کنید و روی حرارت ملایم شعله اجاق گاز قرار دهید. هنگامی که شربت به غلظت رسید آن را از روی حرارت بردارید.
  2. پوست کیوی ها را بگیرید و آن ها را به صورت حلقه ای برش بزنید. برش های حلقه ای نباید بیش از یک سانتیمتر قطر داشته باشند.

  3. زمانی که شربت خنک شد، وانیل و کیوی ها را در آن بریزید و مربا را روی حرارت ملایم شعله اجاق گاز قرار دهید تا آغاز به جوشیدن کند. مربا در این حالت باید حدود 20 دقیقه بماند تا کاملا آماده گردد.

  4. در انتهای زمان پخت آبلیمو را اضافه کنید، بعد از سه الی چهار دقیقه مربا آماده شده است.
  5. اجاز دهید تا مربا کاملا خنک گردد و سپس آن را در شیشه بریزید و در یخچال قرار دهید.

چند نکته:

  • آبلیمو برای جلوگیری از به آن اضافه می گردد، بنابراین از آبلیموی خانگی یا آب لیموترش تازه بهره ببرید. توجه داشته باشید که تفاله های لیمو را نباید در مربا بریزید.

  • توجه داشته باشید که برای اینکه مقداری از مربا را از ظرف آن به ظرفی برای سرو منتقل کنید، حتما از قاشقی استفاده نمایید که چرب نبود و هیچگونه رطوبتی نیز نداشته باشد. در غیراینصورت مربا کپک خواهد زد.
  • برای اطمینان از کپک نزدن مربا می توانید یک چهارم قاشق چایخوری پودر دارچین به مربا اضافه کنید. برای این منظور ابتدا چوب دارچین را در منزل آسیاب نموده و زمانیکه مربا آماده شد و آن را از روی حرارت برداشتید، دارچین را اضافه نموده، بهم بزنید و درب قابلمه را ببندید. تا هنگامی که مربا خنک نشده است، درب آن را باز نکنید.

  • اگر مربای کیوی شکرک زد، ترشی آن کم بوده است. مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و زمانی که آغاز به جوشیدن کرد، کمی آبلیمو به آن افزوده و پس از چند دقیقه از روی حرارت بردارید.
  • برای تهیه هر نوع مربا باید از میوه های سالم و بدون لکه بهره ببرید. در خصوص کیوی علاوه بر سالم بودن میوه ها، باید سفت نیز باشند، زیرا اگر از کیوی نرم بهره ببرید در اثر حرارت متلاشی خواهند شد.

  • گاهی مربا های کیوی که در بازار عرضه می شوند رنگ سبز پررنگی دارند. اگر تمایل دارید که رنگ مربای شما نیز کاملا سبز گردد، یک قطره رنگ مجاز خوراکی سبز به آن اضافه کنید. البته بهتر است از رنگ های شیمیایی استفاده ننموده و اجازه دهید که مربا رنگ طبیعی خود را داشته باشد.

طرز تهیه مربای کیوی به همین راحتی است و می توانید در زمانی کوتاه، مربایی خوشمزه و لذیذ را تهیه کنید. مربا ها خوراک های مناسبی برای صبحانه و میان وعده ها هستند، معمولا این خوراکی را همراه با کره و نان استفاده می نمایند. هر چند مربا به تنهایی با نان نیز بسیار خوشمزه و لذیذ است. کره و مربای کیوی همراه با نان یک میان وعده مناسب برای بچه ها خواهد بود، زیرا سرشار از انرژی بوده و خواص کیوی را نیز دارد. اگر مربای کیوی را در منزل تهیه کنید، سالم تر خواهد بود، زیرا هیچگونه افزودنی شیمیایی نخواهد داشت و میزان شیرینی آن را نیز می توانید بسته به سلیقه خود تنظیم کنید.

منبع: setare.com

به "طرز تهیه مربای کیوی و نکاتی برای نگهداری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای کیوی و نکاتی برای نگهداری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید