مضرات ضد آفتاب ، بلای کرم ضد آفتاب شما بر سر محیط زیست

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، آیا از مضرات ضد آفتاب بر روی محیط می دانید؟! تابحال برایتان پیش آمده است که برای شنا کردن به یک ساحل شلوغ بروید و متوجه یک چربی براق و سوسو زننده روی سطح آب شوید؟! این لایه چربی که روی موج های آب دیده می گردد به احتمال بسیار زیاد، کرم ضد آفتاب است که بخاطر وجود یک ماده اولیه فعال می تواند برای موجودات اقیانوسی بسیار سمی باشد. اما با وجود یافته های علمی ثابت شده در سال 2015، به نظر می رسد بیشتر گردشگران از این که محافظت کردن خودشان از آفتاب، چنین تاثیر وحشتناک و فاجعه آمیزی روی صخره های مرجانی در دنیا می گذارد آگاهی ندارند. زمانی که در حال تهیه ضد آفتاب برای سفر ساحلی خود در تابستان پیش رو هستید و قصد دارید انتخاب مسئولانه ای نسبت به دنیا اطراف خود داشته باشید، به جز SPF کرم، چیز های بیشتری برای در نظر گرفتن خواهید داشت. برای آگاهی بیشتر در خصوص کرم های ضد آفتاب و تاثیر منفی ضد آفتاب روی محیط زیست و دنیا طبیعت، این مطلب خبرنگاران را بخوانید:

مضرات ضد آفتاب ، بلای کرم ضد آفتاب شما بر سر محیط زیست

مضرات ضد آفتاب بر روی محیط اقیانوس ها

ضد آفتاب شما ممکن است به زندگی زیر دریاها و اقیانوس ها تا حد بسیار زیادی آسیب وارد کند. براساس تحقیقات مجله Archives of Environmental Contamination and Toxicology، ماده اصلی استفاده شده در کرم های ضد آفتاب که اکسی بنزن نام دارد، در حال نابود کردن صخره های مرجانی است. این تحقیقات، آثار مضر تحمیل شده بر مرجان ها به وسیله اکسی بنزن را شبیه به اثر مضر گازوئیل بر آنها می داند. یکی از نویسندگان این تحقیق، دکتر PHD، کریگ داونز ، می گوید : اکسی بنزن باعث به وجود آمدن تغییر شکل در پوسته مرجان ها می گردد و بعلاوه موجب می گردد لارو های مرجانی خودشان را درون اسکلت خود یا در واقع تابوت خود با این ماده بپوشانند. این دانشمند بعلاوه اشاره می نماید که صخره های مرجانی مرده یا مرجان های زامبی اغلب در سواحل کارائیب که جهانگردان بیشتری در آنها وقت می گذرانند یافت می شوند و در آب هایی که جهانگردان کمتری دارند، اغلب صخره های مرجانی سالم هستند. داونز بعلاوه می گوید : در یک ساحل، تقریبا هیچ مرجانی دیده نمی گردد و بیشتر به یک خشکسار ویران شده شباهت دارد. اما چند ساحل آن طرف تر، در یک مجموعه تفریحی اقامتی بسیار گران که تعداد کمی جهانگرد دارد، صخره های مرجانی و خارپُشت های دریایی بسیار زیاد دیده می شوند. نزدیک به 90 درصد مرجان های کارائیب از سال 1980 تا به امروز ناپدید شده اند.

توصیف کوچک از فاجعه بزرگ مضرات ضد آفتاب برای محیط زیست

آسیب تماشا صخره های مرجانی در چند سال اخیر، بخاطر نابود شدن بخش های بزرگی از دیواره بزرگ مرجانی Great Barrier Reef در استرالیا بسیار سرو صدا نموده و تیتر اول اخبار بوده است. اکسی بنزن در کنار گرم شدن اقیانوس ها، به عنوان یکی از دلایل کمرنگ شدن مرجان ها شناخته شده است؛ چرا که نه تنها به مرجان های بالغ آسیب می زند، بچه مرجان ها را نیز از شکل طبیعی در می آورد و به کشتن می دهد؛ بنابراین مرجان ها قادر به تجدید حیات و از نو زاده شدن نخواهند بود.

خبرگزاری رویتر گزارش می دهد که هر ساله بین 6000 تا 14000 تن کرم ضد آفتاب در نواحی اطراف مرجان ها رها می گردد. طبق گزارش ها، در سواحل هاوایی و کاراییب، سطح اکسی بنزن آب 12 برابر بیشتر از میزان میانگین جهانی می باشد. اما شناگران می توانند با یک تغییر کوچک و سریع در خرید کرم هایشان، این آسیب رسانی به طبیعت را متوقف نمایند.

چگونه تاثیر منفی ضد آفتاب روی محیط زیست را کمتر کنیم؟

خوشبختانه دسترسی به کرم های ضد آفتاب دوستدار طبیعت و محیط زیست در حال آسان تر شدن است. کرم های مالیدنی (بدون اسپری) با مواد اولیه فعالی مانند اکسید زینک یا اکسید تیتانیوم که هر دو زیست فروسایش پذیر (موادی که به وسیله میکروارگانیسم ها به مواد یافت شدنی در طبیعت تجزیه می شوند) یا به عبارتی تجزیه پذیر هستند، برترین کرم هایی هستند که می توانید برای خود تهیه کنید. با این وجود، بسیاری از فراوری نمایندگان کرم های ضد آفتاب، در تبلیغات خود صادق نیستند: بعضی از کرم هایی که با برچسب دوستدار طبیعت یا دوستدار مرجان ها در بازار ارائه می شوند، همچنان دارای اکسی بنزن هستند. پس اگر در جستجوی یک کرم ضد آفتاب مسئول و غیر مضر هستید، سعی کنید از قانونی که پزشکان و متخصصان تغذیه در خصوص خرید خوراکی هایی که برچسب سالم دارند پیشنهاد می نمایند پیروی کنید؛ به این صورت که مواد اولیه روی برچسب کرم ها را بخوانید و مطمئن شوید که اکسی بنزن در این لیست وجود ندارد. این که بعضی محیط های طبیعی حفاظت شده یا مراکز تفریحی اقامتی معتبر، تعدادی از کرم های ضد آفتاب را در سواحل تحت اداره خود ممنوع نمایند اصلا غیر منطقی به شمار نمی رود. پارک ملی حفاظت شده Cabo Pulmo National Marine Park در مکزیک این کار را انجام داده است و از بازدید نمایندگان خود درخواست می نماید که کرم های ضد آفتاب زیست فروسایش پذیر یا به عبارتی تجزیه پذیر استفاده نمایند. هاوایی نیز بتازگی در زمینه ممنوعیت کرم های دارای اکسی بنزن فعالیت هایی انجام داده است؛ پس به نفع شماست که هر چه زود تر کرم ضد آفتاب خود را تغییر بدهید.

منبع: همگردی

به "مضرات ضد آفتاب ، بلای کرم ضد آفتاب شما بر سر محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضرات ضد آفتاب ، بلای کرم ضد آفتاب شما بر سر محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید